Nytt och annorlunda sponsorpaket

Svenska Spel och Svenska Bandyförbundet fortsätter sitt mångåriga samarbete. Ett treårigt avtal är skrivet, vilket ger svensk bandy 13 miljoner kronor.
Ett sätt att umgås med sponsorer - låt dem testa sporten. Här har Bandyförbundets generalsekreterare Marcus Norman (i mitten) spelat bandy med Svenska Spels varumärkeschef Johan Lindvall (till vänster) och Svenska Spels sponsringschef Håkan Andersson. Av utrustningen har de prövat att stå i mål.


Ett självklart inslag i sponsorpaketet är exponering via landslagen. Där har Svenska Spels loggo funnits på spelardressarna i många årtionden och varit väl synligt.

Likaså skaffar sig Svenska Spel rätten till spelobjekt via elitserien och det är också ett stående inslag.

Uppmuntra nya bandyspelare

Nytt i avtalet är en uttalad satsning på barn- och ungdomsidrotten:

- Vi har en lång historia tillsammans med svensk bandy och är glada att kunna fortsätta samarbetet. Nu vill vi fokusera ännu mer på barn- och ungdomsverksamheten, det är ju svensk bandys framtid, säger Johan Lindvall, varumärkeschef på Svenska Spel.

Svenska Spel blir därmed fortsatt huvudsponsor till samtliga landslag inom svensk bandy samt elitserien. Dessutom har ett helt nytt barn- och ungdomsinitiativ lyfts in som syftar till att få fler att upptäcka glädjen i skridskoåkning:

- Vi vill hjälpa svensk bandy att rekrytera fler till sin verksamhet så därför känns det väldigt roligt att stötta initiativet Skridskokul. Det är verkligen ett projekt på barnens- och ungdomarnas villkor, fortsätter Johan Lindvall.

Inspirera till skridsoåkning

Bandyn har historiskt haft sina starkaste fästen i brukssamhällen som nu avfolkas i allt snabbare takt. Svenska Bandyförbundet genomför därför sedan ett par år tillbaka stora satsningar på barn- och ungdomsverksamheten i städer och områden som har en befolkningstillväxt, i kombination med konstisbana eller bandyhall.

Skridskokul är ett nationellt koncept och varumärke som enkelt kan etableras på vilken ort som helst. Det enda som krävs är nyspolad is och engagerade ledare. Det borde, på dessa breddgrader, vara lika naturligt att lära sig åka skridskor som att lära sig simma.

- Det betyder otroligt mycket för oss att Svenska Spel, vår största sponsor, vill kroka arm med oss i vårt arbete att bredda sporten ytterligare. Det ger oss den uthållighet som krävs för att satsa på det viktigaste vi har, barn och ungdomarna, säger Svenska Bandyförbundets generalsekreterare Marcus Norman.

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med  förbättrade villkor.

Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.