VM-handboll på lyckad sponsorjakt

VM i handboll 2011 har inlett samarbete med sin första nationella huvudsponsor. Choice Hotels Scandinavia ska härbergera alla gäster. Dessutom förlänger handbollen sponsorsamarbetet med adidas.

Avtalet med adidas gäller till och med 2013 och inkluderar såväl finansiering som produktsponsring till samtliga landslag. Parterna har en framgångsrik historik tillsammans sedan tio år och nu samlar de gemensamma krafter inför VM i Sverige 2011.

- Vi ser att intresset för handboll bara ökar i Sverige och att vi förlänger avtalet är ett kvitto på ett mycket framgångsrikt partnerskap. Vi tror starkt på samtliga landslag och ser affärsmässiga möjligheter med VM, säger Henrik Bunge, nordisk VD för adidas Group.

adidas och förbundet ska ta fram en VM-kollektion som bland annat innehåller en specifik handbollssko som både ska bäras av spelarna samt finnas till försäljning.

Gigantiskt evenemang

VM för herrar i januari 2011 är det största som händer i Skandinavien det året med upp emot två miljarder tv-tittare i 150 länder och över 300 000 i publiken.

Choice Hotels Scandinavia levererar logi och kost för de 24 lagen och de cirka 100 delegaterna, inklusive domare. Sammanlagt rör det sig om cirka 10 000 övernattningar. Choice-hotellen kommer även att vara presshotell.

- Vi går in i ett spännande samarbete med ett stort mästerskap. VM 2011 innebär möjligheter till nya relationer och tillgång till ett intressanta nätverk som vi kan ha stor nytta av, säger Riitta Östberg, marknadsdirektör för Choice Hotels i Sverige.

Företaget har tagit beslutet att prioritera sponsring i marknadsföringen. Tre stor avtal gäller handbollen, Melodifestivalen och Idol. I samtliga städer för evenemangen ska alla medverkande bo på Choice. Sedan tidigare är det klart att Choice blir sponsor och samarbetspartner på hotellsidan när Oslo arrangerar skid-VM våren 2011.

"Det passade oss"

- Vi har tidigare bara lagt blygsamma summor till exempel i samarbete med Riksteatern, men nu dök det upp ett flera större sammanhang som passade oss, säger Riitta Östberg, marknadsdirektör för Choice Hotels i Sverige.

- Vi arbetar utifrån konceptet ”We care” och där ingår kost, motion och samhällsansvar. Vi ville sponsra något inom idrott och eftersom handboll är en populär sport valde vi det, fortsätter Riitta Östberg.

- Svensk handboll gläds åt att Choice har valt att samarbeta med VM 2011. Att lösa hotellfrågan är en viktig uppgift och vi är övertygade om att spelare, domare, delegater och kring 1 500 medierepresentanter kommer att tas om hand väl hos Choice, säger Frank Ström, kommersiellt ansvarig för VM 2011.

Fakta

Handbolls-VM spelas 13-30 januari 2011.
24 lag från världens alla kontinenter deltar.
Mästerskapet inleds med gruppspel – fyra grupper med sex lag i varje.
Efter det följer huvudrundan i två grupper med sex lag i varje.
Finalen, och en av två semifinaler, spelas i Malmö Arena (var den andra ska spelas är fortfarande inte bestämt).
Ett av målen med mästerskapet är att skapa en multikulturell folkfest, som sträcker sig långt utanför handbollsarenorna.
De VM-städer som är klara är Malmö, Lund, Kristianstad, Göteborg, Jönköping, Linköping, Norrköping och Skövde.
Första biljettsläppet sker hösten 2009, då ett antal biljetter till finalen och till Sveriges gruppspelsmatcher i Göteborg ska säljas. Nästa biljettsläpp blir våren 2010, då ett antal ”follow your team”-biljetter säljs. Återstoden av biljetterna släpps direkt efter att lottningen äger rum vid halvårsskiftet 2010.

Magnus Jopevi är den verkliga entreprenören inom Innebandy i Sverige.  Han skapade med stor passion varumärket Innebandy24 och satsade på E-handel från lokaler i Bromma.

I höstas tog Innebandy24 ett stort steg framåt när han öppnade sin första fysiska butik. I samband med detta samlade man logistik och lager för e-handeln på samma plats där butiken är belägen  i Bromma.

Stockholmarna och Göteborg-arna samarbetade. Allt var så bra och samarbetet hyllades flera gånger om och än mera – för samtidigt utnämndes Gamla Ullevi till damlandslagets nationalarena. 

Nu är det ingen som skakar hand längre och överenskommelsen rivs

Svenska Fotbollförbundet deklarerar en ny strategi med en visionen ”Fotboll för alla överallt”.

Högtflygande planer har vi hört talas, men aldrig en fotbollsplan 350 meter upp i det blå.  I en stad som ännu inte finns kommer 2034 års VM-arrangörer, Saudiarabien, att bygga en arena på våning fyra och fem och där stadens byggnader bildar läktartak, med en kapacitet om 45 000 åskådare.

På onsdagen, den 11 december,  tilldelas saudierna värdskapet av FIFA:s 211 medlemsländer. Det svenska förbundet, SvFF, har lagt sin röst för kronprins Mohammed Bin Salman rike. Nyligen har Amnesty rapporterat att antalet utförda dödstraff i år är 198, den högsta siffran sedan 1990.

Det norska förbundet, NFF, kommer till skillnad  från SvFF att avstå från att rösta, med motivering att processen inte varit i linje med FIFA:s egna reformer.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.