Därför satsar Volvo på Ocean race

Volvo fortsätter sin satsning på havskappseglingen Ocean race. På söndagen meddelade företaget att den elfte upplagan av tävlingen ska starta hösten 2011. 15 000 Volvogäster som får tillfälle att provköra Volvo bilar har övertygat koncernledningen om mångmiljonsatsningen.

- Som inget annat idrottsevenemang för Volvo ocean race samman de tuffaste utmaningarna och lagsamarbete. Den är också riktigt global och reflekterar de ständigt pågående samhällsförändringarna. För mig är det en kombination som är svårslagen", sade Volvos koncernchef Leif Johansson vid presskonferensen.
 
Logiskt för Volvo
Han är mycket nöjd över att kunna presentera ännu ett kapitel i världens mest prestigefyllda havskappsegling.

Varför ger sig ett bilföretag in i seglingssporten? Och varför köpa en hel tävling? Svaret är enkelt från ansvarigt håll:

- Volvo Ocean Race passar perfekt in på vad Volvo Personvagnar önskar sig av en satsning på en sport. Varumärket blir mer känt, tillfällena att möta kunder och göra affärer ökar och de anställda kan motiveras och stimuleras.

Karin Bäcklund är ansvarig för Volvo Ocean Race-satsningen på Volvo Personvagnar. Hon har målen glasklara:

- Volvonamnet blir naturligtvis mer känt när vi ses av miljontals människor världen över. Då är det viktigt är att vi förstärker de aspekter i varumärket som handlar om spänning och äventyr. Att vi går från att uppfattas som mer emotionella och inte bara rationella.
 
Utveckla event
- Vi har en fantastisk möjlighet att bygga relationer med nya och gamla kunder och affärspartners i en miljö där det inte finns några konkurrenter. I år räknar vi med sammanlagt 15 000 unika Volvogäster i de elva stopover-hamnarna.

Det är första gången som arrangörerna går ut med uppgifter om nästkommande segling innan den kommande har börjat även om den tionde upplagan av Ocean race tjuvstartades med ett hamnrace på lördagen. Den egentliga första etappen startar i Alicante kommande helg och målet är förlagt till Kapstaden. Inte förrän i juli avslutas tävlingen och det sker S:t Petersburg efter besöken i Marstrand och Stockholm.

Vid Volvos presskonferens i Alicante på söndagen avslöjades att nästa tävling förmodligen startar i september 2011 medan rutten inte är fastställd.

1,8 miljarder tv-tittare
Tävlingen är mycket väl bevakad av media. Förra tävlingen gick 2005-2006 och rapporterades om i 192 länder. Mediesiffrorna är imponerande. Över 1,8 miljarder tv-tittare kunde följa tävlingen, mer än 17 500 artiklar skrevs och det totala medievärdet är 86 miljarder USD, eller dryga 533 miljarder kronor.

En bred exponering gör inte bara varumärket mer känt, det säljer också bil. Det finns tydliga kopplingar att de som känner till evenemanget i högre grad än andra överväger att välja en Volvo som sin nästa bil.

- Men det handlar inte bara om medier. Förra gången kom 2,8 miljoner människor till någon av hamnarna under racet. Vi räknar med ännu fler denna gång, säger Karin Bäcklund.

I hamnarna visar Volvo Personvagnar upp sina bilar och sina kärnvärden i en stor vandrande utställning. Här erbjuds provkörning till alla inbjudna gäster, både Volvos och syndikaten som till exempel Puma och Ericsson. I några hamnar blir det möjligt att provköra också för allmänheten.

Plötsligt kallade regeringskansliet till presskonferens. Och fram klev idrottsminister Amanda Lind och sa:

- Vi ska inte gå ur pandemin med en hälsoskuld.

Varpå hon meddelade att idrotten får 400 miljoner kronor i extra stöd för återstart under 2022.

Du får gå var du vill och sitta där du önskar. Så kom det efterlängtade beskedet. Grindarna öppnas till alla arenor och hallar där idrott utövas.

Deltagartak vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar tas bort från 29 september och dessutom försvinner krav på avstånd mellan sittplatser och mellan sällskap. 

Här kommer ett glädjebesked till idrotten..Antalet elitidrottare som studerar på Mittuniversitetet har aldrig tidigare varit så högt. Sedan 2018 är ökningen närmare åttio procent och numera studerar inte mindre än 130 elitidrottare samtidigt som de satsar på sin idrottskarriär

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils van der Poel är annorlunda. Inte bara för att han blev en världsstjärna på skridsko.  Det kunde ske tack vare annan träning – och han fortsätter i de  spåren.

Just nu laddar han mot Peking hos jägarbataljon i Arvidsjaur. Detta som en konsekvens av ett samarbete mellan Sveriges Olympiska Kommitté och Försvarsmakten . De har enats om ett samarbeten för att lära av varandra.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Sportbladet fortsätter satsningen på bandy och sänder i höst och vinter alla matcher i elitserien samt Svenska cupen på Sportbladet Play. Samtidigt värvas bandyprofilerna Christoffer Million, från Bandypuls och trefaldige VM- och SM-guldmedaljören Jonas Claesson som experter till redaktionen.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.