Björn Borg börsnoteras

Varumärket Björn Borg har stor bärkraft – och det blir allt större. Därför är Björn Borg på väg in på börsen.
1990 tog WBM (Worldwide Brand Management) över rättigheterna till varumärket Björn Borg. Då i ett turbulent skede när Björn Borg med kompanjonen Lars Skarke skiljdes som ovänner sedan bolaget Björn Borg Design Group upphört året innan. Rubrikerna var många och negativa, tvister och ouppklarade affärer likaså.
Björn Borgs föräldrar Rune och Margareta kontrollerar ett holländskt bolag, Fabulous, som äger varumärket och som har en uppgörelse med WBM. Ett avtal som sträcker sig fram till 2020 då en 30-årig överenkommelse ska diskuteras mellan parterna för första gången.
Idag har inte Björn Borg själv någon direkt vinst av att hans namn används, däremot föräldrarna via bolaget Fabulous som årligen får en royalty om 1,2-2 procent av försäljningen, vilket innebär ca tio miljoner kronor.

WBM har sedan 1990 utvecklat affärerna med Björn Borg som varumärke och noterat allt större framgångar.
Affärsidén är att driva och utveckla varumärket för egenägda och licensierade produktgrupper, i första hand underkläder, men också kläder, parfym, väskor, skor och glasögon. Försäljningen sker i egna konceptbutiker, i franchisebutiker samt hos butikskedjor som NK, MQ och Åhléns. Verksamheten bedrivs på sju europeiska marknader.
WBM är inne i ett expansivt skede. Under det senaste året har en ny ledning för WBM förberett en ny tillväxtstrategi och köpt ut två av de tre grundarna. Största ägare i dag är en av grundarna, Vilhelm Schottenius, samt VD Nils Vinberg och finansmännen Håkan Roos, Martin Bjäringer och Mats H Nilsson.

Björn Borg är stor än i dag även om många av dagens köpare av främst underkläder inte ens var födda när han vann Wimbledon fem gånger. Men han är likväl Sveriges kanske största idrottsman genom tiderna och varumärkets kraft är omfattande. Det är vad WBM tagit tillvara och omsatt i affärer.
- På nya marknader öppnas dörren för att vi är Björn Borg, men vi håller mer och mer på att bli ett varumärke helt fristående från personen som Lacoste, kommenterar Nils Vinberg.
Han avser den legendariske franske tennisspelaren Henri Lacoste, vars namn i dag nyttjas på en rad produkter utan att köparna förknippar dessa med just en person och en idrott.

Nu vill WBM göra en nyemission på 30 miljoner kronor och noterar sig samtidigt på Nya Marknaden. Med början på fredagen kan allmänheten köpa aktier i Worldwide Brand Management Holding AB (WBM) för 68 kronor styck.
- Vi tänker använda pengarna i nyemissionen för att växa, dels där vi finns i dag, dels på nya marknader i Europa. Vi vill också äga fler bolag än vi gör i dag, säger WBM:s vd och delägare Nils Vinberg.
Förhoppningen är att få in 30 miljoner kronor och få önskvärd kraft för satsningen.
- Vi räknar med att gå in i tre till fem nya länder och ha en tillväxt på 15 procent per år mot slutet av den kommande treårsperioden", säger Nils Vinberg, VD på Worldwide Brand Management, WBM.
Enligt Winberg är nyemissionen redan garanterad av befintliga ägare och externa parners.

Totalt uppgick försäljningen av Björn Borg-produkter till 600 miljoner kronor under det senaste året. WBM omsatte 115 Mkr förra året och resultatet före skatt var 12 Mkr.

Förslag om satsningar på bland annat generellt ökat stöd till idrotten och avgiftsfri idrottsskola fanns med när oppositionspartierna i riksdagen presenterade sina respektive skuggbudgetar. Riksidrottsförbundet summerar förslagen som handlar om idrott.

2022 var ca 62 000 personer anmälda till Göteborgsvarvets olika lopp. Arrangemanget är en stor folkfest men påvisar också värden i en förbättrad folkhälsa och turistekonomiska intäkter för Göteborg.

Överskottet av loppen återinvesteras i Göteborgs föreningsliv. Efter 2022 års genomförande betalas inte mindre än  5,6 miljoner kronor ut till dryga 50 föreningar som bidrar med funktionärer och gör loppen möjliga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Volvo Trucks, Wist Last & Buss, Volvia, Volvo Finans Bank, SKAB, Elon och Swegon tog beslutet att samarbeta och därför rullade en toppmodern vallatrailer fram till skidskyttelandslaget lagom till säsongspremiären.

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Viaplay Group och Internationella handbollsförbundet (IHF) har kommit överens om ett nytt rekordstort avtal. Kontraktet gäller Viaplays marknader i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Polen, Nederländerna, de baltiska länderna samt Storbritannien och sdträcker sig till och med 2031. Handbollsfans kan streama mer än 40 IHF-evenemang live och exklusivt på Viaplay, inklusive alla kommande VM-turneringar för damer och herrar. 

Hockeyallsvenska Djurgården har presenterat ännu en profilvärvning, 36-årige Linus Klasen, närmast från spel i den schweiziska andra ligan med EHC Visp. Av familjeskäl har Klasen valt att bryta kontraktet och flytta hem till Huddinge. Avtalet är på tre år och han väntas debutera redan till helgen.