VM-handboll på lyckad sponsorjakt

VM i handboll 2011 har inlett samarbete med sin första nationella huvudsponsor. Choice Hotels Scandinavia ska härbergera alla gäster. Dessutom förlänger handbollen sponsorsamarbetet med adidas.

Avtalet med adidas gäller till och med 2013 och inkluderar såväl finansiering som produktsponsring till samtliga landslag. Parterna har en framgångsrik historik tillsammans sedan tio år och nu samlar de gemensamma krafter inför VM i Sverige 2011.

- Vi ser att intresset för handboll bara ökar i Sverige och att vi förlänger avtalet är ett kvitto på ett mycket framgångsrikt partnerskap. Vi tror starkt på samtliga landslag och ser affärsmässiga möjligheter med VM, säger Henrik Bunge, nordisk VD för adidas Group.

adidas och förbundet ska ta fram en VM-kollektion som bland annat innehåller en specifik handbollssko som både ska bäras av spelarna samt finnas till försäljning.

Gigantiskt evenemang

VM för herrar i januari 2011 är det största som händer i Skandinavien det året med upp emot två miljarder tv-tittare i 150 länder och över 300 000 i publiken.

Choice Hotels Scandinavia levererar logi och kost för de 24 lagen och de cirka 100 delegaterna, inklusive domare. Sammanlagt rör det sig om cirka 10 000 övernattningar. Choice-hotellen kommer även att vara presshotell.

- Vi går in i ett spännande samarbete med ett stort mästerskap. VM 2011 innebär möjligheter till nya relationer och tillgång till ett intressanta nätverk som vi kan ha stor nytta av, säger Riitta Östberg, marknadsdirektör för Choice Hotels i Sverige.

Företaget har tagit beslutet att prioritera sponsring i marknadsföringen. Tre stor avtal gäller handbollen, Melodifestivalen och Idol. I samtliga städer för evenemangen ska alla medverkande bo på Choice. Sedan tidigare är det klart att Choice blir sponsor och samarbetspartner på hotellsidan när Oslo arrangerar skid-VM våren 2011.

"Det passade oss"

- Vi har tidigare bara lagt blygsamma summor till exempel i samarbete med Riksteatern, men nu dök det upp ett flera större sammanhang som passade oss, säger Riitta Östberg, marknadsdirektör för Choice Hotels i Sverige.

- Vi arbetar utifrån konceptet ”We care” och där ingår kost, motion och samhällsansvar. Vi ville sponsra något inom idrott och eftersom handboll är en populär sport valde vi det, fortsätter Riitta Östberg.

- Svensk handboll gläds åt att Choice har valt att samarbeta med VM 2011. Att lösa hotellfrågan är en viktig uppgift och vi är övertygade om att spelare, domare, delegater och kring 1 500 medierepresentanter kommer att tas om hand väl hos Choice, säger Frank Ström, kommersiellt ansvarig för VM 2011.

Fakta

Handbolls-VM spelas 13-30 januari 2011.
24 lag från världens alla kontinenter deltar.
Mästerskapet inleds med gruppspel – fyra grupper med sex lag i varje.
Efter det följer huvudrundan i två grupper med sex lag i varje.
Finalen, och en av två semifinaler, spelas i Malmö Arena (var den andra ska spelas är fortfarande inte bestämt).
Ett av målen med mästerskapet är att skapa en multikulturell folkfest, som sträcker sig långt utanför handbollsarenorna.
De VM-städer som är klara är Malmö, Lund, Kristianstad, Göteborg, Jönköping, Linköping, Norrköping och Skövde.
Första biljettsläppet sker hösten 2009, då ett antal biljetter till finalen och till Sveriges gruppspelsmatcher i Göteborg ska säljas. Nästa biljettsläpp blir våren 2010, då ett antal ”follow your team”-biljetter säljs. Återstoden av biljetterna släpps direkt efter att lottningen äger rum vid halvårsskiftet 2010.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.