Lågkonjunkturen drabbar även arrangörer

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Nästan 16 000 startande i Vasaloppet. Populariteten håller i sig, men det finns tecken på bristande intresse från landets motionärer.

Corona har drabbat idrotten hårt, särskilt de långlopp och motionslopp som många små och stora föreningar har som enskilt största inkomstkälla. Men en tillväxt under 2023 kan anas, även om lågkonjunkturens ekonomiska ok säkert får många presumtiva deltagare att tveka.

Vasaloppet startar traditionsenligt i Berga by under söndagen. Detta är 99:e gånget loppet avverkas. Åkarna tar sig de 90 km från Berga by till Mora

Långloppen har haft det tufft under och efter corona. Deltagarna har inte riktigt hittat tillbaka, även om exempelvis Vasaloppet (över 50 000 anmälningar till loppen under Vasaloppets vintervecka!), Göteborgsvarvet och Stockholm Marathon flaggar för fina siffror.

Allt senare anmälningar

Svenska folkets anmälningsrutiner har dock förändrats. Många som borde vara med väntar med att anmäla sig till sista stund. För coronapandemin har ju visat att det kanske inte är hundraprocentigt säkert att det blir något arrangemang. Så varför ska man då anmäla sig mer än ett halvår i förväg? 

Det här drabbar loppen dubbelt. För dels dröjer det innan inkomsterna kommer, dels ökar inte heller det allmänna suget för att vara med när anmälningssiffrorna står och stampar på låga nivåer. 

Det drabbar också den enskilde. För om hen inte tidigt bestämmer sig för att vara med skaffar hen sig inte heller den där moroten för att träna tillräckligt. Och när sista anmälningsdagen väl närmar sig är det många som avstår eftersom de inte anser sig vara tillräckligt tränade.

Här har långloppen en utmaning i att få in anmälningarna så tidigt som möjligt. 

Har man ett maxtak på hur många man tar in blir hetsen förstås högre, samtidigt som man kanske tvingas säga nej till många som skulle vilja vara med.

Konjunkturläget påverkar 

Nästa utmaning är förstås konjunkturläget och oron för privatekonomin. 

Elpriset har chockhöjts, matpriserna har nått nya rekordnivåer, räntan springer iväg och lånen blir extremdyra. Svenska folket tvingas snåla in på det mesta. Och varför ska man då lägga hundralappar och ibland tusenlappar för anmälningar till långloppen?

Motion får människor att må bra och orka mer.

Svaret är enkelt. För att just långloppen faktiskt uppmuntrar till välmående och välbefinnande. Sånt som vi alla behöver mer av när tiderna är tuffa. Det är välinvesterade kronor.

Här har långloppen en pedagogisk utmaning. För även om ”alla” förstår betydelsen av motion behöver vi nog påminna om det. 

Vilka vinner och vilka tappar?

En kvalificerad gissning är att loppen som kräver dyrare utrustning (cykel, skidor etc.) får det lite besvärligare i en lågkonjunktur, medan de utrustningsenklare loppen fortsätter att locka. 

Någon, med egen erfarenhet, benämnde de här dyrare loppen för ”lyxlopp”, lopp där man med utrustning, resor och läger för att kunna träna på snö lätt lägger upp mot 40 000 kr på en säsong. 

Bra för skidbranschen, bra för stugbyarna och bra för butiker och restauranger på skidorterna. Men det kan förstås vara en utmaning för privatekonomin när plånboken känns tunnare och man tvingas prioritera.

Ett par bra löpardojor är allt som behövs

Troligtvis är det de rena löploppen som lättare behåller och ökar deltagarantalet. Utrustningsmässigt är det inte så mycket som behövs mer än ett par bra skor och en träningsoverall. 

Och just löpträningen kan ju skötas i princip var som helst och när som helst. Man snör på sig löpardojorna, öppnar dörren, skuttar ut och vips är träningen igång. Sen behöver man förstås den där moroten – som en inskickad anmälan kan vara – för att faktiskt ta sig ut.

Så årets största ”vinnare” blir antagligen de stora löploppen som Stockholm Marathon, Göteborgsvarvet, Midnattsloppet och Lidingöloppet. I höst vet vi om den framtidsspaningen stämmer.

Janne Åkerblom

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Stockholms Golfklubb samarbetar med Danderyds kommun om att rena  Edsviken. Klubben vattnar banan med kommunens dagvatten och minskar därmed utsläppen till den närliggande viken till Värtan. En sorts win-win-situation för båda parter.

Diskussionen om VAR eller inte är ständigt pågående.

Såg ni vad som hände i England?

De engelska fotbollsklubbarna röstade under ett möte om ett förslag att avskaffa videogranskningstekniken.

Endast en klubb röstade för.

Sveriges Olympiska Kommitté utökar OS-truppen med tio nya namn. På fredagen fick en cyklist, en boxare, en kanotist, två skyttar och fem friidrottare klartecken.

- Med sex veckor kvar till spelen består en växande OS-trupp av nära 100 idrottare, säger SOK:s truppchef Peter Reinebo.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge  ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med  2026.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.