Agenten bakom Anjas och Sarahs affärer
Sarah Sjöström älskar sin simning, så pass att få i hela världen är bättre än henne. I dag betraktas hon som Sverige största OS-hopp. Rolf-Göran Bengtsson och Therese Alshammar är de andra två.
En respektlös 18-åring
Men det är alltså till en 18-åring som de största förhoppningarna knyts. Så bra är hon och dessutom har hon en ovärderlig distans till allt annat, främst konkurrenter och förhoppningar. Hon ska göra sitt och hon vet att det räcker långt.
Det kan bli maximal utdelning i dubbel bemärkelse. Framgång och pengar.
Det är här Martin Klette kommer in i bilden.
Tre stora kontrakt i dag
Sarah har tre stora kontrakt med företag som var och ett betalar sexsiffriga belopp.
- Det handlar om bra avtal för att vara individuell idrott, inskjuter Klette.
Axa, Visa och Arena står bakom henne i dag. Men tanken är att intäkterna ska bli mycket större.
- Under våren har intresset för Sarah varit extremt. Allt från både svensk och internationell press till förfrågningar från företag om olika sorters jobb. Men vi har hållit en konsekvent linje och inte velat störa henne, berättar Martin Klette.
"Lite gambling"
- Det är lite gambling, men vi vill vänta till efter OS.
Han vet att i den här branschen kan man inte förutse intäkter. Sponsring och marknadsföring är en färskvara.
Vid Wagnsson Sports & Entertainment ansvarar Martin Klette och Helena Thornadsson för Sarah Sjöströms kommersiella del av idrottslivet.
Lagom som Klettes största stjärna, Anja Pärson, lägger av koncentreras arbetet på en ny internationell stjärna som också kan bli drottning i sin sport.
Gemensamt för Anja och Sarah
- De har mycket gemensamt. Två seriösa och målinriktade tjejer med en naturlig talang och som tycker att det är kul att träna.
Det var för tolv år sedan som Ingemar Stenmark tipsade om Anja Pärsons talang.
- Han kände pappa Anders och tyckte att vi skulle kontakta dem.
Björn Wagnsson var advokaten som drev en agentur där de flesta av landets främsta idrottare ingick, som bl a Ingemar, JO Waldner, Liselotte Neumann, Mats Wilander, Gunde Svan, Börje Salming och de flesta hockeyproffsen.
- Jag fick uppgiften att prata med Anjas föräldrar och samarbetet inleddes 2000.
Samma strategi som för Anja
Med Sarah tog allt sin början efter VM-guldet i Rom 2009. Martin Klette tog då kontakt med Sarah och pappa Göran Sjöström och presenterade villkoren.
- Nu är strategin med Sarah liknande den för Anja. Långsiktighet i alla kontrakt är vad som gäller. Varje förfrågan lyssnar vi till, men det ska vara seriöst, säger Martin Klette.
Han nobbade erbjudanden under våren.
- Det handlade om jobb och samarbeten som skulle påverka Sarahs träning och förberedelser. Här har vi en ständig dialog med henne tränare, Carl Jenner, som avgör när det passar med åtaganden utanför simningen.
Gjorde en mediaplan
Därtill upprättades en mediaplan där SVT, TV4, Sportradion och de största tidningarna prioriterades för intervjuer.
- I övrigt fick vi lov att säga nej.
- Media är ändå en generator. Via reportage stärks Sarahs varumärke.
En sådant omfattande pådrag har han tidigare bara sett vid några få tillfällen.
- Anja hade ju ett antal toppar och det var också ett stort tryck när Albin Ekdahl gick till Juventus.
Informella kontakter
Martin Klette märker också skillnaden på sommar- respektive vinter-OS.
- Nu är allt mycket större och det ser man på medias intresse. Journalister från bl a England, Holland och Tyskland vill träffa Sarah.
Han kommer att finnas på läktaren under OS i London, men några konkreta affärssamtal blir det troligen inte utan det kan handla mer om informella kontakter.
- Vi vill veta hur företagen vill arbeta med Sarah. Om det gäller reklam i någon form, ett event eller ett arbete över längre tid.
Finns en pristabell
Han berättar att det finns en pristabell baserad på omfattningen av ett sponsorskap.
- Ett OS-guld höjer värdet självklart och ju längre kontrakt och ju mer omfattande samarbete ju mer rabatt kan vi ge.
Sista ordet har Sarah, hon ska vilja förknippas med ett visst företag och just den branschen.
Mycket pengar, mycket som styr, mycket som avgörs på några få dagar.
Sarah Sjöström startar i sex grenar, fyra individuella på sju dagar. Där fördelas medaljer och pengar.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
SHL-laget Leksand IF:s ekonomiska kostym håller på att spricka, och över 30 miljoner saknas när lagets utländska spelare ska ha betalt.
I ett pressmeddelande läggs en stor del av det ekonomiska haveriet på tidigare vd:n Anders Hedbom som på egen begäran lämnade föreningen för 14 dagar sedan
Förvaltningsrätten, som avgör tvister mellan företag och myndigheter, blir nästa arena för fotbollens skandalderby den 20 oktober på Tele 2.
Svenska guldolympier trimmas vanligen på SOK:s träningsanläggning på kanarieön Fuerteventura, 100 km utanför Afrikas nordvästra kust i Atlanten. Här vajar palmer längs milslånga sandstränder, det var här den sista finslipningen skedde inför succén i Paris OS i somras med 11 svenska medaljer – det högsta antalet sedan Sydney-OS 2000.
Det guldvinnande paret i beachvolleyboll, David Åhman/Jonatan Hellvig har sin egen beach – 3 000 kvadratmeter sand på Novavägen 35 i Huddinge.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.
– En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.
Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.