Färjestad behåller kaffedoften

Ett av svensk elitidrotts längsta förhållanden blir ännu längre. Löfbergs fortsätter som huvudsponsor för Färjestad BK i ytterligare tre år. Samtidigt fördjupas samarbetet.
Klassiska Färjestad från 2001, i de välkända Löfbergs-dräkterna. Och vem om inte Jörgen Jönsson omges av lagkamrater vid en match i Eltiserien. Foto: Roger Lundsten, TT

 

Det nya avtalet innebär att Löfbergs varit Färjestads huvudsponsor de senaste 26 åren.

- Varumärkena är nära förknippade med varandra. För oss är det här en viktig lokal och nationell varumärkesbyggare med en räckvidd i mästarklass, säger Leif Sjöblom, marknadschef på Löfbergs.

Ökad exponering

- Den lokala anknytningen och Löfbergs offensiva satsningar med bland annat iskaffet Löfbergs Ice och kaféet Löfbergs Stockholm gör samarbetet extra roligt, säger Mats Tågmark, marknadschef på Färjestad BK.

Det nya avtalet innebär en ökad exponering och en rad olika aktiviteter tillsammans med spelare och ledare. Det handlar bland annat om spelarbesök på Löfbergs kaféer i Karlstad och Stockholm där fansen får möjlighet att träffa sina idoler.

2016 fyller företaget 110 år och i samband med jubileet kommer Färjestad att spela en match i retrotröjor som auktioneras ut efter matchen. Intäkterna går till välgörande ändamål.

Började med Djurgården

Att sponsra hockey är inget nytt för Löfbergs. Samarbetet med Färjestad BK har pågått i decennier, men det började faktiskt med ett annat lag. 1959 var företaget först i Sverige att sponsra ett hockeylag. Den gången handlade det om Djurgårdens IF som spelade i de kännetecknande färgerna så sent som 1989.

I dag sponsrar företaget en rad olika idrottslag och föreningar i Karlstad med omnejd. Förutom Färjestad handlar det bland annat om friidrottsföreningen IF Göta och handbollslaget Hellton som nyligen tog steget upp i elitserien.

Löfbergs, grundat 1906, är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har drygt 300 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. 

Ansvariga för avtalet, fr v Niclas Eriksson, säljchef FBK, Leif Sjöblom, marknadschef Löfbergs, och Mats Tågmark, marknadschef FBK.

Brommapojkarna har sålt spelare i  rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh  Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

22-27 juli är det damfotboll som gäller mitt i största semesterperioden. EM för damer avgörs i Schweiz. SVT delar mästerskapet med Viaplay och sänder bland annat Sveriges premiär mot Danmark och Sveriges eventuella kvartsfinal. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete  via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta  över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.