Ser inte sponsorskyltarna

Finns det en enda tönt i hela världen som sticker iväg till affären och köper en kamera av just det märket?! Jag tror, inbillar mig, att jag är helt fri från påverkan och inverkan. Jag är en ännu en idiot helt enkelt, skriver Dagens Nyheters Johan Croneman apropå sponsring.

I sin tv-krönika har Johan Croneman rubriken ”Vi låter reklammakarna lura oss” och visar vad han tycker om all denna reklam. ”Kan du också känna dig logotimerad? Nej, jag läste aldrig Naomi Kleins bok (jag har fortfarande dåligt samvete), vet inte ens riktigt vad den handlade om, men när jag en helt vanlig torsdag i mars 2009 sitter och småglor på skidskytte och världscupen i längdåkning i tv, en match i hockeykvalet till elitserien också, så slår det mig att jag verkligen är logotimerad”.

Och så fortsätter han ”Jag ser dem inte ens. En polsk skidskytt står på startlinjen. Hon är väl 22:a i världen. Hon har två loggor på mössan, lika många på armarna, låren, ryggen – på nummerlappen, skidorna, handskarna, stavarna. Hon står i en fålla med reklam överallt. De har byggt upp en liten startkur med 600 reklambudskap. Hon stakar bestämt ut ur stadion, jag ser klockan i bild, den gör reklam för ett stort kameraföretag (det är Svt som sänder – nej, dom gör ju ingen reklam över huvud taget)”.

Johan Croneman ifrågasätter både sitt eget och andra människors beteende: ”Vilka är vi som sitter och tittar på? Har vi tänkt på det någon gång? De som gör reklam, och de som betalar för sponsring, har en teori om oss, flera teorier. Alla teorier går ut på att vi är möjliga att påverka, att vi kan manipuleras, att vi kan bli uppmärksamma på, intresserade av – något som vi inte visste att vi ville ha”.

Och så DN-recensentens självbekännelse: ”Jag tror, inbillar mig, att jag är helt fri från påverkan och inverkan. Jag är en ännu en idiot helt enkelt. Vid första mellantiden lyser ”Folksam” i eldskrift. En liten viadukt, ”we love Unibet”.
Men de lägger givetvis inte ner miljoners biljoners makaroner på projektet om de inte visste att jag går på budskapet. Nej, man kan inte säga att vi blir lurade – vi låter oss bli lurade. Nu har det faktiskt gått så jäkla långt att man nog ändå måste kunna avkräva oss något slags ansvar.
Man är skyldig. Man är medbrottsling”.

Läs Johan Cronemans hela tv-krönika om sponsring i DN

 

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.