Discovery stolta över tittarsiffrorna
Dessutom visar preliminära siffror från Mediamätning i Skandinavien, MMS, att Sveriges VM-kvalseger mot Vitryssland igår sågs av fler Kanal 5-tittare än det första mötet mellan nationerna i våras – trots att den linjära TV-sändningen inte var tillgänglig för ComHem/Boxers kunder.
Fråga ComHems tittare!
Discovery Networks Sweden kan summera de första åtta månaderna av 2017 som det starkast växande TV-huset i Sverige – både i det totala tittaruniversumet 3–99 år och i prime time i huvudmålgruppen 15–44 år.
Under de första åtta månaderna 2017 svarade Discovery för den största ökningen i tittartidsandelar i gruppen 3–99 år, såväl mätt över dygnet som helhet (All Day), som under de hårdast konkurrensutsatta prime time-timmarna på kvällarna, enligt preliminära siffror från Mediamätning i Skandinavien, som mäter de officiella tittarsiffrorna i Sverige.
Många väljer Discovery
Igår sände Discoverys flaggskeppskanal, Kanal 5, Sveriges segermatch mot Vitryssland i det pågående VM-kvalet. Trots att matchen, på grund av den pågående konflikten med ComHem/Boxer, inte var tillgänglig för över halva befolkningen i traditionell linjär TV, överträffade tittarsiffrorna igår siffrorna för ländernas första VM-kvalmöte från i mars. På Kanal 5 sågs den första halvleken igår av 583 000 tittare (motsvarande siffra i vårens möte mellan lagen: 504 000), och den andra halvleken följdes av 680 000 tittare (motsvarande siffra i vårens möte mellan lagen: 628 000).
825 000 såg Vitryssland
Som mest följdes gårdagens match mellan Vitryssland och Sverige av 825 000 svenskar.
På grund av konflikten med ComHem/Boxer visade Discovery Networks Sweden även matchen gratis på sin play-plattform Dplay och på Aftonbladet.se
Mötet var även tillgängligt på Eurosportplayer.se via ett unikt endagspass.
– Vi är fantastiskt glada över vår starka tillväxt under de första åtta månaderna i år – det är ett underbart kvitto på att våra underhållningsprogram och sportsändningar är uppskattade av tittarna.
– Siffrorna för matchen igår är också fantastiska – inte minst givet de exceptionella omständigheterna. Vi lyckades tillsammans med Aftonbladet göra det svenska fotbollslandslaget mer tillgängligt än någonsin för svenska folket, säger Dan Panas, kommunikations- och presschef för Discovery Networks Sweden.
Mest lästa just nu
SHL-laget Leksands IF vädjar nu hos Leksands kommun om ekonomisk hjälp. Av ett pressmeddelande framgår att föreningen ansöker om att förlänga och utöka det befintliga borgensåtagandet samt att förlänga hyresavtalet kring arenan.
Resultatet för verksamhetsåret 2024-2025 pekar på ett minusresultat på omkring 20 miljoner kronor för koncernen Leksands AB, med den ideella föreningen Leksands IF..
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Tack vare gemensamma och nya resurser har Svensk Simidrott och Gymnastik- och Idrottshögskolan (GIH) inlett ett unikt samarbete som sträcker sig över fem år. Målet är att genom banbrytande forskning och innovativa metoder utveckla svensk simning till en internationell förebild inom träningsmetodik.
I spetsen står erkänt duktige tränaren, johan Wallberg, som också är entusiastisk inför uppdraget.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
I rena glädjeyran storspelade Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.
SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.