Sponsring en väg ur krisen

AB Volvo och Volvo PV är hårt drabbad och tiotusentals medarbetare är varslade. Fordonskoncernen är ansatt och utgifterna synas. Men redan nu har ledningen slagit fast att idrottssponsringen fortsätter enligt planerna.

Volvo Ocean Race i segling, Volvo Masters och Volvo China open i golf och Gothenburg Horse show är bärare av Volvos varumärke – och så ska det förbli.

- Våra resurser för sponsring de närmaste åren kommer inte nämnvärt att förändras jämfört med i år, säger Tony Larsson, sponsringsansvarig hos AB Volvo till Göteborgs-Posten.

- De åtagande vi redan är inne i kommer vi att köra vidare med. Däremot vore det oansvarligt att inte titta mer med ekonomiska ögon på aktiviteter runt omkring.

En väg ur krisen

Tony Larsson betonar betydelsen av sponsringen. Vägen ur krisen ska gå via marknadsföring som framhåller bolagets tjänster och produkter.

- Det skulle vara ett stort misstag att inte tala om för världen att vi finns. Vi har en väldigt tydlig strategi hur vi vill exponera varumärket. Generellt sätt tror jag att idrottssponsring kommer att stå sig bra även i en lågkonjunktur. Fotbollen, hockey, seglingen fortgår ju och även om man inte är på plats så ser ju folk det på tv.

Tony Larsson betonar hur Volvo Ocean Race sågs av cirka två miljarder tittare. Motsvarande värde via en reklamkampanj skulle kosta åtskilligt mycket mera.

Som sponsoransvarig säger han också i GP:

- Du kan i princip gå in på vilket dagis som helst i Sverige och fråga en femåring vad Volvo är, och alla svarar en bil. Gå istället in och ställ samma fråga i Kina eller i Sydamerika och du får ett helt annat svar. Då kanske det är där du skall lägga pengarna och det är den avvägningen vi måste göra.

Återhållsamhet här hemma
 

Däremot märks en viss återhållsamhet på hemmaplan. Sålunda valde Volvo att inte namnge Göteborgs nya fotbollsarena.

- För att vi skall köpa namnrättigheten på en arena måste vi ha en mycket tydligare affärskoppling, för det handlar om så oerhört stora investeringar. Kan vi istället använda pengarna i ett internationellt perspektiv och marknadsföra varumärket Volvo är valet inte svårt, säger Tony Larsson.

Likaså valde Volvo Personvagnar att inte fortsätta ett mångårigt samarbete med IFK Göteborg. Efter SM-guldet 2007 tackade koncernen nej och det innebar att man också släppte in en ny aktör. Nu kör Blåvitts ledare och spelare omkring i Kiabilar på stadens gator.
 

 

Svensk ishockey sänker licenskravet för spel i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. För Hockeyettan föreslås en ändring av kapitalkravet till enbart positivt eget kapital.

Beskedet innebär att de regelverk som funnits sedan 2017 läggs i papperskorg. 

Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.

 Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.

Nu finns boken eller reglementet . Den som ger stöd för avstängning av besökare vid idrottsevenemang. Handboken är tillkommen via samverkan mellan Riksidrottsförbundet  tillsammans med representanter från Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.

–  En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.

Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.