Färjestad behåller kaffedoften

Ett av svensk elitidrotts längsta förhållanden blir ännu längre. Löfbergs fortsätter som huvudsponsor för Färjestad BK i ytterligare tre år. Samtidigt fördjupas samarbetet.
Klassiska Färjestad från 2001, i de välkända Löfbergs-dräkterna. Och vem om inte Jörgen Jönsson omges av lagkamrater vid en match i Eltiserien. Foto: Roger Lundsten, TT

 

Det nya avtalet innebär att Löfbergs varit Färjestads huvudsponsor de senaste 26 åren.

- Varumärkena är nära förknippade med varandra. För oss är det här en viktig lokal och nationell varumärkesbyggare med en räckvidd i mästarklass, säger Leif Sjöblom, marknadschef på Löfbergs.

Ökad exponering

- Den lokala anknytningen och Löfbergs offensiva satsningar med bland annat iskaffet Löfbergs Ice och kaféet Löfbergs Stockholm gör samarbetet extra roligt, säger Mats Tågmark, marknadschef på Färjestad BK.

Det nya avtalet innebär en ökad exponering och en rad olika aktiviteter tillsammans med spelare och ledare. Det handlar bland annat om spelarbesök på Löfbergs kaféer i Karlstad och Stockholm där fansen får möjlighet att träffa sina idoler.

2016 fyller företaget 110 år och i samband med jubileet kommer Färjestad att spela en match i retrotröjor som auktioneras ut efter matchen. Intäkterna går till välgörande ändamål.

Började med Djurgården

Att sponsra hockey är inget nytt för Löfbergs. Samarbetet med Färjestad BK har pågått i decennier, men det började faktiskt med ett annat lag. 1959 var företaget först i Sverige att sponsra ett hockeylag. Den gången handlade det om Djurgårdens IF som spelade i de kännetecknande färgerna så sent som 1989.

I dag sponsrar företaget en rad olika idrottslag och föreningar i Karlstad med omnejd. Förutom Färjestad handlar det bland annat om friidrottsföreningen IF Göta och handbollslaget Hellton som nyligen tog steget upp i elitserien.

Löfbergs, grundat 1906, är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har drygt 300 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. 

Ansvariga för avtalet, fr v Niclas Eriksson, säljchef FBK, Leif Sjöblom, marknadschef Löfbergs, och Mats Tågmark, marknadschef FBK.

Vårdbolaget Doktor.se har köpt upp en digital medicinsk tjänst som ger företaget en tung position i idrottsvärlden. 

 Det är paret Matilda Lundblad, läkare i allsvenska Elfsborg och medlem i Fotbollförbundets medicinska kommitté samt Frida Lundblad, tidigare elitspelare i fotboll och futsal i Göteborg som säljer en digital medicinsk tjänst för att fastställa diagnoser.

Riksidrottsförbundet kräver besked om elstöd i ett riktat brev till M, KD, SD och L. Samtidigt intensifieras samverkan med RF:s länsdistrikt för att starta dialog med kommunerna runt om i landet.

Svenska Fotbollförbundet tog ett annorlunda initiativ i samband med senaste landskampen.  Med orden ”Ett tack från herrlandslaget” fotades spelarna, inklusive landslagsledningen klädda i sina respektive moderklubbars matchdress.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Då blev det reaktion i  Qatar. Arrangören av fotbolls-VM i Qatar menar att det danska fotbollsförbundet måste agera sedan dess tröjsponsor Hummel skapat VM-tröjor med ett Qatar-kritiskt budskap.

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Aldrig tidigare har det visats så mycket ishockey i mobiler, surfplattor, datorer, streamingtjänster  och smart TV-apparater som den här säsongen. En kommersiell satsning som totalt uppgår till flera miljarder kronor visar  Idrottens Affärers unika granskning..

Nuvarande TV-avtal,  som tecknats mellan SHL-organisationen och C More, moderbolag är Teila, garanterar de 14 ligalagen årligen cirka 45 miljoner kronor per lag. Parterna har redan enats om nytt sexårigt avtal, 2024-2030. SHL-lagens intäktsdel kommer över tid att öka från 45 miljoner till 65 miljoner.

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.