Adidas störst inom sponsring

Med 391 miljoner dollar är Adidas världens största företag inom sportsponsring. Adidas spenderar närmare 160 miljoner dollar mer på sporträttigheter än sin ärkerival Nike, enligt en undersökning från SportsPro. Här kan du ta del av flera nyheter från sponsorvärlden.

Med 391 miljoner dollar är Adidas världens största företag inom sportsponsring. Adidas spenderar närmare 160 miljoner dollar mer på sporträttigheter än sin ärkerival Nike, enligt en undersökning från SportsPro. Nike däremot satsar hårdare på sponsring av individer. SportsPro har analyserat värdet av de största sponsorskapen på toppnivå bland världens största idrotter under 2008 och kommit fram till siffran 12,534 miljarder dollar, motsvarande 107 miljarder kronor. Den bransch som satsade hårdast var bilindustrin, med nära 500 miljoner dollar, eller 4,2 miljarder kronor. (SportsPro)

Nike och Henke Larssons gamla skotska fotbollsklubb Celtic fortsätter sitt samarbete ytterligare fem år. Värdet på avtalet beräknas vara värt 5,25 miljoner dollar årligen eller totalt 36,25 miljoner dollar, i svenska kronor cirka 308 miljoner. (SportsPro)

Filmbolaget Universal Pictures sponsrar Russel Crowe. I alla fall hans rugbyklubb South Sydney Rabbitohs i australiska National Rugby league, NRL. Universal kommer att göra reklam för sina filmer på matchtröjorna, bland annat Russel Crowes egen State of Play. Företagsarrangemang och marknadsföring på ANZ Stadium ingår också i affären som är ettårig och beräknas vara värd 1,5 miljoner dollar, 12,7 miljoner kronor. (SportsPro)

Finanskrisen sätter sina spår bland de stora bankernas sponsorskap. UBS avslutar sitt sponsorskap för Hong Kong Open i golf efter turneringen avgjorts i november. UBS har backat upp turneringen sedan 2005 och arrangörerna tvingas nu leta ny titelsponsor i ekonomiskt tuffa tider. Dessutom avgör HSBC inom två månader om banken ska fortsätta stödjaden stora damgolfturneringen i Singapore. (Sportbusiness International)

Yonex förlänger sitt sponsorkontrakt med den stora badmintonturneringen All England till 2014. Det nya kontraktet löper på fem år och 31 år som titelsponsor innebär nytt brittiskt rekord. (Reuters)

Bank of America förlänger sitt sponsoravtal med Premier Leagueklubben Liverpool. Kontraktet är värt motsvarande 60 miljoner kronor. Bank of America kan använda klubbens logo i sin marknadsföring och får dessutom tillgång till företagsaktiviteter i samband med matcher. Bank of America äger kortfirman MBNA som förser Liverpools supportrar med kreditkort. Bank of Americas vd Kenneth Lewis kontrar nu också mot kritiken mot den hårt drabbade bankens mångmiljonkontrakt inom sponsring.

– För varje dollar vi lägger in får vi en omsättning på tio och tre i vinst. Banken hade en sponsorbudget på motsvarande 1,1 miljard kronor bara i USA under 2007. (Reuters/Bloomberg)

Europatourtävlingen Irish Open i golf har slutit ett treårigt avtal med mobiloperatören 3. Avtalet värderas till motsvarande 35 miljoner kronor. Enligt Europatouren säkrar det den irländska tävlingens framtid de närmaste tre åren. Dessutom säkrar sponsorskapet en ökning av prissumman i årets tävling som spelas på County Louth Golf Club i Drogheda 14-17 maj. Den totala prissumman blir motsvarande 36 miljoner kronor, vilket placerar Irish Open precis utanför listan med de tio största prissummorna inom golfen. (IA)

Telefónica, det spanska telekommunikationsföretaget, blir ny sponsor för Davis Cup i tennis de närmaste fyra åren. Avtalet beräknas vara värt motsvarande 120 miljoner kronor. Telefónica kommer att få synlig reklam på arenorna samt blir leverantör av telekommunikationslösningar för turneringen. Davis Cup är med 128 deltagande länder den största årligen återkommande idrottstävlingen i världen och bland dess sponsorer finns också BNP Paribas (titelsponsor), Rolex och Hugo Boss. (SportsPro)

Flygbolagen Lufthansa och American Airlines trotsar finanskrisen och satsar sponsorpengar i VM i friidrott respektive den amerikanska fotbollsligan. Lufthansa satsar motsvarande 10 miljoner kronor i årets friidrotts-VM som avgörs i Berlin. VM 2009 får den största tv-bevakningen i ett friidrotts-VM någonsin och andra företag som valt att satsa är Vattenfall Europe AG och Deutsche Post. VM beräknas locka en miljon åskådare under åtta dagar och fler än 1 800 idrottare från 200 länder.

American Airlines lägger motsvarande 17 miljoner kronor för att i ytterligare två år vara sponsor till MLS, den amerikanska fotbollsligan. Avtalet innebär att flygbolaget sponsrar ligan samt MLS Cup, MLS All Star Game och Superligan. (SportsPro)

Klädtillverkaren Puma har slutit ett sexårigt avtal värt motsvarande 50 miljoner kronor med den engelska premiershipklubben Sheffield Wednesday. Tröjorna ska som en del i avtalet ha en logo för Sheffields barnsjukhus. (SportsPro)

Skål säger vi idag till arrangörerna av ridsport-VM 2010 i Lexington Kentucky i USA. I Kentucky finns nämligen bioteknikföretaget Alltech som bland annat äger ölmärket Kentucky Ale. Alltech har köpt namnrättigheterna för VM samt rätten att vara ölleverantör för den fantastiska summan av motsvarande 95 miljoner kronor. VM i ridsport innehåller hela åtta olika mästerskap, med bland annat hoppning, dressyr, fälttävlan, körning. För Kentucky Ale ses sponsringen av VM som ett led i ökat uppmärksamhet utomlands. (SportsPro)

Cadbury ska stå för godsakerna under OS i London 2012. I ett treårigt avtal, värt motsvarande 259 miljoner kronor ska Cadbury leverera all choklad, sötsaker och glass på officiella försäljningsställen under de olympiska spelen. Nu har Cadbury dessutom lagt upp ytterligare motsvarande 129 miljoner kronor för att kunna lansera och sälja tuggummit Trident och därmed få monopol på godis under spelen. OS-arrangörernas totalmål för sponsorskap under spelen är motsvarande 23 miljarder kronor. (SportsPro)

Tokyo satsar hårt på att bli OS-värd 2016. Nu satsar en av världens största leksakstillverkare, Bandai (ni kommer väl ihåg Tamagotchi) motsvarande 4,5 miljoner kronor i kampanjen. I oktober avgörs i Köpenhamn vilken stad som får sommar-OS 2016. Tokyo har en stark sponsoruppställning med 13 företag klara, bland dem Asics och Yahoo och summan på motsvarande 28 miljarder kronor för ombyggnad av infrastruktur, har enligt arrangörerna redan säkrats. Tokyo arrangerade OS 1964. (SportsPro)

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.