SOK saknar sponsormiljoner

Kan själv, under det måttot driver Sveriges Olympiska Kommitté sponsorjakten. Fast SOK har ingen större lycka då företagen tvekar om utbytet av miljonsatsningar.
Stefan Lindeberg, ordförande i Sveriges olympiska kommitté (SOK), kan inte annat än anslå en optimistisk ton.
- Jag räknar med att det blir klart under hösten.

Han trodde ursprungligen att nya Olympialaget kunde presenteras under första kvartalet.
Dessutom har han kalkylerat med 30 sponsormiljoner, vilket är förvånansvärt mycket. Inte ens företrädaren med sina kontakter i svenskt näringsliv kom upp i de beloppen.

För nu finns Olof Stenhammar bara i bakgrunden som rådgivare. Stenhammar var mannen som startade Olympialaget. Han förmådde övertyga storföretagen och han utmanade regeringen lyckosamt vilket innebar att i varje satsning bidrog staten med lika mycket pengar som sponsorerna. Ett koncept som gäller även i fortsättningen. Lindeberg har till och med förhoppningar om att kunna höja penningnivån när han nu samtalar med idrottsminister Bo Ringholm.

22 företag fanns med i det senaste Olympialaget. Alla hade avtal som upphörde i somras efter sex år, där företagen tillsammans satsat 85 miljoner kronor på svenska olympier.


Nu gäller ett nytt koncept:
/Två huvudsponsorer, vardera 7,5 miljoner kronor årligen. Här är ATG och Nordea trogna. De litar till sina egna arrangemang med Olympiatravet respektive Olympiafonden.
/Fyra teamsponsorer, vardera 2,5 miljoner kronor varje år. De kan begära en exklusivitet i sin respektive bransch.
/Fyra officiella leverantörer, bidrar med pengar eller tjänster.
/Ett antal företag, vardera 600 000 kronor per år.

Förändringar väcker åsikter. Där har nu SOK hamnat. Lindeberg har gjort sig av med alla externa medarbetare i sponsorjakten och det har väckt tvivel hos flera företag i gamla Olympialaget. Sedan den 1 april är Annika Runström anställd som marknadsansvarig och hon sköter uppvaktningarna tillsammans med Lindeberg.

Han har också antagit en formel där färre företag ska ge mer pengar.
- Vi har lyssnat till företagen som vill synas mer än tidigare, förklarar SOK-basen till Svenska Dagbladet.
Samtidigt har företagen väckt kritik just på den punkten, dvs synbarheten har minskat och därmed ger SOK-avtalen inte vad de hade hoppats. 
Lindeberg känner dock ingen oro:
- Det finns pengar avsatta för hela 2005 och även om vi ännu saknar ett antal underskrifter är fler på väg.

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

Hans karriär är en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott. 19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham och ett nytt kontrakt. Avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.

Han har gjort succé , men  saknades i Tottenhams Europa League-trupp mot Bodö/Glimt på grund av en skada. Nu bekräftar Tottenhams tränare Ange Postecoglou att Bergvall troligtvis blir borta resten av säsongen.

– Han har sträckt ledbanden i fotleden. Skadan är  allvarlig.