Zlatans ego passade Volvo

Sveriges största idrottsstjärna lanserar nya bilmodeller åt Volvo. Varför just Zlatan? Och hur reagerar vi som konsumenter?
Volvos reklamkampanjer med Zlatan visade sig överträffa förväntningarna.
Annons

 

Det är fråga om att hitta något utlösande. Vad är det för varumärkesassociationer som gör Zlatan intressant för marknadsförarna? 

Brand Discovery är ett undersökningsföretag som hjälper företag med insikter och uppföljning av varumärken och sponsorobjekt. Nu gällde uppdraget att mäta varumärket Zlatan Ibrahimovic.

Hur gynnas företagen?

Zlatan är rubrikernas man som väcker uppståndelse med det han säger och gör. Han är dessutom en fantastisk fotbollsspelare. 

Men vad får ett företag för värden av att förknippas med Zlatan - utöver kopplingar till fotboll och hans status som framgångsrik fotbollstjärna?

Brand Discovery har lagt mycket tid på att utveckla mätningar av just varumärkesassociationer. I vardagen ingår att på detaljerad nivå förstå skillnaden mellan varumärken inom olika branscher; t ex bilar, dagligvaror, tjänsteföretag mm.

- I somras fick vi tillfälle att mäta och analysera Sveriges kanske största varumärke och sponsorobjekt, Zlatan Ibrahimovic, berättar Anders Fährlin.

- I vårt mätverktyg för varumärkesassociationer stoppade vi in Zlatan Ibrahimovic som mätobjekt. Vi var lite spända när vi genomförde fältarbetet på ett riksrepresentativt urval och tog ut resultaten.

Måste beröra rätt känslor

I en värld med allt fler produkter, alltifrån bilmärken till försäkringsbolag och drycker, är varumärkesägarnas stora utmaning att se till så produkten blir vald i sin kategori.

Forskningen visar att känslor och hjärta ofta styr köp och val av produkt. I kommunikationen handlar det därför om att lägga beslag på de varumärkesassociationer som berör och skapar känslor. Men det behöver vara rätt känslor. Dvs de som säljer.

- Om någon hade frågat oss innan mätningen, så hade vi inte  gissat att Zlatan Ibrahimovic skulle bestå av så många som drygt 30 specifika karaktäristika. De tio största associationerna kring Zlatan, upplevs var och en av mer än 10 procent av Sveriges befolkning, fortsätter Fährlin.

Resultaten visar bland annat att ”Självförtroende & mod” är något som Volvo Cars nu får en riklig del av. Att varumärkesassociationen ”kaxig” är en positiv association i Zlatans fall är också intressant att reflektera över i Volvos varumärkesresa.

”Proffsig och målmedveten” finns naturligtvis även med.  Listan med intressanta varumärkesassociationer är lång. Flertalet handlar om personlighet.

Både Zlatan och Volvo vinnare

- Det finns naturligtvis negativt varumärkesinnehåll även för världsstjärnor, det handlar då ofta om emotioner eller något som sagts eller gjorts, eller som publicerats stort i media. I Zlatans fall är bl a varumärkesassociationer förknippade med ”Ego” exempel på det.

Sommarens V90-kampanj kan ses som en "perfect match" mellan Volvo och Zlatan. 

Båda har ett intressant ursprung och signalerar att de kämpat hårt för att nå framgång. Att bli bäst. Filmerna bygger dessutom inte bara Volvo, utan förstärker även Zlatan - som under sommaren lanserat sitt egna klädvarumärke, A-Z.

Grunden för varumärket Zlatan Ibrahimovic är lagd genom hans fotbollskarriär. Volvos grund har funnits sedan årtionden, men med hjälp av Zlatan putsas den nu till. För varje dag som går slipas två av Sveriges prestigemärken ytterligare – i symbios.

Nästan 130 miljoner kronor kommer nu i coronastöd till knappt 2000 föreningar och 31 specialidrottsförbund  

Det är gott nog och skänker tröst för januari och februari, men fortfarande saknas besked från regeringen om mars

Svensk Elitfotboll lanserar en öppningsplan för återgång till publik, "Så ska fotbollssäsongen räddas". 

På onsdagen presenterade Svensk Elitfotboll en öppningsplan som visar hur elitfotbollen ändå ska kunna genomföras. På fredag får Folkhälsomyndigheten se förslaget.

Trots att Sveriges kvinnliga idrottare gång på gång visar framgångsrika resultat så är forskningen på området kvinnors träning starkt eftersatt i förhållande till hur mycket forskning som bedrivs på mäns idrottande. Och just i dag,på Kvinnodagen, vill SOK förstärka resurserna.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Prioritet Finans är en av idrotts-Sveriges största sponsorer. Nu har vd:n Nils Wiberg sagt ja till ytterligare en stor satsning. Han startar Team Prioritet som blir nästa steg i en strategi att finansiera idrotten via förebilder för att inspirera barn och unga till en aktiv livsstil. Ett antal individuella idrottare med potential är utvalda och först ut är medeldistanslöparna Simon Sundström och Andreas Kramer.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Enbart en av tio som ser skidor på tv är under 40 år, påvisar en undersökning, utförd på uppdrag av DN och gjord  av mediemätningstjänsten MMS.

En klar majoritet av tv-tittarna gillar skidor , ja egentligen all TV.-idrott, men det är de äldre.

Bekräftelsen från IFK Göteborg dröjer, men på onsdagseftermiddagen gick Sportbladet ut med att IFK Göteborg har klart med stjärnspelarna Marcus Berg och Oscar Wendt.

IFK Göteborg ska ha säkrat ytterligare två hemvändare som innebär att laget förstärks avsevärt.