Ser inte sponsorskyltarna

Finns det en enda tönt i hela världen som sticker iväg till affären och köper en kamera av just det märket?! Jag tror, inbillar mig, att jag är helt fri från påverkan och inverkan. Jag är en ännu en idiot helt enkelt, skriver Dagens Nyheters Johan Croneman apropå sponsring.

I sin tv-krönika har Johan Croneman rubriken ”Vi låter reklammakarna lura oss” och visar vad han tycker om all denna reklam. ”Kan du också känna dig logotimerad? Nej, jag läste aldrig Naomi Kleins bok (jag har fortfarande dåligt samvete), vet inte ens riktigt vad den handlade om, men när jag en helt vanlig torsdag i mars 2009 sitter och småglor på skidskytte och världscupen i längdåkning i tv, en match i hockeykvalet till elitserien också, så slår det mig att jag verkligen är logotimerad”.

Och så fortsätter han ”Jag ser dem inte ens. En polsk skidskytt står på startlinjen. Hon är väl 22:a i världen. Hon har två loggor på mössan, lika många på armarna, låren, ryggen – på nummerlappen, skidorna, handskarna, stavarna. Hon står i en fålla med reklam överallt. De har byggt upp en liten startkur med 600 reklambudskap. Hon stakar bestämt ut ur stadion, jag ser klockan i bild, den gör reklam för ett stort kameraföretag (det är Svt som sänder – nej, dom gör ju ingen reklam över huvud taget)”.

Johan Croneman ifrågasätter både sitt eget och andra människors beteende: ”Vilka är vi som sitter och tittar på? Har vi tänkt på det någon gång? De som gör reklam, och de som betalar för sponsring, har en teori om oss, flera teorier. Alla teorier går ut på att vi är möjliga att påverka, att vi kan manipuleras, att vi kan bli uppmärksamma på, intresserade av – något som vi inte visste att vi ville ha”.

Och så DN-recensentens självbekännelse: ”Jag tror, inbillar mig, att jag är helt fri från påverkan och inverkan. Jag är en ännu en idiot helt enkelt. Vid första mellantiden lyser ”Folksam” i eldskrift. En liten viadukt, ”we love Unibet”.
Men de lägger givetvis inte ner miljoners biljoners makaroner på projektet om de inte visste att jag går på budskapet. Nej, man kan inte säga att vi blir lurade – vi låter oss bli lurade. Nu har det faktiskt gått så jäkla långt att man nog ändå måste kunna avkräva oss något slags ansvar.
Man är skyldig. Man är medbrottsling”.

Läs Johan Cronemans hela tv-krönika om sponsring i DN

 

Plötsligt kallade regeringskansliet till presskonferens. Och fram klev idrottsminister Amanda Lind och sa:

- Vi ska inte gå ur pandemin med en hälsoskuld.

Varpå hon meddelade att idrotten får 400 miljoner kronor i extra stöd för återstart under 2022.

Här kommer ett glädjebesked till idrotten..Antalet elitidrottare som studerar på Mittuniversitetet har aldrig tidigare varit så högt. Sedan 2018 är ökningen närmare åttio procent och numera studerar inte mindre än 130 elitidrottare samtidigt som de satsar på sin idrottskarriär

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils van der Poel är annorlunda. Inte bara för att han blev en världsstjärna på skridsko.  Det kunde ske tack vare annan träning – och han fortsätter i de  spåren.

Just nu laddar han mot Peking hos jägarbataljon i Arvidsjaur. Detta som en konsekvens av ett samarbete mellan Sveriges Olympiska Kommitté och Försvarsmakten . De har enats om ett samarbeten för att lära av varandra.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Sportbladet fortsätter satsningen på bandy och sänder i höst och vinter alla matcher i elitserien samt Svenska cupen på Sportbladet Play. Samtidigt värvas bandyprofilerna Christoffer Million, från Bandypuls och trefaldige VM- och SM-guldmedaljören Jonas Claesson som experter till redaktionen.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.