Zlatans ego passade Volvo

Sveriges största idrottsstjärna lanserar nya bilmodeller åt Volvo. Varför just Zlatan? Och hur reagerar vi som konsumenter?
Volvos reklamkampanjer med Zlatan visade sig överträffa förväntningarna.

 

Det är fråga om att hitta något utlösande. Vad är det för varumärkesassociationer som gör Zlatan intressant för marknadsförarna? 

Brand Discovery är ett undersökningsföretag som hjälper företag med insikter och uppföljning av varumärken och sponsorobjekt. Nu gällde uppdraget att mäta varumärket Zlatan Ibrahimovic.

Hur gynnas företagen?

Zlatan är rubrikernas man som väcker uppståndelse med det han säger och gör. Han är dessutom en fantastisk fotbollsspelare. 

Men vad får ett företag för värden av att förknippas med Zlatan - utöver kopplingar till fotboll och hans status som framgångsrik fotbollstjärna?

Brand Discovery har lagt mycket tid på att utveckla mätningar av just varumärkesassociationer. I vardagen ingår att på detaljerad nivå förstå skillnaden mellan varumärken inom olika branscher; t ex bilar, dagligvaror, tjänsteföretag mm.

- I somras fick vi tillfälle att mäta och analysera Sveriges kanske största varumärke och sponsorobjekt, Zlatan Ibrahimovic, berättar Anders Fährlin.

- I vårt mätverktyg för varumärkesassociationer stoppade vi in Zlatan Ibrahimovic som mätobjekt. Vi var lite spända när vi genomförde fältarbetet på ett riksrepresentativt urval och tog ut resultaten.

Måste beröra rätt känslor

I en värld med allt fler produkter, alltifrån bilmärken till försäkringsbolag och drycker, är varumärkesägarnas stora utmaning att se till så produkten blir vald i sin kategori.

Forskningen visar att känslor och hjärta ofta styr köp och val av produkt. I kommunikationen handlar det därför om att lägga beslag på de varumärkesassociationer som berör och skapar känslor. Men det behöver vara rätt känslor. Dvs de som säljer.

- Om någon hade frågat oss innan mätningen, så hade vi inte  gissat att Zlatan Ibrahimovic skulle bestå av så många som drygt 30 specifika karaktäristika. De tio största associationerna kring Zlatan, upplevs var och en av mer än 10 procent av Sveriges befolkning, fortsätter Fährlin.

Resultaten visar bland annat att ”Självförtroende & mod” är något som Volvo Cars nu får en riklig del av. Att varumärkesassociationen ”kaxig” är en positiv association i Zlatans fall är också intressant att reflektera över i Volvos varumärkesresa.

”Proffsig och målmedveten” finns naturligtvis även med.  Listan med intressanta varumärkesassociationer är lång. Flertalet handlar om personlighet.

Både Zlatan och Volvo vinnare

- Det finns naturligtvis negativt varumärkesinnehåll även för världsstjärnor, det handlar då ofta om emotioner eller något som sagts eller gjorts, eller som publicerats stort i media. I Zlatans fall är bl a varumärkesassociationer förknippade med ”Ego” exempel på det.

Sommarens V90-kampanj kan ses som en "perfect match" mellan Volvo och Zlatan. 

Båda har ett intressant ursprung och signalerar att de kämpat hårt för att nå framgång. Att bli bäst. Filmerna bygger dessutom inte bara Volvo, utan förstärker även Zlatan - som under sommaren lanserat sitt egna klädvarumärke, A-Z.

Grunden för varumärket Zlatan Ibrahimovic är lagd genom hans fotbollskarriär. Volvos grund har funnits sedan årtionden, men med hjälp av Zlatan putsas den nu till. För varje dag som går slipas två av Sveriges prestigemärken ytterligare – i symbios.

Handbollslandslaget har snittlön på 678 000 kr 

Det är skillnad på folk och folk, inte minst ekonomiskt i idrottens värld.

 Svensk handboll, med sikte VM-final i Tele 2 söndagen den 29 januari, spelar i helt annan division än Janne Anderssons fotbollslandslag eller Sam Hallams Tre Kronor.

Länsstyrelsen i Kalmar län har nu godkänt kommunens, och SHL-laget IK Oskarshamns förslag, om att bygga en ny centrumnära hockeyarena, belägen vid den norra infarten.

-Ännu ett steg mot en ny arena, det är förstås mycket glädjande, kommenterar Johan Göransson, ny klubbdirektör för säsongen efter  Martin Åkerberg som valde att stiga av våren  2022. 

Den 24 november avled ishockeylegendaren Börje Salming i sviterna av nervsjukdomen ALS. Börje Salming har hyllats stort ända sedan han berättade att han drabbats av sjukdomen under sommaren 2022. På lördag den 11 februari arrangerar TV4, Brynäs och Börje Salming ALS-stiftelse hyllningsmatchen Game for Börje i legendarens minne, där pengar samlas in till ALS-forskning.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Här får gärna flera banker runt om i Sverige ta intryck och göra likadant - så kan många föreningar tänkas resonera efter nyheten från norr. De styrande på Sparbanken Nord var på sitt bästa humör och tog beslutet att dela ut 200 000 kronor vardera till de elitsatsande föreningarna i länet och där partnerskap finns sedan tidigare.

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Vid årsskiftet 2018-2019 förändrades finansieringen av Sveriges Television (SvT), Sverige radio (SR) och Utbildningsradion (UR).  Sedan 1/1 2019 bokförs TV-licensen  eller public service- avgiften på varje svensk medborgares skattsedel. Beloppet är 1 300 kr/person årligen och är reducerat för personer med låga förvärvsinkomster.

Lagändringen är bakgrund till en skarp mediadebatt om OS, och Jan Scherman, tidigare vd på TV 4 har levererat besk kritik av SvT:s inköp av rättigheter för de olympiska spelen 2026-2032.

1 372 298 263 kronor, 121 miljoner euro i klartext,  - för köp av en fotbollsspelare, Det väcker reaktioner inte bara i fotbollvärlden. Och den berörde, argentinaren Enzo Fernández fyllde 22 år  så sent som för en dryg vecka sedan och får nu pressen att leverera i sin nya klubb, Chelsea.