Har gett idrotten 22 miljoner

Idag lanseras en ny sportkanal i Sverige och det sker med hög ambition. Syftet är att bli bredast, men ändå smalast.
En tablå från nya SolidSport. Utbudet omfattar ett flertal sporter.

 

Målsättningen är att lyfta mindre och mer nischade sporter. SolidSport är ett dotterbolag till Solidtango som redan har genererat 22 miljoner kronor till svensk idrott. De sänder allt från samtliga matcher i Damallsvenskan till boule-matcher.

Började med en videoplattform

SolidSport.com gör det möjligt för alla ligor, föreningar och sporter att kunna sända sina matcher och få intäkter till sin verksamhet, och dessutom låta fansen se sina favoritlag och sporter.

- Det känns fantastiskt att kunna lyfta de små sporterna, och att faktiskt kunna hjälpa dem att tjäna pengar, säger Johan Lundqvist, VD och grundare av Solidtango.

Han stod 2013 bakom en videoplattform med målet att just hjälpa företag och föreningar att sända live, och ta betalt, på nätet. Tittarna betalar för att se det streamade materialet och en del av intäkterna går sedan direkt tillbaka till företaget eller föreningen. Sedan lanseringen av Solidtango för tre år sedan har mer än 11 000 livesändningar gjorts och merparten av dessa har varit just sportsändningar.

22 miljoner till idrottten

De har bland annat sänt boule, Damallsvenskan, Hockeyettan, hästhoppning, Gothia Cup, bandy och ungdoms-SM i handboll för att nämna några idrotter och ligor.

Sammanlagt har 22 miljoner kronor gått tillbaka ut i den svenska idrotten, pengar som enbart genererats via sändningarna. Nu blir SolidSport en systerkanal till Solidtango, med 100 procents inriktning på sport.  

- Tekniken har blivit både bättre och billigare vilket har gjort att föreningar själva kan investera i det som behövs för att kunna producera bra och professionellt innehåll. Den utbredda och snabba internetanslutning som finns på de flesta platser idag har också gjort det lättare att sända via internet. Det behövs inte längre bussar och bilar med satelliter på taket för att få ut bra material, berättar Johan Lundqvist som startade Solidtango  tillsammans med Mathias Stjernström.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.