Sponsoravtal för 200 miljoner säkrade

Svenska Spel har skrivit sponsoravtal för 200 miljoner kronor. Det gäller de fem stora lagsporter som dominerar spelkupongerna och dessutom blir spelbolaget en del av Friends Arena. ”Nu har vi säkrat ett bra utbud”, säger Johan Lindvall, varumärkeschef på Svenska Spel.
Svenska Spels Johan Lindvall och handbollsförbundets Christer Thelin är överens om ett nytt sponsoravtal - värt 27 miljoner kronor.


Svenska Spel blir ny officiell partner till Friends Arena.

"Vi vill vara med"

- Här kommer många fantastiska idrottsögonblick att utspelas och självklart vill vi vara med när idrottshistoria skrivs, säger Johan Lindvall.

Det har funnit ett liknande avtal med Råsunda, men den nya överenskommelsen innehåller så mycket mera, mest beroende på att Nationalarenan erbjuder större möjligheter.

- Vi kan ha spelbutiker och spelterminaler på arenan och teknologin är ju ypperlig vilket innebär att alla åskådare kan få trådlös uppkoppling via mobilen med allt vad det innebär för oss och spel.

Fem lagsporter

Avtalet sträcker sig fram till den sista december 2013 och gör Svenska Spel till officiell partner till Friends Arena som tidigare har skrivit motsvarande avtal med Samsung, Carlsberg och G4S.

Fotboll, ishockey, handboll, innebandy och bandy är Svenska Spels stora sporter.

I december 2008 tecknade svensk fotboll och Svenska Spel ett nytt femårigt samarbetsavtal värt 119 miljoner kronor per år.

Spelbolaget såg då till att säkra positionen som fotbollens huvudsponsor fram till och med 2013.
Samarbetsavtalet omfattar tre olika avtalsdelar. Svenska Fotbollförbundet (SvFF), Föreningen Svensk Elitfotboll (SEF) och har förhandlat var och en med Svenska Spel.

Ska utveckla avtalet

Bandyn har säkrat en förlängning med Svenska Spel. Förbundet och Svenska Bandyförbundet är partners om än bara i en ny ettårig överenskommelse.

- Vi gjorde så för att få arbetsro, men vår önskan är att utveckla samarbetsformerna. Med alla tekniska möjligheter som finns i dag kan vi hitta på så mycket mera,  säger Johan Lindvall.

Det nuvarande avtalet ger svensk bandy cirka 4 miljoner kronor per år och omfattar A-landslagen för herrar och damer samt alla föreningar i elitserien. Därtill kommer exklusiva rättigheter för Svenska Cupen och SM-finalerna.

Sändningar på webben?

För Svenska Innebandyförbundet med Elitserien och Svenska Superligan (SSL) gäller samma villkor som för bandyn. En förlängning så länge och där parterna ska träffas igen.

- Vi vill se hur kreativa vi kan vara. Om vi kan sända på webben och kanske göra annat. Vi hittar säkert formerna, säger Johan Lindvall.

27 miljoner till handbollen

Sedan 1996 har Svenska Spel varit huvudsponsor till svensk handboll och nu är det klart med fortsatt samarbetet i tre år.

- Vi är glada över de otroliga framgångar som sporten haft den senaste tiden. Vi brinner också extra mycket för talangutveckling i svensk idrott och är därför glada över att nu även kunna stötta handbollen i det arbetet, säger Johan Lindvall.

Det treåriga avtalet ger svensk handboll drygt 27 miljoner kronor som fördelas på Svenska Handbollförbundet och Svensk Elithandboll (damer och herrar).

Thomas Ejderhov

Aldrig någonsin har en svensk idrottstrupp med damer backats upp så massivt och till priset av så många miljoner. EM-slutspelet för damer innebär en jättesatsning från Svenska Fotbollförbundet och innebär en upptrappning till rekordnivåer. Men målet är också att erövra ett EM-guld och nå mångmiljonutdelning från Uefa.

Idrotts-Sverige förändras. Vissa sporter ökar i antal utövare, värre är att flera tappar medlemmar. Dessutom förfaller många idrottsplatser och hallar, ett stort antal är i bedrövligt skick.

Men det finns också ett nytt idrotts-Sverige. Som i Sjötorp, samhället vid Vänern där Göta kanal börjar eller slutar.

Elless idrottsförening är modellen för framtiden.

 

I dag startar vår artikelserie om anläggningar

Svensk Elitfotboll blir en av de första enskilda aktörerna från Idrotten att vilja synas i bruset och mediapådraget under Almedalsveckan.  SEF ska tillsammans med elitfotbollens huvudpartner, Unibet, genomföra två seminarier. Ämnena är ”Hur kan idrott och spelbolag jobba ansvarsfullt tillsammans” respektive ”hur ska matchfixning bekämpas”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.