260 dollarmiljoner i ett sponsoravtal
(Basket) De största bollsporterna i USA har sitt eget sätt att möta den finansiella krisen. Med reklam för starksprit.
Ägarna till basketklubbarna i NBA beslutade nyligen att tillåta tv- och arenareklam för starksprit på matcherna. Något som varit otillåtet sedan 1991. Beslutet kommer sedan både MLB (baseboll), NHL (hockey) och Nascar (bilsport) beslutat tillåta tv-synlig spritreklam på arenorna.
Inom kort väntas NBA ta beslut även om annonsering på klubbarnas hemsidor och försäljning i arenorna. Minst 20 av de 30 klubbarna har i dag sponsorkontrakt med spritmärken. NFL, den amerikanska fotbollen, är nu den enda stora bollsporten som inte tillåter tv-reklam för starksprit. (SportsBusiness Journal)
°°°°°
(Motor) Bilindustrins kris i USA märks också på motortävlingarna. Nascar, den populäraste bilracingsporten i landet, har problem med att få annonsköpare i tv-sändningarna. Fox, som sänder 13 av tävlingarna, har sänkt priset kraftigt, men räknar med ett nå en intäkt för första kvartalet som är 25 procent lägre än i fjol.
Tre av de sex största annonsörerna 2008 var biltillverkare, Ford, Toyota och GM. Tillsammans betalade de drygt 44 miljoner dollar till Nascars tv-partners Fox, ABC/ESPN och Turner.Dragplåstret Daytona 500 verkar i nuläget klarat sig bäst. En 30-sekunders spot kostar där 400 000 dollar. (SportBusiness Journal)
°°°°°
(Fotboll) Den 3 februari gick tiden ut för de amerikanska tv-bolagen att bjuda på rättigheterna för engelska Premier League. ESPN, Fox Soccer Channel, och Setanta Sports har alla visat intresse av de treåriga rättigheterna till världens just nu hetaste fotbollsliga. Fox och Setanta har de nuvarande kontrakten, värda 57 miljoner dollar. Premier League hoppas på en ökning, men spelschemat, tidsskillnaden och det ekonomiska läget är faktorer som talar emot. ESPN kan vara mest intresserat av live-sändningar från fotbollen på nätet. (SportsBusiness Journal)
°°°°°
(Doping) Italienska fotbollsspelarna, Brescias Daniele Mannini och Chievos Davide Possanzini, har fått sina dopingdomar granskade av CAS, court of arbitration in sports. Den internationella dopingkommissionen Wada, hade begärt avstängning mellan ett och två år för att spelarna hållit sig undan tester. Straffet fastställdes nu av CAS till ett års avstängning. (IA)
°°°°°
(Motor) Holländska banken ING, drar ned på sina sponsoraktiviteter inom Formel 1 under 2009. Efter säsongen ska en fortsatt sponsorsatsning ”ses över”. Detta sedan företaget gjort känt att det räknar med förlust på 1 miljard euro under 2009 på grund av finanskrisen och 7 000 anställda varslats. ING är huvudsponsor för Renault-stallet och även huvudsponsor för tävlingarna i Australien, Belgien, Ungern samt Turkiet. (autosport.com)
°°°°°
(Tennis) Knappt hade Roger Federer gråtit färdigt under prisutdelningen av Australian Open förrän planerna på en ombyggnad av Melbourne Park bekräftades. Ett tak ska byggas över Margaret Court Arena, en underjordisk restaurang för publiken, nya media- och spelarutrymmen och fler åskådarplatser. Allt för att tävlingen ska fortsätta spelas på arenan. Spelarna vill flytta tävlingen längre in i februari på grund av värmen och kort tid mellan säsongerna, men i Australien vill man behålla januari som datum för att locka skollediga som publik. (Sportsbusiness International)
°°°°°
(Golf) Den japanska golftouren har dragit sig ur den nya superserien i samarbete mellan Asien och Australiens golftourer för som man säger ”för många olösta frågor”. Man riktar också kritik mot Asian Tour som Japan Golf Tour inte anser vara tillräckligt engagerad. Superserien ska 2009 innehålla sex tävlingar från China Open i april till Australienska PGA-mästerskapen i december. (Sportbusiness International)
°°°°°
(Olympiskt) 260 miljoner dollar. Det är summan på det största nationella sponsoravtalet i OS-historien. Det är ryska Rostelecom och MegaFon som går in som sponsorer all telekommunikation under de olympiska vinterspelen i ryska Sochi 2014. De båda telekomföretagen ska dessutom investera lika mycket pengar i förbättringar av infrastrukturen i Krasnodar vid Svarta havet. (Sportbusiness International)
°°°°°
(Motor) Procter & Gambles varumärke Braun blir ny huvudsponsor för VM-serien i motocross. Så nu är det inte bara banorna som ska hyvlas. 850 miljoner människor i 135 länder ser på VM-serien i mer än 1 200 timmar totalt och 3,5 miljoner besöker den officiella hemsidan. Det lockade Braun in i motorcykelbranschen. (Sportsbusiness International)
Mest lästa just nu
Här är Göteborgsföretagen som i ensatsning vill skapa bättre förutsättningar för idrotten. Finansbolaget Factoringgruppen går in i ett partnerskap med nystartade Sport managementföretaget Samm. Bakom nystartade Samm står Niklas Allbäck, tidigare klubbchef för ÖIS Fotboll och ledamot i valberedningen för Svensk Elitfotboll (SEF) samt Per Skånberg, tidigare ordförande i ÖIS och före detta styrelseledamot i Landskrona BoIS.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
VM-guld och sportslig succé, men ekonomisk katastrof. Senast Sverige stod som arrangör, 2013, lämnades ett underskott på 25 miljoner och Svenska Ishockeyförbundet tvingades gå till banken för rädda den fortsatta verksamheten.
På fredag, 9 maj, släpp pucken för det 12:e mästerskapet genom tiderna på svensk is. VM-general, vid sidan av rinken, är smålänningen Tony Wiréhn, 65 år, uppväxt i Bodafors ett tennisfäste och hemvist för Birger ”Bragd-Birger” Andersson och Pelle Hjertqvist.
Och visst, Wiréhn har varit generalsekreterare på Svenska Tennisförbundet men nu är hans uppgift att få debit och kredit att gå ihop, och försöka få så mycket intäkter som möjligt.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
Hans karriär är en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott. 19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham och ett nytt kontrakt. Avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Han har gjort succé , men saknades i Tottenhams Europa League-trupp mot Bodö/Glimt på grund av en skada. Nu bekräftar Tottenhams tränare Ange Postecoglou att Bergvall troligtvis blir borta resten av säsongen.
– Han har sträckt ledbanden i fotleden. Skadan är allvarlig.