Unikt AIK-projekt hyllar fansen
I ett historiskt beslut blev AIK klassat som något så unikt som religion av svenska staten. Nu går klubben vidare. Ttillsammans med Nike har klubben skapat Smokinglirare Edition – en smokinginspirerad matchtröja som väcker liv i frågan om var gränsen mellan
idrottens supporterskap och traditionell tro faktiskt går.
Helgsamlingar, gemensamma hymner, heliga symboler och ritualer kan vara en stor del av
idrottssupportrars liv. Så till den grad att den AIK-inspirerade organisationen ”Vår
Svartgula Sal” blev godkänd som trossamfund av den svenska staten – vilket gör AIK till
världsfotbollens enda sanna religion.
Uppmärksamma engagemanget
För att hylla detta har klubben gått ihop med Nike och tagit fram Smokinglirare Edition – en
helig smokinginspirerad matchtröja.
– För många är AIK inte bara fotboll – det är en livsstil och en tro. Vi vill uppmärksamma
det engagemanget, men också väcka frågan om var gränsen mellan idrottens
supporterskap och traditionell tro faktiskt går, säger Tobias Larsson,
kommunikationschef på AIK Fotboll.
Den nya tröjan är framtagen av AIK tillsammans med Nike och fokus har legat på att väva
in klubbens betydelse för svensk fotbollskultur. Alla detaljer på tröjan är handgjorda i en
unik 3D-silikon med tillförda metallpartiklar. Detta skapar ett skimrande djup och
kontrast mot den svarta sammetsbotten som varje detalj vilar på.
– Att tröjan hyllar supportrarna och klubbens unika position i fotbollsvärlden tycker jag
personligen är häftigt. Att pengarna från tröjföesäljniingenn dessutom går till att ge fler barn tillgång till idrott gör det här till ett projekt som vi definitivt vill stötta, säger Tomas Antonelius,
ansvarig för Nike i Norden.
Smokinglirare Edition premiärvisades på Stureplan i Stockholm. Bakom kampanjen står reklambyrån River, som även arbetat med flera tidigare tröjsläpp i samarbetet mellan AIK och Nike.
Via Kammarkollegiet
– Det är svårt att sätta ord på den gemenskap, mening, kraft och de ritualer som finns i
och kring AIK. Men det är just det vi vill fånga och manifestera i den här kampanjen. Vi vill
hylla den passion och lojalitet som genomsyrar AIK och deras supportrar, något som till
och med Kammarkollegiet uppmärksammade när de erkände Vår Svartgula Sal som ett
trossamfund, säger Richard Teroni, strateg och medgrundare av River.
AIK säljer Smokinglirare Edition i 134 exemplar ovch behållningen går oavkortat till Stadium Sports Camp, där målet är att sätta fler barn i rörelse och ger barn möjlighet att delta på idrottsläger i i sommar.
– Klubben vill tacka alla sponsorer som möjliggjort det här projektet genom att upplåta
sin plats på tröjan. Tack vara dem har Smokinglirare Edition blivit en hyllning till våra
supportrar och vår gemensamma tro på AIK, , säger Tobias Larsson på AIK Fotboll.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Det egentliga verklighetsfrämmande sker. En klubb i fotbollsallsvenskan hotas i sin grund mitt under pågående seriespel. Den ekonomiska krisen är total och nu varslas alla anställda om uppsägning i IFK Norrköping.
Underskottet från i fjol om 43,8 miljoner tynger ekonomin och ledningen skriver nu: ”Det ekonomiska läget är extremt ansträngt”.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..
– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.
Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.
På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen.
Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.