Agenten bakom Anjas och Sarahs affärer
Sarah Sjöström älskar sin simning, så pass att få i hela världen är bättre än henne. I dag betraktas hon som Sverige största OS-hopp. Rolf-Göran Bengtsson och Therese Alshammar är de andra två.
En respektlös 18-åring
Men det är alltså till en 18-åring som de största förhoppningarna knyts. Så bra är hon och dessutom har hon en ovärderlig distans till allt annat, främst konkurrenter och förhoppningar. Hon ska göra sitt och hon vet att det räcker långt.
Det kan bli maximal utdelning i dubbel bemärkelse. Framgång och pengar.
Det är här Martin Klette kommer in i bilden.
Tre stora kontrakt i dag
Sarah har tre stora kontrakt med företag som var och ett betalar sexsiffriga belopp.
- Det handlar om bra avtal för att vara individuell idrott, inskjuter Klette.
Axa, Visa och Arena står bakom henne i dag. Men tanken är att intäkterna ska bli mycket större.
- Under våren har intresset för Sarah varit extremt. Allt från både svensk och internationell press till förfrågningar från företag om olika sorters jobb. Men vi har hållit en konsekvent linje och inte velat störa henne, berättar Martin Klette.
"Lite gambling"
- Det är lite gambling, men vi vill vänta till efter OS.
Han vet att i den här branschen kan man inte förutse intäkter. Sponsring och marknadsföring är en färskvara.
Vid Wagnsson Sports & Entertainment ansvarar Martin Klette och Helena Thornadsson för Sarah Sjöströms kommersiella del av idrottslivet.
Lagom som Klettes största stjärna, Anja Pärson, lägger av koncentreras arbetet på en ny internationell stjärna som också kan bli drottning i sin sport.
Gemensamt för Anja och Sarah
- De har mycket gemensamt. Två seriösa och målinriktade tjejer med en naturlig talang och som tycker att det är kul att träna.
Det var för tolv år sedan som Ingemar Stenmark tipsade om Anja Pärsons talang.
- Han kände pappa Anders och tyckte att vi skulle kontakta dem.
Björn Wagnsson var advokaten som drev en agentur där de flesta av landets främsta idrottare ingick, som bl a Ingemar, JO Waldner, Liselotte Neumann, Mats Wilander, Gunde Svan, Börje Salming och de flesta hockeyproffsen.
- Jag fick uppgiften att prata med Anjas föräldrar och samarbetet inleddes 2000.
Samma strategi som för Anja
Med Sarah tog allt sin början efter VM-guldet i Rom 2009. Martin Klette tog då kontakt med Sarah och pappa Göran Sjöström och presenterade villkoren.
- Nu är strategin med Sarah liknande den för Anja. Långsiktighet i alla kontrakt är vad som gäller. Varje förfrågan lyssnar vi till, men det ska vara seriöst, säger Martin Klette.
Han nobbade erbjudanden under våren.
- Det handlade om jobb och samarbeten som skulle påverka Sarahs träning och förberedelser. Här har vi en ständig dialog med henne tränare, Carl Jenner, som avgör när det passar med åtaganden utanför simningen.
Gjorde en mediaplan
Därtill upprättades en mediaplan där SVT, TV4, Sportradion och de största tidningarna prioriterades för intervjuer.
- I övrigt fick vi lov att säga nej.
- Media är ändå en generator. Via reportage stärks Sarahs varumärke.
En sådant omfattande pådrag har han tidigare bara sett vid några få tillfällen.
- Anja hade ju ett antal toppar och det var också ett stort tryck när Albin Ekdahl gick till Juventus.
Informella kontakter
Martin Klette märker också skillnaden på sommar- respektive vinter-OS.
- Nu är allt mycket större och det ser man på medias intresse. Journalister från bl a England, Holland och Tyskland vill träffa Sarah.
Han kommer att finnas på läktaren under OS i London, men några konkreta affärssamtal blir det troligen inte utan det kan handla mer om informella kontakter.
- Vi vill veta hur företagen vill arbeta med Sarah. Om det gäller reklam i någon form, ett event eller ett arbete över längre tid.
Finns en pristabell
Han berättar att det finns en pristabell baserad på omfattningen av ett sponsorskap.
- Ett OS-guld höjer värdet självklart och ju längre kontrakt och ju mer omfattande samarbete ju mer rabatt kan vi ge.
Sista ordet har Sarah, hon ska vilja förknippas med ett visst företag och just den branschen.
Mycket pengar, mycket som styr, mycket som avgörs på några få dagar.
Sarah Sjöström startar i sex grenar, fyra individuella på sju dagar. Där fördelas medaljer och pengar.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
IfK Göteborg utlyste medlemsmöte oh de ansvariga kände att det kunde hända mycket. Det gjorde det inte. Mötet på Elite Park Avenue lockade över 300 medlemmar medan ytterligare 975 följde händelserna via sändning . Det blev överraskande lugnt med tanke på en svajig säsong. Men slutet blev bra, och det tjänade som lugnande medel i klubben. Blåvitt hängde kvar och ordförande Rickard Berkling kunde knäppa upp västknapparna och andas ut. Både efter sista matchen och Medlemsmötet.
Då hade han ställt sig inför alla och varit mycket uppriktig.
Gamla Ullevi i Göteborg förbereds för en ny hybridgräsmatta (Carpet-hybrid) inför nästa säsong. Innan nyanläggningen påbörjas kommer den gamla gräsmattan att fräsas bort och underlaget förberedas.
”Konstgräset är framtiden i Sverige”, det kommer att öka spelarnas teknik och tempo, alla får bättre möjligheter att träna”, har det hetat i några år, men nu gäller ett annat resonemang bland arenaägare
Riksidrottsstyrelsen inför ett övergångsstöd till de medlemsförbund som enligt det preliminära förslaget blev utan elitidrottsstöd 2024-25. Det är ett resultat av dialoger med medlemsförbund efter att kritik framförts mot det preliminära elitidrottsstödet.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Ola Serneke och IFK Göteborg har varit synonymt.
Han har sagt ja vid flera tillfällen.Han underlätttade bygget av Kamratgården, han har varit en partner i olika perioder, han tog initiativ till Kvibergs Arena och han har varit huvudsponsor sedan 2019. Men nu upphör ett fem-årsavtal och parterna har inte kommit fram till en ny lösning, utan att Serneke sagt konsekvent nej
Tillsammans med VM-organisationen för VM 2024 har Svensk
Innebandy och Folkspel tagit fram en specialgjord Sverigelott, där hela
överskottet går tillbaka till föreningarna i Svensk Innebandy.
Arbetet mot VM 2024 pågår för fullt och nu kan Svensk Innebandy som ett
led i detta presentera Folkspel som en ny partner.
Viaplays nya dramaserie Börje – The Journey of a Legend golvade recensenter och tittare i helgen. Premiäravsnittet på söndagen är den mest sedda originalserien på Viaplay i Sverige någonsin. Därutöver bänkade sig runt 400 000 tittare framför TV3 för premiären. Dramaserien i sex delar, med Valter Skarsgård i huvudrollen som Börje Salming, har dessutom hyllats av kritiker.
Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen