Storsponsorn vill själv styra

Han tog 4 miljoner kronor och satsade på att avlöna fyra spelare. Nu har han beslutat att bidra ytterligare till nästa säsong. Marco Engberg är företagaren och storsponsorn som älskar bandy.

I vintras avlönade han fyra stjärnspelare, Magnus Muhrén, Daniel Mossberg och Christoffer Edlund i Sandviken och David Karlsson i Hammarby.

Han ökar insatsen

Insatsen bestod av nästan 4 miljoner kronor, men nu vill han öka sin insats. Det innebär att han är beredd att själv jobba i Sandviken, favoritklubben.

Han anser att marknadsföringsarbetet har varit stenåldersmässigt och det är dags att göra något åt det.

- Man måste titta på hur det fungerar i ett företag, vilka saker man kan erbjuda för att attrahera de som köper. Det känns det inte som SAIK har gjort någonsin, sa Marco Engberg till Arbetarbladet.

Måste ge mer tillbaka

- Man förväntar sig att få pengar men är inte beredd att ge någonting tillbaka. I dag betalar man 15 000 kronor för att vara matchvärd, men då är man bara det – utan att få någonting tillbaka. I stället skulle man kunna ta 60 000 kronor, och så får matchvärden en massa grejor, man får mat och får gå upp i vip-avdelningen.

- Det är många saker man kan göra för att få sponsorerna delaktiga.

Tjänsten som marknadsansvarig är ledig i klubben och vem det nu än blir så ska vederbörande få en helt annan uppbackning än företrädaren Fredrik Johansson som blir chef för en Intersport-butik i Stockholm.

Marco Engberg ska tillsammans med ett par andra företagare ägna tid åt att vässa marknadsarbetet och även själva ta kontakter.

Har lite fritid över

- Vi toppstyr, och så anställer vi någon på marknadssidan. SAIK har velat lägga ut det här externt, men det funkar inte, det blir för opersonligt, säger Engborg bestämt i Arbetarbladet.

- Egentligen är det bara att SAIK behöver någon som tar tag i det och jobbar aktivt. De (marknadsavdelningen) har gjort det de kunnat, utan att ha fått någon hjälp. Det krävs kunskap, man kan inte bara säga till någon ”fixa fram fyra miljoner” utan att tala om hur. Vi kan lära dem hur man sköter det.

Har inte du fullt upp med ditt företag, Fortress Axalux?

- Det finns ju alltid en fritid. Ett par timmar om dan i början, tills vi har kommit igång. Men det här är någonting för flera år framåt, jag vill att det här ska bli bra och vill bygga upp en organisation successivt. Det ska bli seriöst och inte bara lull-lull.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.