Storsponsorn vill själv styra
I vintras avlönade han fyra stjärnspelare, Magnus Muhrén, Daniel Mossberg och Christoffer Edlund i Sandviken och David Karlsson i Hammarby.
Han ökar insatsen
Insatsen bestod av nästan 4 miljoner kronor, men nu vill han öka sin insats. Det innebär att han är beredd att själv jobba i Sandviken, favoritklubben.
Han anser att marknadsföringsarbetet har varit stenåldersmässigt och det är dags att göra något åt det.
- Man måste titta på hur det fungerar i ett företag, vilka saker man kan erbjuda för att attrahera de som köper. Det känns det inte som SAIK har gjort någonsin, sa Marco Engberg till Arbetarbladet.
Måste ge mer tillbaka
- Man förväntar sig att få pengar men är inte beredd att ge någonting tillbaka. I dag betalar man 15 000 kronor för att vara matchvärd, men då är man bara det – utan att få någonting tillbaka. I stället skulle man kunna ta 60 000 kronor, och så får matchvärden en massa grejor, man får mat och får gå upp i vip-avdelningen.
- Det är många saker man kan göra för att få sponsorerna delaktiga.
Tjänsten som marknadsansvarig är ledig i klubben och vem det nu än blir så ska vederbörande få en helt annan uppbackning än företrädaren Fredrik Johansson som blir chef för en Intersport-butik i Stockholm.
Marco Engberg ska tillsammans med ett par andra företagare ägna tid åt att vässa marknadsarbetet och även själva ta kontakter.
Har lite fritid över
- Vi toppstyr, och så anställer vi någon på marknadssidan. SAIK har velat lägga ut det här externt, men det funkar inte, det blir för opersonligt, säger Engborg bestämt i Arbetarbladet.
- Egentligen är det bara att SAIK behöver någon som tar tag i det och jobbar aktivt. De (marknadsavdelningen) har gjort det de kunnat, utan att ha fått någon hjälp. Det krävs kunskap, man kan inte bara säga till någon ”fixa fram fyra miljoner” utan att tala om hur. Vi kan lära dem hur man sköter det.
Har inte du fullt upp med ditt företag, Fortress Axalux?
- Det finns ju alltid en fritid. Ett par timmar om dan i början, tills vi har kommit igång. Men det här är någonting för flera år framåt, jag vill att det här ska bli bra och vill bygga upp en organisation successivt. Det ska bli seriöst och inte bara lull-lull.
Mest lästa just nu
Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner. Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.
SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.
I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
Hans karriär är en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott. 19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham och ett nytt kontrakt. Avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Han har gjort succé , men saknades i Tottenhams Europa League-trupp mot Bodö/Glimt på grund av en skada. Nu bekräftar Tottenhams tränare Ange Postecoglou att Bergvall troligtvis blir borta resten av säsongen.
– Han har sträckt ledbanden i fotleden. Skadan är allvarlig.