Ser inte sponsorskyltarna
I sin tv-krönika har Johan Croneman rubriken ”Vi låter reklammakarna lura oss” och visar vad han tycker om all denna reklam. ”Kan du också känna dig logotimerad? Nej, jag läste aldrig Naomi Kleins bok (jag har fortfarande dåligt samvete), vet inte ens riktigt vad den handlade om, men när jag en helt vanlig torsdag i mars 2009 sitter och småglor på skidskytte och världscupen i längdåkning i tv, en match i hockeykvalet till elitserien också, så slår det mig att jag verkligen är logotimerad”.
Och så fortsätter han ”Jag ser dem inte ens. En polsk skidskytt står på startlinjen. Hon är väl 22:a i världen. Hon har två loggor på mössan, lika många på armarna, låren, ryggen – på nummerlappen, skidorna, handskarna, stavarna. Hon står i en fålla med reklam överallt. De har byggt upp en liten startkur med 600 reklambudskap. Hon stakar bestämt ut ur stadion, jag ser klockan i bild, den gör reklam för ett stort kameraföretag (det är Svt som sänder – nej, dom gör ju ingen reklam över huvud taget)”.
Johan Croneman ifrågasätter både sitt eget och andra människors beteende: ”Vilka är vi som sitter och tittar på? Har vi tänkt på det någon gång? De som gör reklam, och de som betalar för sponsring, har en teori om oss, flera teorier. Alla teorier går ut på att vi är möjliga att påverka, att vi kan manipuleras, att vi kan bli uppmärksamma på, intresserade av – något som vi inte visste att vi ville ha”.
Och så DN-recensentens självbekännelse: ”Jag tror, inbillar mig, att jag är helt fri från påverkan och inverkan. Jag är en ännu en idiot helt enkelt. Vid första mellantiden lyser ”Folksam” i eldskrift. En liten viadukt, ”we love Unibet”.
Men de lägger givetvis inte ner miljoners biljoners makaroner på projektet om de inte visste att jag går på budskapet. Nej, man kan inte säga att vi blir lurade – vi låter oss bli lurade. Nu har det faktiskt gått så jäkla långt att man nog ändå måste kunna avkräva oss något slags ansvar.
Man är skyldig. Man är medbrottsling”.
Läs Johan Cronemans hela tv-krönika om sponsring i DN
Mest lästa just nu
Brommapojkarna har sålt spelare i rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Det låg i luften. En sommarlen junikväll, Stockholms stadion som den perfekta inramningen, Och segersugna favoriter. Och inget gick fel. Det blev en oförglömlig friidrottsgala.
Denne fantastiske Armand ”Mondo” Duplantis . Han hade utlovat en attack på världsrekordet. Sagt det uttryckligen till sin mormor.
Og han är ju så enastående att han med imponerande regelbundenhet håller vad han lovar.
Som han uttryckte det:.
- OS-guld och att slå världsrekordet här på Stockholms Stadion, de två målen hade jag antagit.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.