OS-reporterns succé som imitatör
Faktum är att varje svensk titttar på OS-tv närmare fyra timmar per dag. SVT formligen massakrerar reklamkanalerna.
Mätningarna från OS i Turin 2006 står sig dock. Då noterades 221 minuter tittande per dag, nu gäller 218,5 minuter, enligt analysbolaget Mediamätning i Skandinavien, MMS.
Högsta siffran någonsin
Förra veckan hade svt.se 2,7 miljoner unika besökare, vilket är den högsta siffran någonsin och gör SVT till näst största mediesajt i Sverige*. Även SVT Play slår rekord och förra veckan startade 1,6 miljoner unika besökare 16 miljoner program och klipp. Därmed var SVT Play största svenska webb-tv-tjänst den gångna veckan**.
En stor anledning till de fina siffrorna är vinter-OS i Vancouver, som blivit en riktig nätsuccé för SVT. Sammanlagt åtta sändningar går att se parallellt varav två är de ordinarie huvudsändningarna som även visas i tv, de övriga sex är exklusiva webbsändningar där tittarna kan följa just sin favoritsport.
Under OS har SVT även sänt det webbexklusiva OS-magasinet ”Uppvärmningen” varje dag kl 18.00, där tittarna har kunnat följa förberedelserna inför dagens tv-sändningar i Olympiska vinterstudion.
Ejeborgs succé som imitiatör
Bland annat har reportern Johan Ejeborgs imitationer av Ingemar Stenmark, Björn Borg och Stefan Edberg blivit riktiga tittarfavoriter. Men när någon kopierade filmerna och la ut dem på You Tube stoppades det av SVT med hänvisning till att bolaget har ensamrätten.
Även SVT:s satsning på Vinterstudiobloggen och sociala medier har blivit en succé, och till exempel har SVT Sport nu över 36 000 fans på Facebook.
- Publikens stora gensvar visar att vår satsning ligger helt rätt i tiden. Webbexklusiva program, stark närvaro i sociala medier och flera direktsändningar än någonsin på webben är något som publiken uppskattar, säger Kjell Andersson, tf chef för SVT Sport.
Fotnot: * SVT är näst största mediesajt vecka 7 av de som redovisas i KIA-index. ** Räknat på antalet starter av videoklipp och program på SVT Play.
Faktaruta
2,7 miljoner unika besökare på svt.se under v 7
1,6 miljoner unika besökare som sett sammanlagt 16 miljoner program på SVT Play under v 7
200.000 unika besökare per dag på svt.se/os (under perioden 12/-22/2)
890 000 unika besökare på svt.se/os som sett sammanlagt 6,1 miljoner videoklipp
755.000 videoklipp har setts per dag (under perioden 12/-22/2)
68 000 tittare har som mest sett direktsändningen av webb-tv programmet ”Uppvärmningen” 36 000 fans på SVT Sports Facebooksida
Mest lästa just nu
En förening med nio liv, hette det, nej, tio liv, är det rätta, för på måndagsförmiddagen gick Östersunds FK ut med ett pressmeddelande o lät meddela ” Klubben har tillförts över 11,5 miljoner kronor och säkrat fortsatt spel i Superettan 2025”.
- Det råder kaos på många av Stockholms Friidrottsanläggningar!, Det hävdar
Willy Berggren, mångårig ledare inom sporten i huvustan. Han om någon har
erfarenhet och kunskap för att kunna betrakta sportens uveckling. Nu har han
skrivit ett öppet brev och påtalat situation med alla brister och han
vänder sig till ett stort antal ledare,’
Diverse saker bland Sven-Göran ”Svennis” Erikssons tillhörigheter har auktionerats ut. 177 objekt såldes för ungefär 1,3 miljoner kronor, rapporterar Aftonbladet från dagarnas auktioner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
En svensk spelare har skrivit historia genom att kamma hem den största spelvinsten någonsin i Sverige – orimliga 1,25 miljarder kronor på Eurojackpot. Under tisdagskvällen stod det klart att en rad spelad i Sverige var ensam med full pott, och nu har Svenska Spel Tur fått tag på den lyckliga vinnaren.
Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.
Affären påverkar åtskilliga sportintresserade människor.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.