Woods första sponsor på två år

Själv golfspelet vill inte stämma för Tiger Woods. Men i övrigt kanske tillvaron ändå är på väg att ta form igen efter all turbulens. Nu har han skrivit det första nya sponsorkontraktet på två år.

Han är världens mest förmögne idrottsman och den som drar in mest sponsorpengar av alla. Men sponsorerna har försvunnit en efter en under de senaste 24 månaderna.

Skandalen växte

En novembernatt 2009 formligen exploderade Tiger Woods liv med avslöjandet om ett brokigt privatliv och sedermera skilsmässan från Elin. Skandalen bara växte i proportion med älskarinnor som trädde fram runt om i USA.

Tiger Woods tappade greppet om inte bara golfklubben utan även sitt liv. Vinstmaskinen upphörde att fungera och sponsorerna flydde. AT&T, Accenture, Gatorade och Gillette valde att avsluta kontrakten.

Uppgifter gjorde gällande att han förlorade 25 miljoner dollar. Men några sponsorer har troget stannat kvar, som Nike.

Klockföretagen växlar

Lagom inför PGA-mästerskapen i augusti valde klocktillverkaren klockföretaget Tag Heuer att i ett pressmeddelande meddelade att samarbetet med Woods var över.

Men från ett klockföretag till ett annat klockföretag. Nu kliver Rolex in till mångas överraskning. Rolex som var Woods partner fram till 2002 när just Tag Heur övertygade Woods.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.