VM-handboll på lyckad sponsorjakt
Avtalet med adidas gäller till och med 2013 och inkluderar såväl finansiering som produktsponsring till samtliga landslag. Parterna har en framgångsrik historik tillsammans sedan tio år och nu samlar de gemensamma krafter inför VM i Sverige 2011.
- Vi ser att intresset för handboll bara ökar i Sverige och att vi förlänger avtalet är ett kvitto på ett mycket framgångsrikt partnerskap. Vi tror starkt på samtliga landslag och ser affärsmässiga möjligheter med VM, säger Henrik Bunge, nordisk VD för adidas Group.
adidas och förbundet ska ta fram en VM-kollektion som bland annat innehåller en specifik handbollssko som både ska bäras av spelarna samt finnas till försäljning.
Gigantiskt evenemang
VM för herrar i januari 2011 är det största som händer i Skandinavien det året med upp emot två miljarder tv-tittare i 150 länder och över 300 000 i publiken.
Choice Hotels Scandinavia levererar logi och kost för de 24 lagen och de cirka 100 delegaterna, inklusive domare. Sammanlagt rör det sig om cirka 10 000 övernattningar. Choice-hotellen kommer även att vara presshotell.
- Vi går in i ett spännande samarbete med ett stort mästerskap. VM 2011 innebär möjligheter till nya relationer och tillgång till ett intressanta nätverk som vi kan ha stor nytta av, säger Riitta Östberg, marknadsdirektör för Choice Hotels i Sverige.
Företaget har tagit beslutet att prioritera sponsring i marknadsföringen. Tre stor avtal gäller handbollen, Melodifestivalen och Idol. I samtliga städer för evenemangen ska alla medverkande bo på Choice. Sedan tidigare är det klart att Choice blir sponsor och samarbetspartner på hotellsidan när Oslo arrangerar skid-VM våren 2011.
"Det passade oss"
- Vi har tidigare bara lagt blygsamma summor till exempel i samarbete med Riksteatern, men nu dök det upp ett flera större sammanhang som passade oss, säger Riitta Östberg, marknadsdirektör för Choice Hotels i Sverige.
- Vi arbetar utifrån konceptet ”We care” och där ingår kost, motion och samhällsansvar. Vi ville sponsra något inom idrott och eftersom handboll är en populär sport valde vi det, fortsätter Riitta Östberg.
- Svensk handboll gläds åt att Choice har valt att samarbeta med VM 2011. Att lösa hotellfrågan är en viktig uppgift och vi är övertygade om att spelare, domare, delegater och kring 1 500 medierepresentanter kommer att tas om hand väl hos Choice, säger Frank Ström, kommersiellt ansvarig för VM 2011.
Mest lästa just nu
Klubben var ju räddad. Nytt kapital skulle säkra en framtid. Det beskedet fick stjärnorna i den norsk norska storklubben Vipers Kristiansand bara för några veckor sedan. Nuräddades från konkurs i höstas. Nu kommer beskedet att klubben lägger ner verksamheten.
Svenskorna Jamina Roberts,Nina Koppang och carina Strömberg hör till klubben och vet nu inte vad de ska tro och hoppas.
Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.
Hockeyintresset är på max, när SHL-laget Frölunda spelar i Scandinavium. Vid lördagens 3-1-seger mot Örebro HC var det som vanligt den här säsongen. För 10:e gången, sedan 2 november, fick ordförande Mats Grauers hänga upp den röda lyktan -symbolen för utsålt.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!
Stjärnspäckade hockeyturneringen Four Nations Face Off, 12-20 februari, ska visas i svensk TV. Deltagande nationer är Sverige, Finland, Kanada och USA.
Efter en ekonomisk mangling med NHL-organisationen och spelarfacket NHLPA har streamingtjänsten Viaplay slutligen accepterat villkoren. Några belopp har inte meddelats.
Matchtider är 02.00, med undantag för Tre Kronors möte med Finland som har nedsläpp 19 00 den 15 februari. Tre Kronor inleder mot Kanada den 13 februari 02.00
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.