I Ryder Cup är saken Oscar

Assistenterna Forsbrand och Haeggman var svenska segrare när Europa körde över USA i golfens Ryder Cup. Men det finns ett svenskt namn till bland vinnarna – som fanns med på banan i alla 28 matcherna. Oscar Jacobson.
Det svenska klädföretaget är officiell leverantör till det europeiska Ryder Cup-laget och använder golfens mest prestigefyllda lagtävling som ”imagehöjande sätt att positionera företaget på en hög kvalitativ nivå”.
Kontraktet, värt cirka en miljon kronor, innebär att Oscar Jacobson levererar kläder till spelare, caddies och ledare. Framförallt byxor att spela i, samt mer officiella kläder för representation som smoking och kostymer. Dessutom den officiella Ryder Cup-slipsen.

- Vi har fördjupat samarbetet med Europatouren i år och levererar fler typer av kläder till laget. Vi använder tävlingen i vår marknadsföring. Faktum är att vi redan inlett ett samarbete med K-Club och Celtic Manors där Ryder Cup ska spelas 2006 och 2010. Vi tar fram en kollektion med tävlingens logga. Det är ju också så att man knyter företagskontakter i samband med ett så stort evenemang, säger Bengt-Olof Moberg, marknadsansvarig för Golf&Leisure.
Samarbetet började egentligen i en betydligt blygsammare skala och mer av en slump. Oscar Jacobson levererade golfkläder till shopar i Storbritannien som är en stor marknad för det boråsbaserade företaget.
En av shoparna, den på Wentworth utanför London, drevs av förre europatourspelaren Bernhard Gallacher. Samme Gallacher som 1987 blev den förste kaptenen i Ryder Cup att besegra USA på bortaplan. Gallacher hade då bestämt att européerna skulle spela i byxor från Oscar Jacobson, hans favoritmärke som alltså senare blev officiell leverantör.

- Det är tufft på golfmarknaden, som inte är så stor som många tror. Årstiderna begränsar spelet och golfshoparnas öppettider. Så det gäller att profilera sig och förknippas med kvalitet, vilket vi gör med Ryder Cup, säger Bengt-Olof Moberg.
Egentligen är det väl amerikanerna som skulle behöva byxor att lira i. Med 18,5-9,5 spelade ju Europa verkligen brallorna av de amerikanska världsstjärnorna som lämnades ut nakna i amerikansk media efter den största förlusten i tävlingens historia.
Så om magin sitter i att ha rätt byxor så får väl Phil Mickelson & co investera. Ryder Cup-brallorna går att köpa i butik för 975 kronor. Det har nog Mickelson råd med.
Nu är det inte bara golfarna som gillar ulltyget. Även Manchester United som testar ett matchställ i annorlunda material. Oscar Jacobson har licens på ett material som heter Sportwool, vilket marknadsförs av Woolmark.
- Det har ett lagar av finaste ull närmast kroppen. Ingen har klarat av att kopiera ull som material. Det är ett material som ”andas”, har levande fibrer med UV-skydd och som renar sig självt, säger Bengt-Olof Moberg med inlevelse.

Riksidrottsförbundet, RF, avvisar, regeringens förslag om en skärpning av den svenska spelmarknaden. Det var i somras som socialförsäkringsminister Ardalan Sherkarabi överraskade spelmarknaden med krav på så kallad ”särskild måttfullhet  vid marknadsföring”.

Regeringen vill strama åt och begränsa spelreklam och jämställa reklam för spel med reklam för alkohol och tobak. Därav kravet på särskild måttfullhet..

Djurgårdens supporterförening JO-anmäler polisen efter derbyt, r apporterar Fotbollskanalen

Utlösande var att flera poliser använde pepparspray mot bland annat Djurgården-supportrar vid söndagens allsvenska derby mot AIK.

Det är vad vi har tjatat om här på sajten i flera år.  Medvetandet om betydelsen av evenemang – i klubben, i förbundet, i kommunen. Nu vaknar man lite varstans i Sverige. När RF för nionde gången arrangerar "Mötesplats Idrott och destination"för att skapa förutsättningar för flera idrottsevenemang är intresset större än någonsin. I klartext, alla borde vara där, alla är där. Ambitionen växer. Det påvisas av 125 anmälda personer.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Till skillnad från en stor del av övriga spelmarknaden representerar de allmännyttiga lotterierna ideella organisationer och gynnar bl a idrotten med miljoner årligen. Nu går Miljonlotteriet, Folkspel och Kombispel samman och bildar SVALO (Sveriges allmännyttiga lotterier). Skälet är att antalet aktörer på spelmarknaden ökar och SVALO ska värna om om de allmännyttiga lotteriernas intresse. 

Ett hockeykaos som saknar motstycke.

Örnsköldsviks HF vägrade i söndags att möta Bodens HF i Hockeyettan,  och inför onsdagens omgång signalerar Mörrum att de vägrar att spela mot Karlskrona.

 Bakgrunden är den uppslitande striden med ligaorganisationen och domen från Riksidrottsnämnden (RIN) där Ishockeyförbundet beordras att ändra i sina tävlingsbestämmelser, paragraf 6:1.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.