Volvo i gigantiskt sponsorprojekt
- Vi måste fortsätta satsa på marknadsföring, säger Per Ericsson, vd för Volvos sponsrings- och eventbolag.
World Match Play Championship har tidigare har sponsrats av HSBC och spelats på Wentworth, men tävlingen ska flyttas till Costa del Sol och den nya anläggningen Finca Cortesín, ritad av Cabell Robinson, och det är där som Volvo blir ny huvudsponsor.
Viktigt att vårda relationer
Nyheten tillkännagavs i Marbella i samband med Volvo Masters som nu spelas för sista gången. Men det innebär alltså inte att Volvo backar ur golfsporten. Koncernen omprövar heller inte beslutet att fortsätta som global golfsponsor när bilaffärerna går sämre än någonsin och framtvingas massiva uppsägningar.
- Att förändra människors arbetsvillkor är det svåraste man kan göra. Men för oss som är kvar är det oerhört viktigt att vi fortsätter att satsa på vår marknadsföring. Vi måste få ut varumärket och det är viktigt för oss att vårda kundrelationerna, förklarar Per Ericsson, vd för Volvos sponsrings- och eventbolag för golf.se.
Ett avtal om tre år är skrivet och Volvo ska arrangera tävlingen tillsammans med IMG. Speldatum är inte bestämt utan det avgörs av PGA-tourens spelschema. 16 spelare ska i alla fall delas in i fyra grupper där alla möter alla i 18-hålsmatcher under torsdag och fredag. De fyra främsta går vidare till helgens finalspel.
- Nytt är också att alla matcher kommer att spelas till och med 18:e hålet, eftersom "hålskillnad" kan bli avgörande. Det positiva med det är att man vet att det 18:e hålet kommer att spelas, vilket gynnar placeringen av läktare och tält där, säger Ericsson.
Öppen för Scandinavian Masters
Han har nyligen tillträtt sitt jobb och kommer närmast från mediebyrån Carat och dessförinnan Bingolotto och Postkodlotteriet.
Nu ska han tillsammans med IMG, som har kontrakt med sex av världens åtta bästa spelare, locka världens 16 främsta till Volvo World Match Play och det ska ske utan appearence money.
Per Ericsson får också fråga om han kan tänka sig att Volvo återkommer i Scandinavian Masters och svarar:
- Ingen från tävlingen har talat med mig personligen ännu. Men jag stänger inga dörrar, säger han.
Mest lästa just nu
Ledningen i allsvenska fotbollsklubben IFKNorrköping ser ett liv efter detta. På måndagen framkom det att klubben klubben har nått en likviditetslösning.
Det innebärt primärt att föreningens bank, SEB, utökar sitt samarbete med IFK och klubbens koncernbolag
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Spelaragenter trängs på läktaren. Det är som färdigserverat buffébord. Här går det att göra fynd. Det är villkoren vid den tredje upplagan av Malmö Trophy, ungdomsturneringen som lockar många av de mest talangfulla 15-åriga fotbollsspelarna i Europa och världen.
Den 6-8 juni avgörs matcherna på Stadionområdet och bland flera namnkunniga klubbar märks Real Madrid, Hajduk Split, Sporting CP och Olympique Lyon.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.