Uppriktigt om en sponsors intresse

Bo Lundqvist sitter själv i HM:s styrelse, där djurgården Stefan Persson styr. Men Bosse Lundquist inser ändå att större sponsorpengar är avlägsna och han vill inte tjata på Persson.
- HM måste i så fall kunna motivera varför man satsar på Djurgården. Att man satsar på hästar och Malin Baryard handlar om att man säljer underkläder och annat för kvinnor. Det passar i själva marknadsföringen mot tjejer, säger Bosse Lundquist.


I en stor intervju i Dagens Nyheter berättar Djurgårdens ledarduo, styrelseordförande Bo Lundqvist och sportchefen Bosse Andersson väldigt öppet om filosofin och hur de ville bygga en ännu mera framgångsrik klubb.

De vet att de måste förstärka laget. Arbetet har startat, sökandet efter rätt spelare pågår. Djurgårdens ledarduo berättar om hur spelare kartläggs och i sin tur uppvaktas eller skippas.

Lundqvist beskriver också den finansiella situationen. Det finns kapital till att värva kända spelare, det är värre är att ha den ekonomin att pengarna räcker till ett antal storspelare med hög lön. Det krävs alltså större sponsorintäkter.

- Utomlands handlar det mycket om exponering i tv. Kommer vi med i Champions League får vi en väldig exponering, då kan det finnas företag som säger att då vill vi vara med, då köper vi en tröjplats.

Men att tro företagen med någon slags automatik ska visa intresse och rentav ta det fulla steget till att bli en stor sponsor, nej, det tror inte Lundqvist:

- Om vi själva ställer frågan på det viset så har vi gjort det första felet. Ett svenskt företag ska inte stödja en svensk klubb, de måste få ut något av det. Det är en ren försäljningsverksamhet det är frågan om.

Ändå hoppas Bosse Lundquist att han tar hem åtminstone ett större sponsorkontrakt nästa år.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.