Zlatan tar allt fler uppdrag

Zlatan och Volvos samarbete fortsätter med en ny reklamfilm. Ett briljant drag, enligt sponsringsexperten Niklas Birgetz.
Volvos vd och koncernchef Håkan Samuelsson och Zlatan Ibrahimovic har gemensamma återkommande affärer.

 

Zlatan var i Malmö under torsdagen för att spela in en ny film för Volvo, den här gången för nya V90. 

Kastade en smällare

Hans närvaro i Rosengård väckte förstås stor uppmärksamhet. Det slutade dock med att någon kastade en smällare, varpå Zlatan och hans kamerateam lämnade platsen. Om det hade med smällaren att göra, eller inte, är oklart.

Helt klart är att PSG åkte ur Champions League i onsdags, efter 0-1 borta mot Manchester City (2-2 hemma) – och att Zlatans hett eftertraktade Champions League-titel får vänta.

En ny film för Volvo är inget som förvånar, enligt Niklas Birgetz, vd för Sponsrings & Eventföreningen som organiserar drygt 300 företag som arbetar med sponsring, event och rättigheter.

Fler har följt efter

- Zlatan har lika högt ställda mål i affärsvärlden som på fotbollsplanen. Jag är därför inte alls förvånad över om att han gör en uppföljare till succén Made By Sweden som Volvo Car Sweden släppte i januari för två år sedan – och där fler stjärnor följt i Zlatans fotspår, bland andra Robyn, säger Niklas Birgetz och fortsätter: 

- Att låta Zlatan återvända till Rosengård efter senaste succén Made By People är briljant! Som han själv har skrivit gör han inte filmerna för att tjäna pengar, utan för skapa historia. Samarbetet med Volvo Cars Sweden gör båda till vinnare och skapar sponsringshistoria!

En film för Gyllene Hjulet

Det finns även en annan vinnare i Volvos filmer med Zlatan, enligt Niklas Birgetz: Svenska fotbollförbundet.

- Svenska fotbollförbundets samarbetsavtal med Volvo får en extra skjuts av Zlatan-filmerna. Även om han uppträder som personen Zlatan är han förstås starkt förknippad med fotbollslandslaget, speciellt under ett mästarskapsår som i år där EM i Frankrike närmar sig. 

- Nu hoppas jag bara att Volvo är med och tävlar med filmerna i nästa Gyllene Hjulet – branschens årliga utdelning till bästa sponsrings- och eventaktiviteter – kanske främst i kategorin endorsement!

Den svenska hockeykartan blir allt mindre – det kan inte vara förbundsbasen Anders Larssons visioner om en ishockey för alla. Förbundets överklagandenämnd har avslagit fyra lags klagan sedan Licensnämnden inte beviljat spel i Hockeyettan säsongen 2024-2025.

Beslutet avser lagen Strömbro, Kristianstad, Bäcken och KRIF Hockey (Kallinge-Ronneby)  som samtliga degraderas till Hockeytvåan. Beskedet kan överklagas till Riksidrottsnämnden (RIN).

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

OS-invigningen är bara ett par dagar bort.  Det må vara världens största idrottsfest, men det är också den särklassigt dyraste. Totalkostnaden för olympiska spelen har skjutit i höjden till över 187 miljarder dollar sedan 2000, tre gånger mer än planerat. För att vara värd kommer Paris sannolikt att spendera över 9,6 miljarder dollar, mer än turismintäkterna ger och 76 procent mer än planerat.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elite Hotels of Sweden är stolta att tillkännage att vår grundare, Bicky Chakraborty, har valts in i Swedish Tennis Hall of Fame. En av Svenska Tennisförbundets största sponsorer tar plats bredvid legendarer som Björn Borg, Stefan Edberg, Mats Wilander,s Magnus Norman, Thomas Enqvist och Kent Karlsson.

Den sista fotbollsmatchen i EM är nu färdigspelad och folkfesten är över. Men statistiken hos behandlingsföretaget Spelfriheten visar klart på något annat än festliga siffror. Istället kan vi se hur mycket ett mästerskap av denna kaliber inebär för antalet personer som behöver söka hjälp för sitt spelande.

Ingen kan undgå att OS är i antågande.  Det blir en och annan timme framför TV:n de närmaste veckorna. Inget slötittande utan vi är på helspänn hela tiden.  Man vill ju ha koll på allt. I klartext, det tar på krafterna att vara uppdaterad . Vi förbereder på skilda sätt. Vissa kan till och med strunta i evenemanget, andra sitter som klistrade vid tv:n.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.