En domaridé värd åtskilliga miljoner

En epok är över. Kaffeföretaget Löfbergs har varit tröjsponsor för SHL-laget Färjestad i över 60 år – men nu försvinner företagets välkända logga från lagets matchtröjor.

-De har tagit ett beslut och vi kan inte tvinga någon att vara med, så jobbar vi inte, kommenterar Niclas Eriksson, säljchef för Färjestad.

Löfbergs Arena i Karlstad behåller namnet så länge, eftersom avtalet gäller till och med 2028, men parterna ska diskutera en uppgörelse.

-Det är klart att de är, och har varit ett viktigt företag för oss. Det är ett varumärke som vi är start förknippade med. Vi hade gärna sett att de varit kvar, annars skulle jag ljuga, säger Niclas Eriksson till Värmlands Folkblad.

Kaffebönor i Karlstad

Löfbergs grundades redan 1906 av tre bröder Löfberg, och 2021 invigdes ett nytt modernt rosteri för hela kaffebönor i Karlstad.

Med undantag för en kort period på 1980-talet har Löfbergs varit en nära allierad med Färjestad. 

Löfbergs är fortsatt arenasponsor, nuvarande avtal går ut efter 2027-2028 års säsong. Niclas Eriksson är beredd att påbörja samtal om arenaavtalet, som han säger till VF, ”i god tid före”, utgångsdatum.

Tröjreklamen är en viktig inkomstkälla för SHL-lagen, dels centrala avtal, men  också utrymme för lokala partners. Vi talar om sjusiffriga belopp säsongvis för varje enskilt lag.

Tröjreklam existerade inte i hockeyns barndom.

 Det var först i slutet av 1950-talet som  domaren Tore Demnert,  och ordförande i Hammarbys ishockey och ledamot i förbundets styrelse, kläckte idén. Varumärkesreklam på matchdressen skulle ge extra pengar till klubbkassan. Inledande säsonger skrevs alla avtal med förbundet, ett ”paket” som var värt 200 000 kr att fördelas mellan dåvarande elitklubbar.

Det hindrade inte vissa klubbar att skriva egna avtal, Demnerts Hammarby var först ut, det erhöll 6 000 kr för att åka omkring med reklam för ”Idrottsboken”.

Flera företag ville vara med

Stora kaffeföretag, som Löfbergs, Gevalia och Luxus, ICA-företagens eget märke, var snabba att haka på den nya trenden, även bensinbolag som Caltex var med på tåget. Scania hängde på liksom Edsbyverken. Grundig TV och Boliden.

En hockeylavin var i rullning.

NHL var länge motståndare till reklambudskap på matchtröjor. Det var först inför 2022-2023 års säsong som reklam tilläts, men inga stora blaffor, endast på en mindre rektangulär yta på 7,6 cm gånger 8,9 cm.

Detta mindre budskap uppges ha ett värde på en miljard svenska kronor totalt för ligans 32 lag.

SHL och Hockeyallsvenskan inleder den här veckan isträningen inför kommande säsong.

Kjell Nilsson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.