Adidas förlänger med Blåvitt

Adidas och IFK Göteborg har varit synonymt i många år. Så förblir det också i fortsättningen. Nu har parternas enats om ett nytt sponsoravtal till och med 2011. Produkter och en sportaffär ingår i paketet.

- Att vi förlänger avtalet ytterligare tre år är ett kvitto på ett mycket framgångsrikt partnerskap på många plan. IFK Göteborg satsar på framtiden, vi tror starkt på deras unga, spännande spelartrupp och ser även många affärsmässiga möjligheter med den nya arenan, säger Henrik Bunge, nordisk vd för Adidas Group.

Ränderna går aldrig ur, som någon konstaterade på Göteborgskomiskt vis. Reebok tilläts förvisso komma in under några år på 90-talet, annars har Adidas varit den stadiga leverantören och partnern sedan 1977 då Blåvitt återvände till allsvenskan.

Den här gången ingår självklart produktsponsring till klubbens alla lag, men dessutom vill Adidas satsa på en shop i nya arenan Gamla Ullevi som invigs vid den allsvenska premiären.

Hos Blåvitt är marknadschefen Hans Lundberg belåten:
- Kontinuitet och kvalitet är två nyckelord i vår verksamhet och det gäller såväl senior- som ungdomsverksamhet. Med den nya arenan, och med allt vad det kommer att innebära, exempelvis i ökad efterfrågan av matchtröjor, känns det naturligtvis extra tryggt att ha Adidas vid vår sida.

Adidas sponsrar även Djurgården och AIK i allsvenskan.
 

Plötsligt kallade regeringskansliet till presskonferens. Och fram klev idrottsminister Amanda Lind och sa:

- Vi ska inte gå ur pandemin med en hälsoskuld.

Varpå hon meddelade att idrotten får 400 miljoner kronor i extra stöd för återstart under 2022.

Du får gå var du vill och sitta där du önskar. Så kom det efterlängtade beskedet. Grindarna öppnas till alla arenor och hallar där idrott utövas.

Deltagartak vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar tas bort från 29 september och dessutom försvinner krav på avstånd mellan sittplatser och mellan sällskap. 

Här kommer ett glädjebesked till idrotten..Antalet elitidrottare som studerar på Mittuniversitetet har aldrig tidigare varit så högt. Sedan 2018 är ökningen närmare åttio procent och numera studerar inte mindre än 130 elitidrottare samtidigt som de satsar på sin idrottskarriär

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils van der Poel är annorlunda. Inte bara för att han blev en världsstjärna på skridsko.  Det kunde ske tack vare annan träning – och han fortsätter i de  spåren.

Just nu laddar han mot Peking hos jägarbataljon i Arvidsjaur. Detta som en konsekvens av ett samarbete mellan Sveriges Olympiska Kommitté och Försvarsmakten . De har enats om ett samarbeten för att lära av varandra.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Sportbladet fortsätter satsningen på bandy och sänder i höst och vinter alla matcher i elitserien samt Svenska cupen på Sportbladet Play. Samtidigt värvas bandyprofilerna Christoffer Million, från Bandypuls och trefaldige VM- och SM-guldmedaljören Jonas Claesson som experter till redaktionen.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.