Zlatan tar allt fler uppdrag
Zlatan var i Malmö under torsdagen för att spela in en ny film för Volvo, den här gången för nya V90.
Kastade en smällare
Hans närvaro i Rosengård väckte förstås stor uppmärksamhet. Det slutade dock med att någon kastade en smällare, varpå Zlatan och hans kamerateam lämnade platsen. Om det hade med smällaren att göra, eller inte, är oklart.
Helt klart är att PSG åkte ur Champions League i onsdags, efter 0-1 borta mot Manchester City (2-2 hemma) – och att Zlatans hett eftertraktade Champions League-titel får vänta.
En ny film för Volvo är inget som förvånar, enligt Niklas Birgetz, vd för Sponsrings & Eventföreningen som organiserar drygt 300 företag som arbetar med sponsring, event och rättigheter.
Fler har följt efter
- Zlatan har lika högt ställda mål i affärsvärlden som på fotbollsplanen. Jag är därför inte alls förvånad över om att han gör en uppföljare till succén Made By Sweden som Volvo Car Sweden släppte i januari för två år sedan – och där fler stjärnor följt i Zlatans fotspår, bland andra Robyn, säger Niklas Birgetz och fortsätter:
- Att låta Zlatan återvända till Rosengård efter senaste succén Made By People är briljant! Som han själv har skrivit gör han inte filmerna för att tjäna pengar, utan för skapa historia. Samarbetet med Volvo Cars Sweden gör båda till vinnare och skapar sponsringshistoria!
En film för Gyllene Hjulet
Det finns även en annan vinnare i Volvos filmer med Zlatan, enligt Niklas Birgetz: Svenska fotbollförbundet.
- Svenska fotbollförbundets samarbetsavtal med Volvo får en extra skjuts av Zlatan-filmerna. Även om han uppträder som personen Zlatan är han förstås starkt förknippad med fotbollslandslaget, speciellt under ett mästarskapsår som i år där EM i Frankrike närmar sig.
- Nu hoppas jag bara att Volvo är med och tävlar med filmerna i nästa Gyllene Hjulet – branschens årliga utdelning till bästa sponsrings- och eventaktiviteter – kanske främst i kategorin endorsement!
Mest lästa just nu
Det egentliga verklighetsfrämmande sker. En klubb i fotbollsallsvenskan hotas i sin grund mitt under pågående seriespel. Den ekonomiska krisen är total och nu varslas alla anställda om uppsägning i IFK Norrköping.
Underskottet från i fjol om 43,8 miljoner tynger ekonomin och ledningen skriver nu: ”Det ekonomiska läget är extremt ansträngt”.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..
– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.
Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.
På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen.
Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.