Därför satsar Volvo på Ocean race
- Som inget annat idrottsevenemang för Volvo ocean race samman de tuffaste utmaningarna och lagsamarbete. Den är också riktigt global och reflekterar de ständigt pågående samhällsförändringarna. För mig är det en kombination som är svårslagen", sade Volvos koncernchef Leif Johansson vid presskonferensen.
Logiskt för Volvo
Han är mycket nöjd över att kunna presentera ännu ett kapitel i världens mest prestigefyllda havskappsegling.
Varför ger sig ett bilföretag in i seglingssporten? Och varför köpa en hel tävling? Svaret är enkelt från ansvarigt håll:
- Volvo Ocean Race passar perfekt in på vad Volvo Personvagnar önskar sig av en satsning på en sport. Varumärket blir mer känt, tillfällena att möta kunder och göra affärer ökar och de anställda kan motiveras och stimuleras.
Karin Bäcklund är ansvarig för Volvo Ocean Race-satsningen på Volvo Personvagnar. Hon har målen glasklara:
- Volvonamnet blir naturligtvis mer känt när vi ses av miljontals människor världen över. Då är det viktigt är att vi förstärker de aspekter i varumärket som handlar om spänning och äventyr. Att vi går från att uppfattas som mer emotionella och inte bara rationella.
Utveckla event
- Vi har en fantastisk möjlighet att bygga relationer med nya och gamla kunder och affärspartners i en miljö där det inte finns några konkurrenter. I år räknar vi med sammanlagt 15 000 unika Volvogäster i de elva stopover-hamnarna.
Det är första gången som arrangörerna går ut med uppgifter om nästkommande segling innan den kommande har börjat även om den tionde upplagan av Ocean race tjuvstartades med ett hamnrace på lördagen. Den egentliga första etappen startar i Alicante kommande helg och målet är förlagt till Kapstaden. Inte förrän i juli avslutas tävlingen och det sker S:t Petersburg efter besöken i Marstrand och Stockholm.
Vid Volvos presskonferens i Alicante på söndagen avslöjades att nästa tävling förmodligen startar i september 2011 medan rutten inte är fastställd.
1,8 miljarder tv-tittare
Tävlingen är mycket väl bevakad av media. Förra tävlingen gick 2005-2006 och rapporterades om i 192 länder. Mediesiffrorna är imponerande. Över 1,8 miljarder tv-tittare kunde följa tävlingen, mer än 17 500 artiklar skrevs och det totala medievärdet är 86 miljarder USD, eller dryga 533 miljarder kronor.
En bred exponering gör inte bara varumärket mer känt, det säljer också bil. Det finns tydliga kopplingar att de som känner till evenemanget i högre grad än andra överväger att välja en Volvo som sin nästa bil.
- Men det handlar inte bara om medier. Förra gången kom 2,8 miljoner människor till någon av hamnarna under racet. Vi räknar med ännu fler denna gång, säger Karin Bäcklund.
I hamnarna visar Volvo Personvagnar upp sina bilar och sina kärnvärden i en stor vandrande utställning. Här erbjuds provkörning till alla inbjudna gäster, både Volvos och syndikaten som till exempel Puma och Ericsson. I några hamnar blir det möjligt att provköra också för allmänheten.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.