Björn Borg börsnoteras

Varumärket Björn Borg har stor bärkraft – och det blir allt större. Därför är Björn Borg på väg in på börsen.
1990 tog WBM (Worldwide Brand Management) över rättigheterna till varumärket Björn Borg. Då i ett turbulent skede när Björn Borg med kompanjonen Lars Skarke skiljdes som ovänner sedan bolaget Björn Borg Design Group upphört året innan. Rubrikerna var många och negativa, tvister och ouppklarade affärer likaså.
Björn Borgs föräldrar Rune och Margareta kontrollerar ett holländskt bolag, Fabulous, som äger varumärket och som har en uppgörelse med WBM. Ett avtal som sträcker sig fram till 2020 då en 30-årig överenkommelse ska diskuteras mellan parterna för första gången.
Idag har inte Björn Borg själv någon direkt vinst av att hans namn används, däremot föräldrarna via bolaget Fabulous som årligen får en royalty om 1,2-2 procent av försäljningen, vilket innebär ca tio miljoner kronor.

WBM har sedan 1990 utvecklat affärerna med Björn Borg som varumärke och noterat allt större framgångar.
Affärsidén är att driva och utveckla varumärket för egenägda och licensierade produktgrupper, i första hand underkläder, men också kläder, parfym, väskor, skor och glasögon. Försäljningen sker i egna konceptbutiker, i franchisebutiker samt hos butikskedjor som NK, MQ och Åhléns. Verksamheten bedrivs på sju europeiska marknader.
WBM är inne i ett expansivt skede. Under det senaste året har en ny ledning för WBM förberett en ny tillväxtstrategi och köpt ut två av de tre grundarna. Största ägare i dag är en av grundarna, Vilhelm Schottenius, samt VD Nils Vinberg och finansmännen Håkan Roos, Martin Bjäringer och Mats H Nilsson.

Björn Borg är stor än i dag även om många av dagens köpare av främst underkläder inte ens var födda när han vann Wimbledon fem gånger. Men han är likväl Sveriges kanske största idrottsman genom tiderna och varumärkets kraft är omfattande. Det är vad WBM tagit tillvara och omsatt i affärer.
- På nya marknader öppnas dörren för att vi är Björn Borg, men vi håller mer och mer på att bli ett varumärke helt fristående från personen som Lacoste, kommenterar Nils Vinberg.
Han avser den legendariske franske tennisspelaren Henri Lacoste, vars namn i dag nyttjas på en rad produkter utan att köparna förknippar dessa med just en person och en idrott.

Nu vill WBM göra en nyemission på 30 miljoner kronor och noterar sig samtidigt på Nya Marknaden. Med början på fredagen kan allmänheten köpa aktier i Worldwide Brand Management Holding AB (WBM) för 68 kronor styck.
- Vi tänker använda pengarna i nyemissionen för att växa, dels där vi finns i dag, dels på nya marknader i Europa. Vi vill också äga fler bolag än vi gör i dag, säger WBM:s vd och delägare Nils Vinberg.
Förhoppningen är att få in 30 miljoner kronor och få önskvärd kraft för satsningen.
- Vi räknar med att gå in i tre till fem nya länder och ha en tillväxt på 15 procent per år mot slutet av den kommande treårsperioden", säger Nils Vinberg, VD på Worldwide Brand Management, WBM.
Enligt Winberg är nyemissionen redan garanterad av befintliga ägare och externa parners.

Totalt uppgick försäljningen av Björn Borg-produkter till 600 miljoner kronor under det senaste året. WBM omsatte 115 Mkr förra året och resultatet före skatt var 12 Mkr.

Han bygger ett egentligen osannolikt idrottscentrum mitt i de småländska skogarna.  Torsten Jansson är en levande önskedröm för idrotten. Tänk om det fanns fler sådana...

En kvarts miljard tar han ur egen plånbok för att bygga ett hotell, en multihall och en kommande friidrotts- och fotbollsarena - i ett samhälle med 900 invånare och en pizzeria.

Allt sker med privata pengar, förtjänade via hans 70 bolag.

Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.

Landets största privata idrottsmuséum, där idrottsredskap blandas med annonser, autografer, programblad och personliga idrottsgrejer, finns i Växjö och har nu blivit synnerligen aktuellt igen. Öster är tillbaka i Allsvenskan och Hasse Rydéns skapelse har blivit synnerligen intressant.

Ett möte med denne Hasse i hans egensnickrade muséum i den gamla ICA-lokalens källare på stadsdelen Öster i Växjö är att svepas med i en idrottshistorisk virvelvind, men häör tittar bl a pingisstjärnan Truls Märegård in då och då.. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.