Unikt AIK-projekt hyllar fansen

I ett historiskt beslut blev AIK klassat som något så unikt som religion av svenska staten. Nu går klubben vidare. Ttillsammans med Nike har klubben skapat Smokinglirare Edition – en  smokinginspirerad matchtröja  som väcker liv i frågan om var gränsen mellan

idrottens supporterskap och traditionell tro faktiskt går.

Helgsamlingar, gemensamma hymner, heliga symboler och ritualer kan vara en stor del av

idrottssupportrars liv. Så till den grad att den AIK-inspirerade organisationen ”Vår

Svartgula Sal” blev godkänd som trossamfund av den svenska staten – vilket gör AIK till

världsfotbollens enda sanna religion.

Uppmärksamma engagemanget

För att hylla detta har klubben gått ihop med Nike och tagit fram Smokinglirare Edition – en

helig smokinginspirerad matchtröja.

– För många är AIK inte bara fotboll – det är en livsstil och en tro. Vi vill uppmärksamma

det engagemanget, men också väcka frågan om var gränsen mellan idrottens

supporterskap och traditionell tro faktiskt går, säger Tobias Larsson,

kommunikationschef på AIK Fotboll.

Den nya tröjan är framtagen av AIK tillsammans med Nike och  fokus har legat på att väva

in klubbens betydelse för svensk fotbollskultur. Alla detaljer på tröjan är handgjorda i en

unik 3D-silikon med tillförda metallpartiklar. Detta skapar ett skimrande djup och

kontrast mot den svarta sammetsbotten som varje detalj vilar på.

– Att tröjan hyllar supportrarna och klubbens unika position i fotbollsvärlden tycker jag

personligen är häftigt. Att pengarna från tröjföesäljniingenn dessutom går till att ge fler barn tillgång till idrott gör det här till ett projekt som vi definitivt vill stötta, säger Tomas Antonelius,

ansvarig för Nike i Norden.

Smokinglirare Edition premiärvisades på Stureplan i Stockholm. Bakom kampanjen står reklambyrån River, som även arbetat med flera tidigare tröjsläpp i samarbetet mellan AIK och Nike.

Via Kammarkollegiet

– Det är svårt att sätta ord på den gemenskap, mening, kraft och de ritualer som finns i

och kring AIK. Men det är just det vi vill fånga och manifestera i den här kampanjen. Vi vill

hylla den passion och lojalitet som genomsyrar AIK och deras supportrar, något som till

och med Kammarkollegiet uppmärksammade när de erkände Vår Svartgula Sal som ett

trossamfund, säger Richard Teroni, strateg och medgrundare av River.

AIK säljer Smokinglirare Edition i 134 exemplar ovch behållningen går oavkortat till Stadium Sports Camp, där målet  är att sätta fler barn i rörelse och  ger barn möjlighet att delta på idrottsläger i i sommar.

– Klubben vill tacka alla sponsorer som möjliggjort det här projektet genom att upplåta

sin plats på tröjan. Tack vara dem har Smokinglirare Edition blivit en hyllning till våra

supportrar och vår gemensamma tro på AIK, , säger Tobias Larsson på AIK Fotboll.

Fakta

Det här är trossamfundet ”Vår Svartgula Sal”

Svartgula Sal är ett synkretistiskt trossamfund sprunget ur den kraft som förenar

AIK:s supportrar, spelare och arv. Den världsunika organisationen blev registrerad hos

Kammarkollegiet i juli 2022, vilket gör det till idrottsvärldens enda erkända tro.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt. 

I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.

En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.

Den ekonomiska bilden av Dam-EM 2025 klarnar allt mera.

Via flera fans och besökare vid arenorna har omsättningen ökat avsevärt. Nu avslöjas att 600 000 biljetter är sålda och att de förväntade intäkterna väntas uppgå till inte mindre än 128 miljoner euro och därmed budgeteras prispengarna till 41 miljoner euro. Det står också klart att Dam 2025 redan överträffar alla tidigare arrangemang.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.

I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.

I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan  Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm,  valts som nummer tre av Chicago.