En domaridé värd åtskilliga miljoner
En epok är över. Kaffeföretaget Löfbergs har varit tröjsponsor för SHL-laget Färjestad i över 60 år – men nu försvinner företagets välkända logga från lagets matchtröjor.
-De har tagit ett beslut och vi kan inte tvinga någon att vara med, så jobbar vi inte, kommenterar Niclas Eriksson, säljchef för Färjestad.
-Det är klart att de är, och har varit ett viktigt företag för oss. Det är ett varumärke som vi är start förknippade med. Vi hade gärna sett att de varit kvar, annars skulle jag ljuga, säger Niclas Eriksson till Värmlands Folkblad.
Kaffebönor i Karlstad
Löfbergs grundades redan 1906 av tre bröder Löfberg, och 2021 invigdes ett nytt modernt rosteri för hela kaffebönor i Karlstad.
Med undantag för en kort period på 1980-talet har Löfbergs varit en nära allierad med Färjestad.
Löfbergs är fortsatt arenasponsor, nuvarande avtal går ut efter 2027-2028 års säsong. Niclas Eriksson är beredd att påbörja samtal om arenaavtalet, som han säger till VF, ”i god tid före”, utgångsdatum.
Tröjreklamen är en viktig inkomstkälla för SHL-lagen, dels centrala avtal, men också utrymme för lokala partners. Vi talar om sjusiffriga belopp säsongvis för varje enskilt lag.
Tröjreklam existerade inte i hockeyns barndom.
Det var först i slutet av 1950-talet som domaren Tore Demnert, och ordförande i Hammarbys ishockey och ledamot i förbundets styrelse, kläckte idén. Varumärkesreklam på matchdressen skulle ge extra pengar till klubbkassan. Inledande säsonger skrevs alla avtal med förbundet, ett ”paket” som var värt 200 000 kr att fördelas mellan dåvarande elitklubbar.
Det hindrade inte vissa klubbar att skriva egna avtal, Demnerts Hammarby var först ut, det erhöll 6 000 kr för att åka omkring med reklam för ”Idrottsboken”.
Flera företag ville vara med
Stora kaffeföretag, som Löfbergs, Gevalia och Luxus, ICA-företagens eget märke, var snabba att haka på den nya trenden, även bensinbolag som Caltex var med på tåget. Scania hängde på liksom Edsbyverken. Grundig TV och Boliden.
En hockeylavin var i rullning.
NHL var länge motståndare till reklambudskap på matchtröjor. Det var först inför 2022-2023 års säsong som reklam tilläts, men inga stora blaffor, endast på en mindre rektangulär yta på 7,6 cm gånger 8,9 cm.
Detta mindre budskap uppges ha ett värde på en miljard svenska kronor totalt för ligans 32 lag.
SHL och Hockeyallsvenskan inleder den här veckan isträningen inför kommande säsong.
Kjell Nilsson
Mest lästa just nu
Deloitte och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) har ingått ett samarbete som en förlängning av Deloittes internationella partnerskap The Olympic Partner (TOP).
- Vi delar många egenskaper med den olympiska rörelsen, såsom fokus på personlig prestation och utveckling, hälsa och välbefinnande. Vi har mycket att lära av den kunskap som finns inom SOK och tror att vi med våra kompetenser kan bidra till att utveckla SOK som organisation, stärka den olympiska rörelsen och idrott i Sverige i stort, säger Erik Olin, Country Managing Partner på Deloitte.
En entusiast och eldsjäl i samma person. Och han snackar inte bara utan får saker och ting gjorda. En Lars Månsson skulle det finnas lite varstans, då blev mycket uträttat. Han har svarat för ett enastående arbete i Arvika.
Lars har förverkligat idén om ”Arenan” och den blir nu till modell för varenda kommun i Sverige. Så bra är det bakomvarandet tänket och nyttan med skapelsen.
Han är SHL-ishockeyns högst avlönade svenske spelare. Skatteverkets siffror avslöjar att Färjestads forward Marcus ”Lilliz” Nilsson, 33, år, redovisade en taxerad inkomst på 3 279 800 kr, taxeringsåret 2022.
Santidigt sprider sig en osäkerhetsfaktor bland SHL-klubbarna och allmänt inom idrotten. Våldsutvecklingen i samhället påverkar alla och risken för attentat har ökat.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
”Vi hoppas att vi har snälla sponsorer, eller att det finns vänliga själar som vill hjälpa oss”, vädjar Lisbeth Larsson, ordförande i Eslövs IK.
Bedragare har länsat handbollsklubbens tillgångar.
Med hjälp av ett kapat bank-id kunde bedragare komma över flera hundratusen kronor från Eslövs IK.
Visst är det ganaka fantastiskt. Ett spelbolag lanserar ett aspel så att idrotten kan förstärka intäkterna. Det är precis vad som sker när Svenska Spel tillsammans med svensk ishockey introducerardet nya nummerspelet Supportern.Ett ett digitalt lotteri som ska bidra till nya och viktiga pengar hos 27 föreningar i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. De ska erbjuda spelet i samband med ligapremiärerna.
Hanna Stjärne, vd på SVT, är i dag lycklig. Hon avslutade arbetsveckan med att ge ett besked som glädjer många svenskar. Från och med vinter-OS i Cortina 2026 kan alla följa OS-festen på SVT:s plattformar.
– Jag är så otroligt glad över att OS-sändningarna flyttar hem till SVT igen. Sport är roligare att uppleva tillsammans och vi ser fram emot att samla Sverige framför många spännande och historiska sportögonblick framöver, säger Hanna Stjärne.
Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen
Skriv kommentar