Golfen i miljonavtal med adidas

Marknadsvärdet uppskattas till 4 miljoner kronor när TaylorMade adidas Golf och Svenska Golfförbundet blir partners fram till och med OS i Brasilien 2016.

Deras avtal innebär att företaget blir officiell leverantör av bland annat utrustning, kläder och skor till förbundet sex år framåt och gäller över OS 2016 i Rio de Janeiro Brasilien.

"Enklare att arbeta"

Gunnar Håkansson, generalsekretare i SGF, är glad över att förbundet nu har en partner som har ett komplett program att erbjuda, allt från kläder till golfutrustning.

- Vi har i det här segmentet länge sökt en partner som kan erbjuda en helhet vilket gör det enklare att arbeta, bland annat för dem som har ansvaret för våra landslag. Företaget har dessutom en hög ambition för sin Sverigemarknad, vill växa och bli starkt, vilket också är spännande.

- Det har varit viktigt för båda parter att samarbetet blir långsiktigt, det ger möjligheter att planera för och utveckla de möjligheter som uppstår i golfen över tiden. OS 2016 är själva brytpunkten, men jag ser gärna en även fortsättning efter den.

Landslagen prioriteras

Samarbetet omfattar i princip hela den tävlingsverksamhet som SGF bedriver, även om fokus ligger på landslagen, Swedish Golf Team. Men även junior- senior- och handikappgolfen kommer att dra nytta av det nya avtalet.

TaylorMade adidas Golf ägs av adidas Group och är i dag världens största golfföretag. I produktportföljen finns TaylorMade som framförallt tillverkar hårdvara, adidas kläder och skor samt Ashworth kläder.

TaylorMade grundades 1979 och är det mest spelade drivermärket på världens tourer, en position som märket haft i tio år.
 

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.