Barcelona nobbar en miljard

M?que un club ( mer än en klubb) är en slogan sedan mer än tio år. Därför saknar FC Barcelona tröjsponsor. Klubben har valt att säga nej till mellan 100 och 200 miljoner kronor per år.
Vid kvällens final i Champions League-final på Stade de France i Paris finns bara den lilla Nike-logon på både byxa och tröja medan Arsenals spelare bär en mycket tydlig logo för telecomföretaget 02.

Barcelona vill stärka varumärket på reklamintäkternas bekostnad och har ambitioner att bli mer än en klubb. Sålunda finns beslut om att bli den första idrottsförening som följer FN:s rekommendation om att ge 0.7 procent av omsättningen till kampen mot bl a hunger och fattigdom.

Styrelsen har också tagit beslutet att fortsätta på den inslagna linjen med en dress utan tröjsponsor, men kan förändra resonemanget om det blir aktuellt med ett humanitärt budskap, skriver Dagens Nyhter.

I dag syns endast Nike i mindre format på dressen. Den lilla logon finns både på tröja och byxa och bedömare tror att det har kostat företaget 160-170 miljoner kronor årligen. Som jämförelse kan nämnas att Chelsea köpte ut sin gamla leverantör Umbro för ca 350 miljoner kronor i fjol och bjöd in Adidas som betalar cirka 160 miljoner kronor de kommande åtta säsongerna (sammanlagt ca 1,3 miljarder kronor) för att få leverera tröjor, byxor och strumpor.

Barcelona skulle nå intäkter på uppemot 200 miljoner kronor om klubben omprövade sitt beslut. Som världens bästa fotbollslag och är en exponering på dressen den allra bästa tänkbara reklamplatsen.  

Klubben har också skäl att öka intäkterna. Omsättningen är på ca 2,5 miljarder SEK, men skulderna omfattar ca 1,8 miljarder. Därmed har sponsorfrågan diskuterats i klubben som nu är den enda i världen, utanför USA, utan tröjsponsor sedan Atletico Bilbao tvingats ge upp och tidigare i år deklarerade att tröjan är till salu för ca 30 miljoner kronor.

Naturligtvis saknar inte Barcelona förfrågningar. För tre år sedan erbjöd Agfas 60 miljoner kronor och, ett år senare, kom österrikiska internetspelsföretaget BetandWins med ett bud på 100 miljoner kronor per år, men båda nobbades. Sedan framkom ett bud om 225 miljoner kronor och bakom det jättebeloppet doldes Beijing-OS 2008 som i fem år var villigt att betala en dryg miljard kronor. Men affären blev aldrig genomförd.

- Det finns olika uppfattningar i styrelsen om huruvida en kommande sponsor kan påverka klubbens rykte och framtid, sa Barcelonas president Laporta och lät förstå att mer än marknadsbedömningar låg bakom beslutet.

Med FC Barcelonas tradition och historia som symbol för stolt regionalism och politisk opposition uppstod tillräckligt mycket tvivel om det rätta i att göra reklam för en nation som avrättar oliktänkande, därmed avfärdades budet.

Läs mer

   

SHL-laget Leksand  IF:s ekonomiska kostym håller på att spricka, och över 30 miljoner saknas när lagets utländska spelare ska ha betalt. 

I ett pressmeddelande läggs en stor del av  det ekonomiska haveriet på tidigare vd:n Anders Hedbom som på egen begäran lämnade föreningen för 14 dagar sedan

Svenska guldolympier trimmas vanligen på SOK:s träningsanläggning på kanarieön Fuerteventura, 100 km utanför Afrikas nordvästra kust i Atlanten. Här vajar palmer längs milslånga sandstränder, det var här den sista finslipningen skedde inför succén i Paris OS i somras med 11 svenska medaljer – det högsta antalet sedan Sydney-OS 2000.

Det guldvinnande paret i beachvolleyboll, David Åhman/Jonatan Hellvig har sin egen beach – 3 000 kvadratmeter sand på Novavägen 35 i Huddinge. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.

–  En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.

Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.