14-åring får drömkontrakt

Klubben som fick 100 000 kronor av en privat välgörare, Henke Larsson som ville göra reklam, Stockholmsföretaget som stödjer Mora, 6 000 000 dollar som skäl för att byta namn på stadion, David Beckham som seriefigur och 14-åringen som får ett kontrakt värt över 500 000 kronor. Mycket sker på sponsormarknaden. Ta del av IA:s notisblock.
En privatperson satte in 100 000 kronor på Falu BS Bandys konto och räddar föreningen.
- Fantastiskt roligt. Det är ännu ett bevis på att många vill se elitbandy i Falun även i framtiden, säger nye ordföranden Jan Fällman.
Nyheten spreds snabbt i dalaorten.
- 100 000 kronor kom in på vårt konto och vi vet vem som satt in pengarna. Den personen har bett om att få vara anonym och vi respekterar det. Vi har dock varit i kontakt med honom, och han säger att det är ett bidrag, som vi får använda som vi vill, säger Fällman.

+ + +

Internationella fotbollförbundet (Fifa) vill vara ute i god tid. Redan nu uppmanas företag inom sportutrustningsbranschen att komma med anbud om att bli förbundets officiella leverantör under 2007- 2014.
Fifa vill vara förutseende med tanke på världsmästerskapen 2010 och 2014 ingår. Förbundets egna TV- och marknadsföringsavdelning ska nu hitta ett företag som inte bara levererar utrustning utan även får en rad sponsorrättigheter.
Adidas har varit en till synes självklar partner till Fifa  sedan70-talet och är också officiell leverantör vid VM 2006 i Tyskland.

+ + +

Visste Henrik Larsson att han bar på reklam för ett italienskt märke, eller..? Det blev i alla fall ingen reklamkupp med fotbollsstjärnan när han gjorde intervjun i programmet i Sen kväll med Luuk i TV4.
Henrik insisterade på att få använda tröjan med logotypen.
Produktionsbolaget Efti accepterade det, men när väl programmet sändes doldes sedan logotypen med en mas.
Till saken hör att även Kristian Luuk bar en tröja med en logga och även det märket maskades.

+ + +

Skoda förblir huvudsponsor för ishockey-VM. Avtalet är skrivet med Infront Sports & Media som höll i rättigheterna. Det innebär ett nytt mångmiljonavtal för åren 2005-2011.
Kontraktet är unikt. Skoda blir huvudsponsor för hockey-VM i närmare 20 år och bilmärkets stadiga exponering av bilar och varumärket förknippas starkt med sporten.
– Som huvudsponsor sedan 1993 innebär det ett av de längsta partnerskapen i ishockeyns sponsorhistoria, säger Jaroslav Cerný, talesman för Skoda.

+ + +

Ett annorlunda sponsorskap och därför uppmärksammat. Internetmäklaren Nordnet med huvudkontor i Stockholm är en betydande del av elitserienykomlingen Mora.
. Vi vill sponsra någon som är lik oss. Mora är uppstickare och utmanare. De slår underifrån och som är en aktör ingen riktigt tror på, menar Christian Lindhoff, sponsoransvarig vid Nordnet.
En konsekvens är också att Mora fått 50 nya fans i Stockholm, dvs företagets 50 anställda.

+ + +

Här kan vi snacka om sponsring. För 6 000 000 dollar köper företaget Monster Cable Products in sig i det amerikanska NFL-laget San Francisco 49ers. Det lokala elektronikföretag får rättigheten till namnet på att hemmaarena som nu byter namn från Candlestick Park till Monster Park.
Attraktionen hos 49ers beskrivs bra av att Monster Cable Products fick anstränga sig rejält innan kontraktet var i hamn, bland konkurrenterna fanns Oracle, Wells Fargo och Macromedia.

+ + +

Hur än David Beckham har det med olika förhållanden så tycks ett fungera bra, nämligen det med Adidas. Det innebär att Beckham blir seriefigur – även på film... Han får nämligen huvudrollen tillsammans med Scooby-Doo i en tecknad Adidasreklam.
- Jag gillade idén att jag skulle vara med i en legendarisk tecknad film som mina barn tittar på, säger Beckham själv.
Reklamen är producerad av Cartoon Network UK och totalt handlar det om en 60 sekunder lång spot som kan ses på kabel- och satellitkanaler i Europa. Och som alltid när Scooby-Doo temat är i farten handlar om att jaga tjuvar.

+ + +

Vetlanda speedway och VMS Elit gick samman – och resultatet några månader blev ett SM-guld. Elitfönster sa ja till ett omfattande stöd för två år sedan. Pengarna var stora utan att parterna vill tillkännage det totala beloppet, men summans storlek påvisas av att klubben gick med på att byta namn till VMS Elit.
Tack vare pengarna blev Elitfönsters marknadschef Börje Bellinger även föreningens vice ordförande. Och nykomlingen i elitserien 2003 blev mästare 2004.
- Men visst finns det en fara med att företaget ensamt står för 75 procent av klubbens sponsringsintäkter, medger Börje Bellinger.

+ + +

Här är 14-åringen som får ett drömkontrakt. Filip Backlund från Västerås har jagats av sponsorerna. Nu har han valt att säga ja till ett kontrakt värt en halv miljon kronor och köra för Team Suzuki.
Filip är en talang av stora mått inom roadracing. 
- Av Suzuki får jag en-två hojar, ett reservdelskonto på ungefär 75 000 kronor och förstås en teamsatsning, säger Filip Backlund.
Därtill har han klart med ett avtal med däcktillverkaren Dunlop som ger obegränsat med däck. Klädd- och skyddsutrustningstillverkaren Alpin Star har därtill förlängt sina åtaganden. Med hjälmar och annan utrustning får 14-åringen ett stöd som omfattar över 500 000 kr för den kommande säsongen.
Killen började med roadracing för tre år sedan, men har visat en sällsynt talang och dominerar varje lopp där han startar.



 

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.