Tvingas till besparingar

Volkswagen backar, Vattenfall gör det samma. Båda koncernerna förvarnar om dramatiskt mindre sponsorinsatser i framtiden.
Vattenfall har haft en mycket framträdande exponering tillsammans med skidsporten, både på tvären och längden.

  

I Sverige har det ännu inte framkommit om och hur det blir neddragningar. I synnerhet skidor, motorsport och hästport är de sporter som skulle kunna beröras.

Som en följd av utsläppsskandalen kommer beskeden från Volkswagen-koncernen om kraftigt minskad sponsring.  Samtidigt bromsar också Vattenfall in och ser över sin sponsorstrategi.

Klubbar drabbas hårt

VW:s beslut drabbar i första hand tyska fotbollsklubbar.

Som Bundesligaklubbarna Hannover 96, Werder Bremen och Schalke 04 samt 1860 München i andraligan. Här handlar det om runt 1,5 miljoner euro per år och klubb. 

VfL Wolfsburg, som är ett helägt dotterföretag till Volkswagen, har redan påverkats av krisen, uppger TT. I mitten av oktober stoppades planerna på att bygga om klubbens akademianläggning för 30 till 40 miljoner euro.

VW har tillkännagett att fotbollen blir sporten nummer ett i sponsorstrategin. Däremot är det osäkert vilka belopp som ska gälla i framtiden.

Konsekvenserna är flera. VW förlänger inte avtalet med den tyska fotbollscupen DFB-Pokal och hockeyklubben Grizzlys Wolfsburg som tidigare har fått 5 miljoner euro per år måste räkna med en kraftig minskning.

Förändrad marknad

Vattenfall måste också spara pengar och företagets nya sponsorchef Lotta Lundvall meddelade via TT:

- Vi kommer att skära bort nära 30 procent i vår sponsorbudget.

I första hand är det skidsporten och SOK som berörs. Här är Vattenfall en betydande huvudsponsor.

- Energisektorn går igenom stora förändringar och vi tjänar inte pengar längre. Det gäller hela energimarknaden. Därför står vi inför en omställning och tittar över alla våra sponsorskontrakt, säger Lotta Lundvall.

- Vi kommer sannolikt att avsluta några sponsoravtal för att fokusera på några andra.

Det sker en översyn av kontrakten och en förändrade strategi ska gälla framöver.Med en försämrad marknad och minskade intäkter finns inget alternativ utan besparingar är påtvingade.

- Jag kan varken säga att vi ska fortsätta eller avsluta det avtal. Just nu håller vi på och lägger upp vår nya strategi och tittar över alla våra avtal. 

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.