Unikt AIK-projekt hyllar fansen

I ett historiskt beslut blev AIK klassat som något så unikt som religion av svenska staten. Nu går klubben vidare. Ttillsammans med Nike har klubben skapat Smokinglirare Edition – en  smokinginspirerad matchtröja  som väcker liv i frågan om var gränsen mellan

idrottens supporterskap och traditionell tro faktiskt går.

Helgsamlingar, gemensamma hymner, heliga symboler och ritualer kan vara en stor del av

idrottssupportrars liv. Så till den grad att den AIK-inspirerade organisationen ”Vår

Svartgula Sal” blev godkänd som trossamfund av den svenska staten – vilket gör AIK till

världsfotbollens enda sanna religion.

Uppmärksamma engagemanget

För att hylla detta har klubben gått ihop med Nike och tagit fram Smokinglirare Edition – en

helig smokinginspirerad matchtröja.

– För många är AIK inte bara fotboll – det är en livsstil och en tro. Vi vill uppmärksamma

det engagemanget, men också väcka frågan om var gränsen mellan idrottens

supporterskap och traditionell tro faktiskt går, säger Tobias Larsson,

kommunikationschef på AIK Fotboll.

Den nya tröjan är framtagen av AIK tillsammans med Nike och  fokus har legat på att väva

in klubbens betydelse för svensk fotbollskultur. Alla detaljer på tröjan är handgjorda i en

unik 3D-silikon med tillförda metallpartiklar. Detta skapar ett skimrande djup och

kontrast mot den svarta sammetsbotten som varje detalj vilar på.

– Att tröjan hyllar supportrarna och klubbens unika position i fotbollsvärlden tycker jag

personligen är häftigt. Att pengarna från tröjföesäljniingenn dessutom går till att ge fler barn tillgång till idrott gör det här till ett projekt som vi definitivt vill stötta, säger Tomas Antonelius,

ansvarig för Nike i Norden.

Smokinglirare Edition premiärvisades på Stureplan i Stockholm. Bakom kampanjen står reklambyrån River, som även arbetat med flera tidigare tröjsläpp i samarbetet mellan AIK och Nike.

Via Kammarkollegiet

– Det är svårt att sätta ord på den gemenskap, mening, kraft och de ritualer som finns i

och kring AIK. Men det är just det vi vill fånga och manifestera i den här kampanjen. Vi vill

hylla den passion och lojalitet som genomsyrar AIK och deras supportrar, något som till

och med Kammarkollegiet uppmärksammade när de erkände Vår Svartgula Sal som ett

trossamfund, säger Richard Teroni, strateg och medgrundare av River.

AIK säljer Smokinglirare Edition i 134 exemplar ovch behållningen går oavkortat till Stadium Sports Camp, där målet  är att sätta fler barn i rörelse och  ger barn möjlighet att delta på idrottsläger i i sommar.

– Klubben vill tacka alla sponsorer som möjliggjort det här projektet genom att upplåta

sin plats på tröjan. Tack vara dem har Smokinglirare Edition blivit en hyllning till våra

supportrar och vår gemensamma tro på AIK, , säger Tobias Larsson på AIK Fotboll.

Fakta

Det här är trossamfundet ”Vår Svartgula Sal”

Svartgula Sal är ett synkretistiskt trossamfund sprunget ur den kraft som förenar

AIK:s supportrar, spelare och arv. Den världsunika organisationen blev registrerad hos

Kammarkollegiet i juli 2022, vilket gör det till idrottsvärldens enda erkända tro.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Med Djurgården tillbaka i SHL, efter 4-1  i matcher mot AIK i den hockeyallsvenska finalen är frågan förstås om det mesta mästarlaget, med 16-guld, kan göra en ”Brynäs”.  Att som nykomling vinna grundserien säsongen 2025-2026 och gå fram ändå till SM-final. 

Triumfen är fin fjäder i troféhatten för säsongnye sportchefen Niklas Wikegård, 60 år, som hoppade av glamour-jobbet i TV 4-studion för att leda DIF tillbaka till SHL.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.