Nye direktörens första affär

För bara en dryg månad sedan blev Patrik Selin ny klubbdirektör i IFK Norrköping. På måndagen kunde han presentera klubbens nya miljonsponsor som har köpt rättigheterna till arenanamnet.
Per Selin, nye klubbdirektören i IFK Norrköping berättade att arenanamnet är sålt.

 

Mästarklubben säljer alltså namnet på arenan. Gamla Idrottsparken, sedan bygget 1897, eller Nya Parken som det har hetat sedan 2010. 

Femårigt avtal

I fortsättningen är det Östgötaporten som gäller. IFK och fastighetsbolaget har enats om ett femårigt avtal värt runt 5 miljoner kronor.

Det är bostadsbolaget D. Carnegie & Co, noterat på Nasdaq Stockholm, som via dotterbolaget Östgötaporten AB enats med IFK eller i själva verket, dotterbolaget Parken Event & Aréna AB. Avtalet innebär också att Östgötaporten sponsrar CSR-projektet Lagandan som syftar till en positiv samhällsutveckling i Norrköping. 

Östgötaporten äger 2 300 lägenheter i stadsdelarna Hageby, Innerstaden, Marielund och Atrium som är miljonprogramsområden. 

- Att få ingå ett nära samarbete med svenska mästarna har alla förutsättningar att bli mycket positivt för våra hyresgäster inte minst genom Lagandan, säger Ulf Nilsson, vd. 

D. Carnegie & Co har sedan tidigare samarbeten med flera idrottsklubbar, bland annat Djurgården Hockey och Hammarby Bandy. 

Ska göra affärer

Patrik Selin kom in i handlingen när diskussionerna hade inletts, men han fick nu äran att avsluta och presentera uppgörelsen.

Folk kommer och går i IFK. Patrik Selin hinner lagom bli kompis med Janne Andersson när han tackar för sig och blir en av flera på Svenska Fotbollförbundets lönelista.

Patrik Selin har tidigare drivit flera Intersport-butiker i Norrköping.

- Min största utmaningen är att få balans i den ekonomiska biten. Är du trygg i dig själv, i det du gör och känner att du själv kan axla en sådan här utmanande roll så ser jag bara möjligheter, sa Patrik Selin när han tillträdde.

- Den största utmaningen är den dagliga vardagen för all elitverksamhet; att se till att få balans i den ekonomiska biten och att vi känner att vi har näringslivet och staden med oss.

Parken, nej, Östgötaporten har plats för 15 734 åskådare och under guldåret var publiksnittet 10 296 åskådare.  

Thomas Ejderhov

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.