En domaridé värd åtskilliga miljoner

En epok är över. Kaffeföretaget Löfbergs har varit tröjsponsor för SHL-laget Färjestad i över 60 år – men nu försvinner företagets välkända logga från lagets matchtröjor.

-De har tagit ett beslut och vi kan inte tvinga någon att vara med, så jobbar vi inte, kommenterar Niclas Eriksson, säljchef för Färjestad.

Löfbergs Arena i Karlstad behåller namnet så länge, eftersom avtalet gäller till och med 2028, men parterna ska diskutera en uppgörelse.

-Det är klart att de är, och har varit ett viktigt företag för oss. Det är ett varumärke som vi är start förknippade med. Vi hade gärna sett att de varit kvar, annars skulle jag ljuga, säger Niclas Eriksson till Värmlands Folkblad.

Kaffebönor i Karlstad

Löfbergs grundades redan 1906 av tre bröder Löfberg, och 2021 invigdes ett nytt modernt rosteri för hela kaffebönor i Karlstad.

Med undantag för en kort period på 1980-talet har Löfbergs varit en nära allierad med Färjestad. 

Löfbergs är fortsatt arenasponsor, nuvarande avtal går ut efter 2027-2028 års säsong. Niclas Eriksson är beredd att påbörja samtal om arenaavtalet, som han säger till VF, ”i god tid före”, utgångsdatum.

Tröjreklamen är en viktig inkomstkälla för SHL-lagen, dels centrala avtal, men  också utrymme för lokala partners. Vi talar om sjusiffriga belopp säsongvis för varje enskilt lag.

Tröjreklam existerade inte i hockeyns barndom.

 Det var först i slutet av 1950-talet som  domaren Tore Demnert,  och ordförande i Hammarbys ishockey och ledamot i förbundets styrelse, kläckte idén. Varumärkesreklam på matchdressen skulle ge extra pengar till klubbkassan. Inledande säsonger skrevs alla avtal med förbundet, ett ”paket” som var värt 200 000 kr att fördelas mellan dåvarande elitklubbar.

Det hindrade inte vissa klubbar att skriva egna avtal, Demnerts Hammarby var först ut, det erhöll 6 000 kr för att åka omkring med reklam för ”Idrottsboken”.

Flera företag ville vara med

Stora kaffeföretag, som Löfbergs, Gevalia och Luxus, ICA-företagens eget märke, var snabba att haka på den nya trenden, även bensinbolag som Caltex var med på tåget. Scania hängde på liksom Edsbyverken. Grundig TV och Boliden.

En hockeylavin var i rullning.

NHL var länge motståndare till reklambudskap på matchtröjor. Det var först inför 2022-2023 års säsong som reklam tilläts, men inga stora blaffor, endast på en mindre rektangulär yta på 7,6 cm gånger 8,9 cm.

Detta mindre budskap uppges ha ett värde på en miljard svenska kronor totalt för ligans 32 lag.

SHL och Hockeyallsvenskan inleder den här veckan isträningen inför kommande säsong.

Kjell Nilsson

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt. 

I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.

En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.

Gothia Cup bara bara fortsätter att växa. Snart räcker inte ens Ulevi till för invigningen.  Där är det fullsatt intill sista decimetern vid öppningsshowen.

Arangörerna vill att så många som möjligt av gästerna från jordens alla hörn ska få vara med på inmarschen och uppleva den flera timmar långa musikshkavalkaden och det gigantiska fyrverkeriet på nära håll.

Sveriges största event, oavsett bransch eller sammanhang tar andan ur alla närvarande

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Viaplay Group värvar Jonas Karlsson som med erfarenhet  oh rutin som få andra ansluter till Viaplays sportredaktion där han främst kommer att jobba med golf och vintersport.

– Jag är supertaggad, säger Jonas .

I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.

I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan  Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm,  valts som nummer tre av Chicago.