Sponsring en väg ur krisen

AB Volvo och Volvo PV är hårt drabbad och tiotusentals medarbetare är varslade. Fordonskoncernen är ansatt och utgifterna synas. Men redan nu har ledningen slagit fast att idrottssponsringen fortsätter enligt planerna.

Volvo Ocean Race i segling, Volvo Masters och Volvo China open i golf och Gothenburg Horse show är bärare av Volvos varumärke – och så ska det förbli.

- Våra resurser för sponsring de närmaste åren kommer inte nämnvärt att förändras jämfört med i år, säger Tony Larsson, sponsringsansvarig hos AB Volvo till Göteborgs-Posten.

- De åtagande vi redan är inne i kommer vi att köra vidare med. Däremot vore det oansvarligt att inte titta mer med ekonomiska ögon på aktiviteter runt omkring.

En väg ur krisen

Tony Larsson betonar betydelsen av sponsringen. Vägen ur krisen ska gå via marknadsföring som framhåller bolagets tjänster och produkter.

- Det skulle vara ett stort misstag att inte tala om för världen att vi finns. Vi har en väldigt tydlig strategi hur vi vill exponera varumärket. Generellt sätt tror jag att idrottssponsring kommer att stå sig bra även i en lågkonjunktur. Fotbollen, hockey, seglingen fortgår ju och även om man inte är på plats så ser ju folk det på tv.

Tony Larsson betonar hur Volvo Ocean Race sågs av cirka två miljarder tittare. Motsvarande värde via en reklamkampanj skulle kosta åtskilligt mycket mera.

Som sponsoransvarig säger han också i GP:

- Du kan i princip gå in på vilket dagis som helst i Sverige och fråga en femåring vad Volvo är, och alla svarar en bil. Gå istället in och ställ samma fråga i Kina eller i Sydamerika och du får ett helt annat svar. Då kanske det är där du skall lägga pengarna och det är den avvägningen vi måste göra.

Återhållsamhet här hemma
 

Däremot märks en viss återhållsamhet på hemmaplan. Sålunda valde Volvo att inte namnge Göteborgs nya fotbollsarena.

- För att vi skall köpa namnrättigheten på en arena måste vi ha en mycket tydligare affärskoppling, för det handlar om så oerhört stora investeringar. Kan vi istället använda pengarna i ett internationellt perspektiv och marknadsföra varumärket Volvo är valet inte svårt, säger Tony Larsson.

Likaså valde Volvo Personvagnar att inte fortsätta ett mångårigt samarbete med IFK Göteborg. Efter SM-guldet 2007 tackade koncernen nej och det innebar att man också släppte in en ny aktör. Nu kör Blåvitts ledare och spelare omkring i Kiabilar på stadens gator.
 

 

Plötsligt kallade regeringskansliet till presskonferens. Och fram klev idrottsminister Amanda Lind och sa:

- Vi ska inte gå ur pandemin med en hälsoskuld.

Varpå hon meddelade att idrotten får 400 miljoner kronor i extra stöd för återstart under 2022.

Du får gå var du vill och sitta där du önskar. Så kom det efterlängtade beskedet. Grindarna öppnas till alla arenor och hallar där idrott utövas.

Deltagartak vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar tas bort från 29 september och dessutom försvinner krav på avstånd mellan sittplatser och mellan sällskap. 

Här kommer ett glädjebesked till idrotten..Antalet elitidrottare som studerar på Mittuniversitetet har aldrig tidigare varit så högt. Sedan 2018 är ökningen närmare åttio procent och numera studerar inte mindre än 130 elitidrottare samtidigt som de satsar på sin idrottskarriär

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils van der Poel är annorlunda. Inte bara för att han blev en världsstjärna på skridsko.  Det kunde ske tack vare annan träning – och han fortsätter i de  spåren.

Just nu laddar han mot Peking hos jägarbataljon i Arvidsjaur. Detta som en konsekvens av ett samarbete mellan Sveriges Olympiska Kommitté och Försvarsmakten . De har enats om ett samarbeten för att lära av varandra.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Sportbladet fortsätter satsningen på bandy och sänder i höst och vinter alla matcher i elitserien samt Svenska cupen på Sportbladet Play. Samtidigt värvas bandyprofilerna Christoffer Million, från Bandypuls och trefaldige VM- och SM-guldmedaljören Jonas Claesson som experter till redaktionen.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.