Mångmiljonsatsning i Leksand

Leksands IF ifrågasätts mer än någonsin. Men klubbens nya ledning ställer sig upp i motvinden och presenterar en mångmiljonsatsning för att återkomma i Elitserien. Huvudsponsorns klartecken var en första förutsättning.

-­ Vi ökar vår sponsring, säger Per-Olov Ejendal, vd för Ejendals.

- Vi är mycket nöjda med vårt avtal gällande arenan och räknar med att bli ännu mer nöjda i framtiden.
Leksands IF har varit klubben i hans hjärta i alla år. Nu expanderar det familjeägda företaget som levererar skyddshandskar, skor samt hudvårdsprodukter. Från 480 miljoner kronor i omsättning är målet att nå en miljard 2010.

Marknadsföring via Leksand IF och som namnsponsor till hallen ska förstärka budskapet till omvärlden. Avtalet mellan parterna är skrivet på tio år, däremot gäller sekretess för beloppet.

Fortsatt samarbete, alltså, men det betyder inte att P-O Ejendal saknar synpunkter på vad som har skett de senaste åren: "Degraderingen beror på dåliga värvningar. Så har det varit i tio år, speciellt de sista fem säsongerna".

Per-Olov Ejendal är kritisk till sportchefen Anders "Masken" Carlssons insats och tycker att det var ett stort misstag av vd:n Jonas Bergqvist att inte sparka "Masken".
­- Vi har fått hit fel spelare och släppt fel spelare. Det får sportchefen ta stort ansvar för. För ett par år sedan sade jag att han borde bytas ut, men klubbens vd gjorde inte det.
­- Ordföranden Nils-Erik Johansson har räddat alltihop. Han har hållit ihop det som har gått att hålla ihop.

P-O Ejendal uppskattar den nya operativa ledningen, nye vd Håkan Åmans och sportchef Mikael Lundström.
­- Jag ställer upp på den satsning som är på gång.
Leksands IF har gått från en omsättning på 42 miljoner kronor säsongen 2000-01 till 95 miljoner under 2005/06, Leksands IF fastigheter medräknad.
Den här säsongen skulle Leksand åter etablera sig i elitserien. Lönebudgeten var rekordstor, över 30 miljoner kronor och överträffades enbart av Frölunda, HV71, Färjestad och Linköping. Enligt uppgift har exempelvis Skellefteå en lönebudget på 12 miljoner kronor medan Djurgårdens lönekonto når upp till 19 miljoner.
Men månadslöner runt 75 000, och mer därtill i några fall, har inte föreslagit.

Något ”Återtåget 3” blir det inte, då varken supporters eller supportrar är mottagliga för ytterligare en kampanj.
Leksands IF kan rusta tack vare en egen kraftsamling. Ekonomin är mycket god och nu finns tillgången till en ny och ändamålsenlig arena, där kiosk- och restaurangförsäljningen ger betydande intäkter.
Ett år i division I är allt som omgivningen tillåter. Det sker utan vd:n Jonas Bergqvist och sportchefen Anders ”Masken” Carlsson som båda har lämnat sina sysslor, mer eller mindre uppmanade.

Förre Hemköpschefen Nils-Erik Johansson har tagit ett krafttag om Leksands IF. Han har rekryterat den nya ledningen, sin egen bankman Håkan Åman som blir vd och Mikael Lundström blir sportchef efter några år som tränare och manager utomlands.
På långfredagen presenterade den nya Leksandsledningen sin programförklaring.

Mikael Lundström redogjorde för sin filosofi  för det sportsliga arbete i nio punkter.
Han betonade kontinuiteten och vill se en grupp av både spelare och ledare som är med ett antal år och driver utvecklingen. Lundström vill bygga en tydligare och mer professionell sportslig organisation.
- Det räcker inte med att man köper en spelare på nätet, man måste ha ett bättre underlag och inte bara titta på spelkvaliteter, utan också tar reda på hur människan är och vad han har för karaktär.  

Nye vd:n, Håkan Åman, presenterade ett 10-punktsprogram, där flera delar redan har inletts,  "Kraftsamlingen” lanseras som Leksands egen modell tillsammans med LRF (Lantbrukarnas Riksförbund) som har sagt ja till ett stort treårsavtal med Leksand. Överenskommelsen syftar till att säkerställa Leksands ungdoms- och juniorsatsning samtidigt som ett nätverk för svenskt lantbruk ska bildas. Målet är att Leksand ska bli den bästa plantskolan (!) för unga spelare.
Åman framhöll också Guldlaget, tio företag som fortsätter som Leksand huvudsponsorer, och försäljningsplanen med sponsorer, VIP-biljetter, biljetter etc, ska vara klar 27 april.

På långfredagen introducerades också nye tränaren, Jukka Rautakorpi. 42-åringen kommer från Tammerfors-klubben Tappara och bedöms vara en kommande förbundskapten i Finland.
- Jukka är en oerhört bra organisatör, taktiker och istränare. Han är dessutom en bra personlighet som kommer att passa in i Leksands organisation på ett utmärkt sätt, säger sportchefen Mikael Lundström. 
Rautakorpis egen förklaring till varför han valde Leksand:
- För utmaningens skull fick jag till svar

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.