Tvingas till besparingar
I Sverige har det ännu inte framkommit om och hur det blir neddragningar. I synnerhet skidor, motorsport och hästport är de sporter som skulle kunna beröras.
Som en följd av utsläppsskandalen kommer beskeden från Volkswagen-koncernen om kraftigt minskad sponsring. Samtidigt bromsar också Vattenfall in och ser över sin sponsorstrategi.
Klubbar drabbas hårt
VW:s beslut drabbar i första hand tyska fotbollsklubbar.
Som Bundesligaklubbarna Hannover 96, Werder Bremen och Schalke 04 samt 1860 München i andraligan. Här handlar det om runt 1,5 miljoner euro per år och klubb.
VfL Wolfsburg, som är ett helägt dotterföretag till Volkswagen, har redan påverkats av krisen, uppger TT. I mitten av oktober stoppades planerna på att bygga om klubbens akademianläggning för 30 till 40 miljoner euro.
VW har tillkännagett att fotbollen blir sporten nummer ett i sponsorstrategin. Däremot är det osäkert vilka belopp som ska gälla i framtiden.
Konsekvenserna är flera. VW förlänger inte avtalet med den tyska fotbollscupen DFB-Pokal och hockeyklubben Grizzlys Wolfsburg som tidigare har fått 5 miljoner euro per år måste räkna med en kraftig minskning.
Förändrad marknad
Vattenfall måste också spara pengar och företagets nya sponsorchef Lotta Lundvall meddelade via TT:
- Vi kommer att skära bort nära 30 procent i vår sponsorbudget.
I första hand är det skidsporten och SOK som berörs. Här är Vattenfall en betydande huvudsponsor.
- Energisektorn går igenom stora förändringar och vi tjänar inte pengar längre. Det gäller hela energimarknaden. Därför står vi inför en omställning och tittar över alla våra sponsorskontrakt, säger Lotta Lundvall.
- Vi kommer sannolikt att avsluta några sponsoravtal för att fokusera på några andra.
Det sker en översyn av kontrakten och en förändrade strategi ska gälla framöver.Med en försämrad marknad och minskade intäkter finns inget alternativ utan besparingar är påtvingade.
- Jag kan varken säga att vi ska fortsätta eller avsluta det avtal. Just nu håller vi på och lägger upp vår nya strategi och tittar över alla våra avtal.
Mest lästa just nu
Det egentliga verklighetsfrämmande sker. En klubb i fotbollsallsvenskan hotas i sin grund mitt under pågående seriespel. Den ekonomiska krisen är total och nu varslas alla anställda om uppsägning i IFK Norrköping.
Underskottet från i fjol om 43,8 miljoner tynger ekonomin och ledningen skriver nu: ”Det ekonomiska läget är extremt ansträngt”.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..
– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.
Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.
På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen.
Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.