Eurosport och Kanal 5 i ökat samarbete

Nu är affären slutförd. Amerikanska mediebolaget Discovery Communications köper ytterligare delar och blir majoritetsägare i Eurosport. Kanal 5 som satsar målmedvetet på sport och Eurosport får samma ägare – vad det nu betyder...
Novak Djokovic avancerar i franska öppna mästerskapen i Paris, en turnering som sänds i just Eurosport som hamnar i samma bolag som Kanal 5.

 

Först tog Discovery beslutet att köpa SBS Nordic, en affär som kostade 12 miljarder kronor och därmed tog bolaget över Kanal 5.

Ökade från 20 till 51 procent

I januari köpte Discovery 20 procent av Eurosport när franska TF1 sålde. Nu kommer beskedet att Discovery har ökat sin andel till 51 procent till ett pris om drygt 8 miljarder kronor.

Redan vid första köpet framhölls att det fanns goda möjligheter för SBS att växa och hitta synenergier mellan Discovery och TLC samt Kanal 5, Kanal 9 och Eurosport.

- Eurosport är en perfekt strategisk passform för att växa och stärka relationer med annonsörer, säger David Zaslav, VD och koncernchef för Discovery Communications. 

Bolagen ska jobba tillsammans

- Genom att kombinera Eurosports populära sportprogram med Discoverys globala varumärken och lokal expertis, drar vi nytta av den internationella tillväxten för betal-tv och skapa långsiktigt värde för våra aktieägare. 

Zaslav berättar också att strategiska beslut och investeringar ska stärka och utvidga Eurosports sportprogram.

- Som en del i det arbetet kommer Discovery att arbeta med Eurosports ledning och anställda på en långsiktig affärsplan som fullt optimerar Eurosport s kanaler som en del av Discoverys svit av globala nätverk.

Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt. 

I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.

En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.

Den ekonomiska bilden av Dam-EM 2025 klarnar allt mera.

Via flera fans och besökare vid arenorna har omsättningen ökat avsevärt. Nu avslöjas att 600 000 biljetter är sålda och att de förväntade intäkterna väntas uppgå till inte mindre än 128 miljoner euro och därmed budgeteras prispengarna till 41 miljoner euro. Det står också klart att Dam 2025 redan överträffar alla tidigare arrangemang.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.

I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.

I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan  Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm,  valts som nummer tre av Chicago.