En vintervecka i massor av siffror
Att SM-veckan gynnar en kommun och stärker idrottsturism kommer det ideligen nya bevis om.
Nu har Upplevelseinstitutet på uppdrag av Riksidrottsförbundet och Sundsvalls kommun utvärderat SM-veckan vinter. Analysen visar på ett fortsatt stort intresse och en stark turistekonomisk omsättning för evenemanget. Det gäller även tittarsiffrorna från sändningar i SVT som låg på en hög nivå.
Rapporten gäller det mediala genomslaget och de turistekonomiska effekterna. Utvärderingen bygger bland annat på telefonundersökningar, på plats-intervjuer och en webbenkät. Totalt genomfördes drygt 2000 intervjuer.
- Det har varit väldigt glädjande att när SM-veckan firar 10 år, få återvända just till Sundsvall där allting började vintern 2009. Mycket har hänt på 10 år och utvärderingen från SM-veckan i Sundsvall är ett kvitto på att SM-veckan fortsatt utvecklas och är ett populärt evenemang, säger Stefan Bergh, generalsekreterare på Riksidrottsförbundet.
SM-veckan i Sundsvall genererade i en generell turistekonomisk omsättning på cirka 37 miljoner kronor varav den specifika turistekonomiska omsättningen för SM-veckan uppgår till cirka 33 miljoner kr. SM-veckan har också förekommit i 2 894 artiklar under den bevakade perioden januari-februari 2019. Annonsvärdet, utifrån Retrievers värderingsmodell, uppgår till drygt 99 miljoner kr.
Några av de viktigaste effekterna för en värdstad är, enligt den intervjustudie som genomfördes av HUI förra året, förutom ökade intäkter till näringslivet (turistekonomisk effekt) också ökad medborgar-/invånarstolthet, förbättrad lokal samverkan samt möjlighet att nå nya målgrupper.
- Innan evenemanget så pratade vi mycket om att SM-veckan ska genomsyras av stolthet, och bidra till ökad stolthet, och det tycker jag att vi har lyckats med. Detta evenemang är frukten av fantastiska insatser från både föreningar, volontärer, projektgrupp och alla andra som har varit involverade, säger Åsa Bellander, kommundirektör i Sundsvall.
Tittarsiffrorna för SM-veckan i Sundsvall låg på en hög nivå. SVT hade flera toppkvartar på över 800 000 tittare, med 831 000 som högsta notering.
- I tider då tv-tittandet minskar ökar SM-veckan. Det är imponerande och visar att tittarna gillar denna idrottsfest, där variationen av sporter är stor. Vi gläds också åt att allt fler läser om och ser SM-veckan på svt.se och svtplay.se. Under veckan i Sundsvall passerade vi för första gången en miljon besök, säger Ulf Nilsson, SVT:s projektledare för SM-veckan.
SM-veckan är ett miljöcertifierat evenemang. I Upplevelseinstitutets utvärdering uppger 34 procent av de tillfrågade att det är jätteviktigt och 41 procent anser att det är ganska viktigt att SM-veckan är miljöcertifierat.
10-årsjubileet fortsätter i Malmö där SM-veckan sommar arrangeras 26 juni - 2 juli. Nästa år arrangeras SM-veckan vinter i Luleå och Boden och SM-veckan sommar i Halmstad.
SM-veckan Sundsvall i siffror:
• Antal idrotter: 24 st
• Antal utdelade guldmedaljer: 95 st
• Antal arenor: 5 st
• Antal unika besökare: ca. 30 000 st
• Totalt antal besökstillfällen: cirka 71 000 st (varje besökare har i snitt besökt SM-veckan ca. 2,4 gånger)
• Antal deltagare: ca 2 000 st
• Antal funktionärer: ca 1 200 st
• Antal volontärer: ca 100 st
• Sändningstid SVT/SVT Play: drygt 60 timmar
• Toppnotering, antal tittare på SVT: 831 000 st (tredje högsta siffra någonsin)
• Antal SVT-personal på plats: ca 75 st
• Antal ackrediterade journalister: ca 100 st
• Antal programpunkter under veckan: över 100 (inräknat kringaktiviteter)
• Antal folkfester: 3 st
• Antal större seminarier (”Mötesplatsen”): 3 st
• Antal prova-på-aktiviteter: 15 st
• Antal besökande barn till Trolska skogen på Södra Berget: ca. 1 300 st
Mest lästa just nu
- Vi vill ha stabilitet, vi måste också vara lyhörda för verkligheten. Det är ansträngt i många av våra klubbar., säger Hockeybasen Anders Larsson.
Verkligheten i SHL är att lönenivån väcker uppseende, inte minst efter en analys av kreditupplysningsföretaget, CreditSafe.
I en sammanställning av företag med högst snittlöner i landets kommuner är Örebro Elithockey AB i topp i Örebro kommun bland alla bolag. SHL-laget Örebro HC:s moderbolag har 65 anställda och en årslön på i snitt 774 000 kronor. Då ingör ändå inte Lön till styrelse och vd.
SHL-ettan Brynäs nobbades helt av Tre Kronors förbundskapten Sam Hallam då han presenterade sin trupp till Beijer Hockeys Games, 6-9 februari, då Avicci Arena återinvigs efter en totalrenovering i miljard-klassen.
Ingen Brynäs-spelare föll Sam Hallam i smaken, det är förstås anmärkningsvärt. Som nykomling har Brynäs krossat allt motstånd, slagit knock på förhandstipsen i höstas och framstår nu som en seriös guldkandidat
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.
Viaplays utbud just nu är av rekordformat.Skidor i mängd är vi vana vid. Nnyligen förlängdes alla rättigheter för all skidsport, med undantag för skidskytte, till och med säsongen 2030.
Närmast kan vi se fram emot hockeyns Nations Cup i Montreal, Kanada och Boston, USA med Sverige, Finland, USA och Kanada. samt senaste tillskottet, Fotbollsmagasinet Tiki-Taka.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar