Greatest Hits med Annika

Annika Sörenstam är redan golfens omslagstjej nummer ett. Men nu ska hon marknadsföra sporten ytterligare och mera målmedvetet.
”Annikas greatest hits” lanserar svenskans många rekord på touren som till exempel 59-ronden för fyra år sedan.
– Det är dags att vi marknadsför våra stjärnor ordentligt. Annika har spelat otrolig golf de senaste åren och gjort mitt jobb mycket lättare, tycker den amerikanska damtourens chef Ty Votaw i Dagens Nyheter

- Hon är på samma idrottsliga nivå som Michael Jordan och Tiger Woods.
Han ligger bakom en ny reklamkampanj och har nu också lanserat en ny stortävling, LPGA Playoffs, som ska avsluta säsongen från och med 2006. Vinnaren belönas ordentligt. Förstapriset är nämligen en miljon dollar, nära 7,5 miljoner kronor.


LPGA-tourens nya reklamkampanj "These girls rock" ("De här tjejerna rockar") syftar helt på Annika Sörenstam enorma framgångar.
One of a kind - om Annikas fem segrar i rad 2004-2005.
Settling the score - om rekordronden på 59 slag i mars 2001.
A different kind of green - om mer än 16 miljoner dollar i prispengar.
Me and the boys - om Annikas framträdande på herrtouren i maj 2003.
So far away - om att hon slår längst, runt 250 meter i snitt.
The low down - om hennes lägsta snittscore/rond, 68,5 slag i år.
The road less traveled - om att hon som första icke amerikanska blev invald i Hall of Fame 2003.
Something special - om att hon är världens bästa golfare.

Riksidrottsförbundet, RF, avvisar, regeringens förslag om en skärpning av den svenska spelmarknaden. Det var i somras som socialförsäkringsminister Ardalan Sherkarabi överraskade spelmarknaden med krav på så kallad ”särskild måttfullhet  vid marknadsföring”.

Regeringen vill strama åt och begränsa spelreklam och jämställa reklam för spel med reklam för alkohol och tobak. Därav kravet på särskild måttfullhet..

Djurgårdens supporterförening JO-anmäler polisen efter derbyt, r apporterar Fotbollskanalen

Utlösande var att flera poliser använde pepparspray mot bland annat Djurgården-supportrar vid söndagens allsvenska derby mot AIK.

Det är vad vi har tjatat om här på sajten i flera år.  Medvetandet om betydelsen av evenemang – i klubben, i förbundet, i kommunen. Nu vaknar man lite varstans i Sverige. När RF för nionde gången arrangerar "Mötesplats Idrott och destination"för att skapa förutsättningar för flera idrottsevenemang är intresset större än någonsin. I klartext, alla borde vara där, alla är där. Ambitionen växer. Det påvisas av 125 anmälda personer.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Till skillnad från en stor del av övriga spelmarknaden representerar de allmännyttiga lotterierna ideella organisationer och gynnar bl a idrotten med miljoner årligen. Nu går Miljonlotteriet, Folkspel och Kombispel samman och bildar SVALO (Sveriges allmännyttiga lotterier). Skälet är att antalet aktörer på spelmarknaden ökar och SVALO ska värna om om de allmännyttiga lotteriernas intresse. 

Ett hockeykaos som saknar motstycke.

Örnsköldsviks HF vägrade i söndags att möta Bodens HF i Hockeyettan,  och inför onsdagens omgång signalerar Mörrum att de vägrar att spela mot Karlskrona.

 Bakgrunden är den uppslitande striden med ligaorganisationen och domen från Riksidrottsnämnden (RIN) där Ishockeyförbundet beordras att ändra i sina tävlingsbestämmelser, paragraf 6:1.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.