VM-handboll på lyckad sponsorjakt
Avtalet med adidas gäller till och med 2013 och inkluderar såväl finansiering som produktsponsring till samtliga landslag. Parterna har en framgångsrik historik tillsammans sedan tio år och nu samlar de gemensamma krafter inför VM i Sverige 2011.
- Vi ser att intresset för handboll bara ökar i Sverige och att vi förlänger avtalet är ett kvitto på ett mycket framgångsrikt partnerskap. Vi tror starkt på samtliga landslag och ser affärsmässiga möjligheter med VM, säger Henrik Bunge, nordisk VD för adidas Group.
adidas och förbundet ska ta fram en VM-kollektion som bland annat innehåller en specifik handbollssko som både ska bäras av spelarna samt finnas till försäljning.
Gigantiskt evenemang
VM för herrar i januari 2011 är det största som händer i Skandinavien det året med upp emot två miljarder tv-tittare i 150 länder och över 300 000 i publiken.
Choice Hotels Scandinavia levererar logi och kost för de 24 lagen och de cirka 100 delegaterna, inklusive domare. Sammanlagt rör det sig om cirka 10 000 övernattningar. Choice-hotellen kommer även att vara presshotell.
- Vi går in i ett spännande samarbete med ett stort mästerskap. VM 2011 innebär möjligheter till nya relationer och tillgång till ett intressanta nätverk som vi kan ha stor nytta av, säger Riitta Östberg, marknadsdirektör för Choice Hotels i Sverige.
Företaget har tagit beslutet att prioritera sponsring i marknadsföringen. Tre stor avtal gäller handbollen, Melodifestivalen och Idol. I samtliga städer för evenemangen ska alla medverkande bo på Choice. Sedan tidigare är det klart att Choice blir sponsor och samarbetspartner på hotellsidan när Oslo arrangerar skid-VM våren 2011.
"Det passade oss"
- Vi har tidigare bara lagt blygsamma summor till exempel i samarbete med Riksteatern, men nu dök det upp ett flera större sammanhang som passade oss, säger Riitta Östberg, marknadsdirektör för Choice Hotels i Sverige.
- Vi arbetar utifrån konceptet ”We care” och där ingår kost, motion och samhällsansvar. Vi ville sponsra något inom idrott och eftersom handboll är en populär sport valde vi det, fortsätter Riitta Östberg.
- Svensk handboll gläds åt att Choice har valt att samarbeta med VM 2011. Att lösa hotellfrågan är en viktig uppgift och vi är övertygade om att spelare, domare, delegater och kring 1 500 medierepresentanter kommer att tas om hand väl hos Choice, säger Frank Ström, kommersiellt ansvarig för VM 2011.
Mest lästa just nu
Under 2023-2024 års säsong ökade lönenivån med 21 procent. Vilken yrkesgrupp var så framgångsrik vid förhandlingsbordet?
Rätt svar är ishockeyns SHL-spelare.
Vad som oroar är att klubbarnas intäkter inte ökade i samma utsträckning som kostnaderna. Posten spelarlöner ökade med 23 miljoner kronor jämfört med 2022-2023 års säsong.
Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.
Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.
Malmö FF:s 24:e fotbollsguld väckte heta känslor i Helsingborg! I centrum tre tårtor som hyllar MFF-guldet, beställda av Puma som sponsrar MFF men har kontor i Helsingborg.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.
– En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.
Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.