Zlatan blir - huvudsponsor!

Han älskar inte bara att spela fotboll. Vi vet också att Zlatan Ibrahimovic är förtjust i Alexander "The Mauler" Gustafsson. Dit är det inte långt till Tough Viking där Zlatan nu blir huvudsponsor.
Zlatan Ibrahimovic tar en ny roll igen - som huvudsponsor för en tävling.

 

Före avspark i måndagens bortamatch mot Liverpool blev det känt att Zlatans klädesmärke, A-Z Sportswear, går in som officiell huvudsponsor till tävlingen.

Zlatan Ibrahimovic nobbade alla etablerade varumärke och lanserade sitt eget klädmärke A-Z tidigare i år.  

Personkemin stämde

Allt hade sin början i ett möte mellan Zlatan Ibrahimović och Petter Varner, vd för bolaget Dressmann AS. Personkemin ska ha stämt perfekt och snart nog enades de om ett samarbete i Varner Ibrahimović AS.

- Vi är otroligt stolta över att ha kopplat till oss en av världens största idrottsstjärnor. Vi har stor respekt för hans engagemang och värderingar, sa Petter Varner och lät förstå att Zlatan hade en mycket bestämd uppfattning om kläder och design.

Zlatan själv uttryckte sig i pressreleasen: 

- För mig är det stort att starta ett bolag inom sport tillsammans med Dressmann. Deras företagskultur och vinnarmentalitet matchar mig perfekt.

Dressman tillhör norska Varner-Gruppen som drivit butiker i mer än 50 år och är ett av Nordeuropas ledande textilföretag med över 1 400 butiker och 10 000 medarbetare.

Utmana sig själv

Tough Viking handlar framför allt om att utmana sig själv i de mest extrema proven och karaktären på banan beskrivs egentligen bäst av att Kustjägarna är med och utformar banan. 

Banorna kräver att deltagarna är uthållighet och att de har både fysisk och mental styrka för att ta sig igenom loppet.  Alltså, det här är ett upplägg som passar Zlatan med hans tävlingsinstinkt.

Från och med den 1 januari 2017, går A-Z Sportswear in som tävlingens officiella huvudsponsor. 

Klint en segrare

- Tävlingen handlar om mental styrka och uthållighet, och det är värden som vi står för och vill främja. Vi kommer att göra många spännande saker tillsammans med Tough Viking framöver, säger Knut-Erik Kollberg, CEO på A-Z.

David Klint, Race Director för Tough Viking, ser hur tävlingen bara växer i alla avseenden:

- Det handlar om ett extremt högt engagemang, både från deltagare och åskådare. I fjol lockades över 30 000 deltagare och 200 000 åskådare. I och med att man kan tävla både individuellt och som lag kan man välja nivån på sin insats. 

David Klint har kraftig medvind i det han grundade och det lär inte bli mindre i fortsättningen – med en viss Zlatan Ibrahimovic på ett hörn.

Först Göteborg, sedan Malmö. Där har fotbollen haft sina flaggskepp. 08-omtådet har hamnat i bakgrundenkant. Tills nu, eller…

Djurgården är klart för semifinal i UEFA Europa Conference League. Samtidigt klättrar Sverige till plats 20 på UEFA:s ligaranking. I semifinalen väntar engelska Chelsea.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Ishockeyns SM-final, Brynäs-Luleå ger inte bara miljonintäkter till finallagen, boksluten i maj/juni blir oftast  rolig läsning, 

Undantaget är Skellefteå AIK som efter förra våren SM-guld bokförde ett ekonomiskt minusresultat på 4,8 miljoner .Ökade personalkostnader, det vill

säga löner, angavs som främsta anledning.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

 

I rena glädjeyran storspelade  Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.

SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.