Har gett idrotten 22 miljoner

Idag lanseras en ny sportkanal i Sverige och det sker med hög ambition. Syftet är att bli bredast, men ändå smalast.
En tablå från nya SolidSport. Utbudet omfattar ett flertal sporter.

 

Målsättningen är att lyfta mindre och mer nischade sporter. SolidSport är ett dotterbolag till Solidtango som redan har genererat 22 miljoner kronor till svensk idrott. De sänder allt från samtliga matcher i Damallsvenskan till boule-matcher.

Började med en videoplattform

SolidSport.com gör det möjligt för alla ligor, föreningar och sporter att kunna sända sina matcher och få intäkter till sin verksamhet, och dessutom låta fansen se sina favoritlag och sporter.

- Det känns fantastiskt att kunna lyfta de små sporterna, och att faktiskt kunna hjälpa dem att tjäna pengar, säger Johan Lundqvist, VD och grundare av Solidtango.

Han stod 2013 bakom en videoplattform med målet att just hjälpa företag och föreningar att sända live, och ta betalt, på nätet. Tittarna betalar för att se det streamade materialet och en del av intäkterna går sedan direkt tillbaka till företaget eller föreningen. Sedan lanseringen av Solidtango för tre år sedan har mer än 11 000 livesändningar gjorts och merparten av dessa har varit just sportsändningar.

22 miljoner till idrottten

De har bland annat sänt boule, Damallsvenskan, Hockeyettan, hästhoppning, Gothia Cup, bandy och ungdoms-SM i handboll för att nämna några idrotter och ligor.

Sammanlagt har 22 miljoner kronor gått tillbaka ut i den svenska idrotten, pengar som enbart genererats via sändningarna. Nu blir SolidSport en systerkanal till Solidtango, med 100 procents inriktning på sport.  

- Tekniken har blivit både bättre och billigare vilket har gjort att föreningar själva kan investera i det som behövs för att kunna producera bra och professionellt innehåll. Den utbredda och snabba internetanslutning som finns på de flesta platser idag har också gjort det lättare att sända via internet. Det behövs inte längre bussar och bilar med satelliter på taket för att få ut bra material, berättar Johan Lundqvist som startade Solidtango  tillsammans med Mathias Stjernström.

Vårdbolaget Doktor.se har köpt upp en digital medicinsk tjänst som ger företaget en tung position i idrottsvärlden. 

 Det är paret Matilda Lundblad, läkare i allsvenska Elfsborg och medlem i Fotbollförbundets medicinska kommitté samt Frida Lundblad, tidigare elitspelare i fotboll och futsal i Göteborg som säljer en digital medicinsk tjänst för att fastställa diagnoser.

Täby GK planerar en rejäl renovering. Ambitionen är att bygga om bana, träningsområde  och klubbhus Det är en investering på cirka 35 miljoner kronor där aktieägarna, tillika medlemmar, tillsammans behöver bidra med tio miljoner.  I november ska de få säga sitt om satsningen ska bli verklighet, eller inte. 

Tävlingskalendern för STCC nästa säsong växer när banracing i Sverige tar största steget framåt, alternativt gasar mer än någon gång sedan starten 1996 och blir först i världen som elektrifierat nationellt mästerskap.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Då blev det reaktion i  Qatar. Arrangören av fotbolls-VM i Qatar menar att det danska fotbollsförbundet måste agera sedan dess tröjsponsor Hummel skapat VM-tröjor med ett Qatar-kritiskt budskap.

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Aldrig tidigare har det visats så mycket ishockey i mobiler, surfplattor, datorer, streamingtjänster  och smart TV-apparater som den här säsongen. En kommersiell satsning som totalt uppgår till flera miljarder kronor visar  Idrottens Affärers unika granskning..

Nuvarande TV-avtal,  som tecknats mellan SHL-organisationen och C More, moderbolag är Teila, garanterar de 14 ligalagen årligen cirka 45 miljoner kronor per lag. Parterna har redan enats om nytt sexårigt avtal, 2024-2030. SHL-lagens intäktsdel kommer över tid att öka från 45 miljoner till 65 miljoner.

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.