Barcelona nobbar en miljard

M?que un club ( mer än en klubb) är en slogan sedan mer än tio år. Därför saknar FC Barcelona tröjsponsor. Klubben har valt att säga nej till mellan 100 och 200 miljoner kronor per år.
Vid kvällens final i Champions League-final på Stade de France i Paris finns bara den lilla Nike-logon på både byxa och tröja medan Arsenals spelare bär en mycket tydlig logo för telecomföretaget 02.

Barcelona vill stärka varumärket på reklamintäkternas bekostnad och har ambitioner att bli mer än en klubb. Sålunda finns beslut om att bli den första idrottsförening som följer FN:s rekommendation om att ge 0.7 procent av omsättningen till kampen mot bl a hunger och fattigdom.

Styrelsen har också tagit beslutet att fortsätta på den inslagna linjen med en dress utan tröjsponsor, men kan förändra resonemanget om det blir aktuellt med ett humanitärt budskap, skriver Dagens Nyhter.

I dag syns endast Nike i mindre format på dressen. Den lilla logon finns både på tröja och byxa och bedömare tror att det har kostat företaget 160-170 miljoner kronor årligen. Som jämförelse kan nämnas att Chelsea köpte ut sin gamla leverantör Umbro för ca 350 miljoner kronor i fjol och bjöd in Adidas som betalar cirka 160 miljoner kronor de kommande åtta säsongerna (sammanlagt ca 1,3 miljarder kronor) för att få leverera tröjor, byxor och strumpor.

Barcelona skulle nå intäkter på uppemot 200 miljoner kronor om klubben omprövade sitt beslut. Som världens bästa fotbollslag och är en exponering på dressen den allra bästa tänkbara reklamplatsen.  

Klubben har också skäl att öka intäkterna. Omsättningen är på ca 2,5 miljarder SEK, men skulderna omfattar ca 1,8 miljarder. Därmed har sponsorfrågan diskuterats i klubben som nu är den enda i världen, utanför USA, utan tröjsponsor sedan Atletico Bilbao tvingats ge upp och tidigare i år deklarerade att tröjan är till salu för ca 30 miljoner kronor.

Naturligtvis saknar inte Barcelona förfrågningar. För tre år sedan erbjöd Agfas 60 miljoner kronor och, ett år senare, kom österrikiska internetspelsföretaget BetandWins med ett bud på 100 miljoner kronor per år, men båda nobbades. Sedan framkom ett bud om 225 miljoner kronor och bakom det jättebeloppet doldes Beijing-OS 2008 som i fem år var villigt att betala en dryg miljard kronor. Men affären blev aldrig genomförd.

- Det finns olika uppfattningar i styrelsen om huruvida en kommande sponsor kan påverka klubbens rykte och framtid, sa Barcelonas president Laporta och lät förstå att mer än marknadsbedömningar låg bakom beslutet.

Med FC Barcelonas tradition och historia som symbol för stolt regionalism och politisk opposition uppstod tillräckligt mycket tvivel om det rätta i att göra reklam för en nation som avrättar oliktänkande, därmed avfärdades budet.

Läs mer

   

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.