Tvingas till besparingar
I Sverige har det ännu inte framkommit om och hur det blir neddragningar. I synnerhet skidor, motorsport och hästport är de sporter som skulle kunna beröras.
Som en följd av utsläppsskandalen kommer beskeden från Volkswagen-koncernen om kraftigt minskad sponsring. Samtidigt bromsar också Vattenfall in och ser över sin sponsorstrategi.
Klubbar drabbas hårt
VW:s beslut drabbar i första hand tyska fotbollsklubbar.
Som Bundesligaklubbarna Hannover 96, Werder Bremen och Schalke 04 samt 1860 München i andraligan. Här handlar det om runt 1,5 miljoner euro per år och klubb.
VfL Wolfsburg, som är ett helägt dotterföretag till Volkswagen, har redan påverkats av krisen, uppger TT. I mitten av oktober stoppades planerna på att bygga om klubbens akademianläggning för 30 till 40 miljoner euro.
VW har tillkännagett att fotbollen blir sporten nummer ett i sponsorstrategin. Däremot är det osäkert vilka belopp som ska gälla i framtiden.
Konsekvenserna är flera. VW förlänger inte avtalet med den tyska fotbollscupen DFB-Pokal och hockeyklubben Grizzlys Wolfsburg som tidigare har fått 5 miljoner euro per år måste räkna med en kraftig minskning.
Förändrad marknad
Vattenfall måste också spara pengar och företagets nya sponsorchef Lotta Lundvall meddelade via TT:
- Vi kommer att skära bort nära 30 procent i vår sponsorbudget.
I första hand är det skidsporten och SOK som berörs. Här är Vattenfall en betydande huvudsponsor.
- Energisektorn går igenom stora förändringar och vi tjänar inte pengar längre. Det gäller hela energimarknaden. Därför står vi inför en omställning och tittar över alla våra sponsorskontrakt, säger Lotta Lundvall.
- Vi kommer sannolikt att avsluta några sponsoravtal för att fokusera på några andra.
Det sker en översyn av kontrakten och en förändrade strategi ska gälla framöver.Med en försämrad marknad och minskade intäkter finns inget alternativ utan besparingar är påtvingade.
- Jag kan varken säga att vi ska fortsätta eller avsluta det avtal. Just nu håller vi på och lägger upp vår nya strategi och tittar över alla våra avtal.
Mest lästa just nu
Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner. Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.
SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.
I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.