Sponsorn som fanns - och ändå inte

En riktig blåsning – utan vinnare. Det är vad som har drabbat Gais. En sponsor som inte var just den aktuelle sponsorn, en reklam som inte var riktig reklam, ja, historien är egentligen osannolik och förmodligen unik i svensk idrott.
Det skedde i samband med Gais allsvenska kvalmatch mot Landskrona. Klubbens hemsida, annonsen i kvällspressen och matchtröjan bar samma logo och samma budskap. Men det aktuella företaget hade inte beställt reklamen och visste följaktligen inte om sponsringen.


I efterhand blev den märkliga historien känd.
- Jag hade inte beställt någon reklam för mitt företag av Gais, utan fick reda på detta genom en bekant som såg mitt företags namn i tv på en matchtröja, kommenterar företagets ägare i Göteborgs-Posten.

Men vem beställde exponeringen och dessutom betalade? Ett lokalt mindre göteborgsföretag har rätten till varumärket, men någon förklaring till ett mycket annorlunda beteende har inte framkommit.

- Jag har förstått att detta handlar om ett varumärkesintrång från den person som sponsrat Gais. Vi hade ingen historik gentemot den personen som driver verksamhet som han kallar (företagets namn) och som vi nu förstått inte haft rätt till, säger Roland Blomstrand, vice ordförande i Gais med bland annat ekonomin som ansvarsområde.

Han förstod inte heller vad som hade hänt när historien avslöjades. Blomstrand och företagaren var lika ovetandes, men Gais-ledaren vill försvara händelsen:

- Som fotbollsklubb är det svårt att göra varumärkeskontroller när någon kommer och vill sponsra klubben med ett mindre belopp. I det här fallet handlar det om utfästelser om framtida tjänster till mindre belopp. Vilket vi inte har för avsikt att utnyttja med den insikt vi har i dag.

Blomstrand beklagar det inträffade:.
- Vi ber om ursäkt till den rättmätiga ägaren av det aktuella bolags- och varumärket. Men som alla förstår har en fotbollsklubb inga organisatoriska möjligheter att syna en sån här osannolik historia.

Brommapojkarna har sålt spelare i  rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh  Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Svensk ishockeys reformivrare möts av ringa förståelse inför lördagens årsmöte med förbundet.

  Stockholm, landets största distrikt, har tillsammans med Uppland och Gotlands-distriktet samt elitklubbarna Djurgården, AIK, Almtuna och SDE Hockey (damer), lämnat in fyra motioner med krav om nytänkande inom svensk ishockey.

Av handlingar till årsmötet framgår att förbundets styrelse yrkar på avslag av samtliga motioner.  Styrelsen sade bland annat nej till att två lag ska flyttas upp och ned mellan  SHL/HA och HA/HE och en gemensam ligaorganisation för SHL och HA.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete  via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta  över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.