"Volvo blev förolämpat"

Volvo bidrog med 15-20 miljoner årligen mellan 1995 till 2002 i golftävlingen Scandinavian Masters. Men inför 2003-års tävling upphörde samarbetet med Svenska Golfförbundet trots ett gällande avtal. Nu, fyra år senare hävdar spelaragenten Johan Elliot att han känner till det verkliga skälet till avhoppet.

Volvos plötsliga ”nej, tack” innebar ett stort tomrum och än i dag saknar tävlingen en huvudsponsor. Men många har frågat sig hur ointresset kunde uppstå så abrupt. Nu kliver spelaragenten Johan Elliot fram och hävdar i senaste numret av tidningen Golf Digest:- En person på förbundet förolämpade Volvos representanter.

Det ska ha skett under ett möte med Volvo och förbundets representant ska ha deklarerat:
- Vi tycker ni tar för mycket plats, det är för lite Scandinavian Masters och för lite Svensk Golf och för mycket Volvo, vi kan inte utveckla tävlingen".

Räckte det som skäl? 

Reaktionen inom golfen på den här förklaringen är stark och många undrar hur Volvo bara kan avstå från ett strategiskt sponsringsarbete bara för att företaget blir ifrågasatt och om förbundsrepresentanten verkligen hade den digniteten att oavsett åsikt skulle det räcka som skäl.

Frågan om det var ett påhopp och om denna förolämpning i sådana fall var så pass grov att bilkoncernens sponsoransvariga var eniga om att backa ur uppgörelsen med förbundet. Spelaragenten Johan Elliott svarar inför tvivlet på substans: - Det är dagens sanning.

Elliot hade under 2002-03 ansvaret för Scandinavian Masters sponsorer och såg det som sin uppgift att försöka få Volvo att ompröva beslutet. Men trots ett antal förslag ansåg Mel Pyatt på Volvo Event att det var omöjligt efter förödmjukelsen.

Volvo satsade 100 miljoner 

"Mel sa att det var bra idéer, men att det fanns inte en chans att Volvo sätter sin fot där igen", säger Johan Elliott till Golf Digest.

Uppgifter gör gällande att Volvo under 1995-2002 sponsrade Scandinavian Masters med över 100 miljoner. Bilkoncernen  valde sedan att bli en partner till den nordiska damtouren och dessutom skapa Volvo Ocean Race som internationellt slagnummer.

Brommapojkarna har sålt spelare i  rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh  Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Svensk ishockeys reformivrare möts av ringa förståelse inför lördagens årsmöte med förbundet.

  Stockholm, landets största distrikt, har tillsammans med Uppland och Gotlands-distriktet samt elitklubbarna Djurgården, AIK, Almtuna och SDE Hockey (damer), lämnat in fyra motioner med krav om nytänkande inom svensk ishockey.

Av handlingar till årsmötet framgår att förbundets styrelse yrkar på avslag av samtliga motioner.  Styrelsen sade bland annat nej till att två lag ska flyttas upp och ned mellan  SHL/HA och HA/HE och en gemensam ligaorganisation för SHL och HA.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete  via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta  över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.