Nytt och annorlunda sponsorpaket

Svenska Spel och Svenska Bandyförbundet fortsätter sitt mångåriga samarbete. Ett treårigt avtal är skrivet, vilket ger svensk bandy 13 miljoner kronor.
Ett sätt att umgås med sponsorer - låt dem testa sporten. Här har Bandyförbundets generalsekreterare Marcus Norman (i mitten) spelat bandy med Svenska Spels varumärkeschef Johan Lindvall (till vänster) och Svenska Spels sponsringschef Håkan Andersson. Av utrustningen har de prövat att stå i mål.


Ett självklart inslag i sponsorpaketet är exponering via landslagen. Där har Svenska Spels loggo funnits på spelardressarna i många årtionden och varit väl synligt.

Likaså skaffar sig Svenska Spel rätten till spelobjekt via elitserien och det är också ett stående inslag.

Uppmuntra nya bandyspelare

Nytt i avtalet är en uttalad satsning på barn- och ungdomsidrotten:

- Vi har en lång historia tillsammans med svensk bandy och är glada att kunna fortsätta samarbetet. Nu vill vi fokusera ännu mer på barn- och ungdomsverksamheten, det är ju svensk bandys framtid, säger Johan Lindvall, varumärkeschef på Svenska Spel.

Svenska Spel blir därmed fortsatt huvudsponsor till samtliga landslag inom svensk bandy samt elitserien. Dessutom har ett helt nytt barn- och ungdomsinitiativ lyfts in som syftar till att få fler att upptäcka glädjen i skridskoåkning:

- Vi vill hjälpa svensk bandy att rekrytera fler till sin verksamhet så därför känns det väldigt roligt att stötta initiativet Skridskokul. Det är verkligen ett projekt på barnens- och ungdomarnas villkor, fortsätter Johan Lindvall.

Inspirera till skridsoåkning

Bandyn har historiskt haft sina starkaste fästen i brukssamhällen som nu avfolkas i allt snabbare takt. Svenska Bandyförbundet genomför därför sedan ett par år tillbaka stora satsningar på barn- och ungdomsverksamheten i städer och områden som har en befolkningstillväxt, i kombination med konstisbana eller bandyhall.

Skridskokul är ett nationellt koncept och varumärke som enkelt kan etableras på vilken ort som helst. Det enda som krävs är nyspolad is och engagerade ledare. Det borde, på dessa breddgrader, vara lika naturligt att lära sig åka skridskor som att lära sig simma.

- Det betyder otroligt mycket för oss att Svenska Spel, vår största sponsor, vill kroka arm med oss i vårt arbete att bredda sporten ytterligare. Det ger oss den uthållighet som krävs för att satsa på det viktigaste vi har, barn och ungdomarna, säger Svenska Bandyförbundets generalsekreterare Marcus Norman.

När pingislivet  kändes som allra bäst för Bordtennisförbundet, då blossar en infekterad strid upp med stjärnan Truls Möregårdh.

Det gav det andra. Framgångar i OS i Paris, stor uppmärksamhet, Flera framträdande spelare, en ungdomsidol  växte fram och en megastor sponsor.Crafts miljardär, Torsten   Jansson visade sin kärlek till sporten och inte nog med det. Han lät bygga   en ny  intenationell pingisarena i Småland.

Gothenburg Tennis Center är en nytennishall mitt i Delsjöns natur- och idrottsområde där en mängd föreningar inom helt olika idrotter bedriver sin verksamhet. Gothenburg Tennis Center arbetar med att utbilda och utveckla unga tennistalanger och vara ett komplement till de befintliga tennisklubbarna i regionen. Via fler banor i regionen skapas också fler möjligheter för barn och unga att börja att spela tennis, samtidigt som det skapar förutsättningar för de unga spelare som vill göra en elitsatsning .

Inte minst Ebba Andersson själv var förvånad och hade svårt att hitt a orden. Hon ville förklara hur det kunde gå till att hon vann igen i detta VM. På nytt besegrade hon Therese Johaug i en sekundstrid.

–Jag är själv lika överraskad, faktiskt, sa hon till Viaplay efter målgång. Indirekt medgav Ebba att inte ens hon själv hade trott att det skulle vara möjligt.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I  en intensiv nyhetsflora  försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda  budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”. 

Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.

Affären påverkar åtskilliga sportintresserade  människor.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.