Unika avtal för fotbollstjejerna

Damfotboll är hett. Till och med så hett att landslaget har fått tre egna huvudsponsorer.
De satsar cirka en halv miljon vardera. Kronfågel (som dessutom blir officiell huvudsponsorer till damallsvenskan) Coca-Cola och Axa. Plus Svenska spels två miljoner kronor. Totalt innebär det runt fem miljoner till tjejerna.
- Ett stort steg för svensk fotboll. Företagen kommer att använda sig av landslagstjejerna i sina reklamkampanjer vid flera olika tillfällen, säger Sune Hellströmmer, Svenska fotbollförbundets generalsekreterare.
Pengarna behövs. Förberedelserna inför OS-turneringen i Aten lär innebära en utgift om cirka tre miljoner.
Men Sune Hellström är övertygad om att det här bara är en början. Han räknar med att kunna få ut ännu mera pengar av samma sponsorer i kommande förhandlingar.
Därtill satsar TV 4 och sänder sju-åtta allsvenska dammatcher efter OS. 
- Det är ingen tillfällighet att 3,8 miljoner såg VM-finalen. Vi lär inte har några svårigheter att sälja reklamplatser. Titta bara på tittarsiffrorna vid Uefacup-matchen mellan Umeå och Bröndby som sågs av 400 000 SVT-tittare, säger Andreas Haglind på TV 4 som även sänder Sveriges alla hemmamatcher.
 

Riksidrottsförbundet, RF, avvisar, regeringens förslag om en skärpning av den svenska spelmarknaden. Det var i somras som socialförsäkringsminister Ardalan Sherkarabi överraskade spelmarknaden med krav på så kallad ”särskild måttfullhet  vid marknadsföring”.

Regeringen vill strama åt och begränsa spelreklam och jämställa reklam för spel med reklam för alkohol och tobak. Därav kravet på särskild måttfullhet..

Djurgårdens supporterförening JO-anmäler polisen efter derbyt, r apporterar Fotbollskanalen

Utlösande var att flera poliser använde pepparspray mot bland annat Djurgården-supportrar vid söndagens allsvenska derby mot AIK.

Det är vad vi har tjatat om här på sajten i flera år.  Medvetandet om betydelsen av evenemang – i klubben, i förbundet, i kommunen. Nu vaknar man lite varstans i Sverige. När RF för nionde gången arrangerar "Mötesplats Idrott och destination"för att skapa förutsättningar för flera idrottsevenemang är intresset större än någonsin. I klartext, alla borde vara där, alla är där. Ambitionen växer. Det påvisas av 125 anmälda personer.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Till skillnad från en stor del av övriga spelmarknaden representerar de allmännyttiga lotterierna ideella organisationer och gynnar bl a idrotten med miljoner årligen. Nu går Miljonlotteriet, Folkspel och Kombispel samman och bildar SVALO (Sveriges allmännyttiga lotterier). Skälet är att antalet aktörer på spelmarknaden ökar och SVALO ska värna om om de allmännyttiga lotteriernas intresse. 

Ett hockeykaos som saknar motstycke.

Örnsköldsviks HF vägrade i söndags att möta Bodens HF i Hockeyettan,  och inför onsdagens omgång signalerar Mörrum att de vägrar att spela mot Karlskrona.

 Bakgrunden är den uppslitande striden med ligaorganisationen och domen från Riksidrottsnämnden (RIN) där Ishockeyförbundet beordras att ändra i sina tävlingsbestämmelser, paragraf 6:1.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.