Emil och Victor kan sko sig rejält

Emil Forsberg och Victor Nilsson Lindelöf har ingen anledning att ta av sig skorna som Povel Ramel sjunger. Tvärtom, Nike erbjuder dem skokontrakt värda omkring 50 miljoner kronor.

Nike har gjort en marknadsanalys av fotbollslandslaget och ser största potentialen i Emil Forsberg och Victor Nilsson Lindelöf. Foto: Janerik Henriksson, TT

Detta enligt uppgifter till Aftonbladet. Kontrakten är på sju år. Kanske ska man ta uppgiften med en näve salt. Hur många fotbollsspelare spelar inte i Nikeskor?

Kan beloppen stämma?

Ska företaget betala alla, några med större stjärnglans än Emil och Victor, får kanske ännu mer? I så fall måste Nike ha en guldgruva att ösa ur.

Företaget har ett kategorisystem. Svenskarna tillhör den högsta kategorin som övriga toppspelare i Europa. Pengarna som betalas ut baseras på spelade matcher i ligan och landslaget.

Kan tjäna ännu mer

Utöver de 50 miljonerna kan ytterligare kronor flyta in på Emils och Victors konton om de presterar extra bra.

Svenska fotbollfsörbundet förlängde i somras sitt avtal med Adidas som sträcker sig över 20024. Förutom bland annat kläderna handlar det om skor. En del spelare i landslaget har skokontrakt med Adidas, andra har Nike som skosponsor. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.