Björn Borg börsnoteras
Björn Borgs föräldrar Rune och Margareta kontrollerar ett holländskt bolag, Fabulous, som äger varumärket och som har en uppgörelse med WBM. Ett avtal som sträcker sig fram till 2020 då en 30-årig överenkommelse ska diskuteras mellan parterna för första gången.
Idag har inte Björn Borg själv någon direkt vinst av att hans namn används, däremot föräldrarna via bolaget Fabulous som årligen får en royalty om 1,2-2 procent av försäljningen, vilket innebär ca tio miljoner kronor.
WBM har sedan 1990 utvecklat affärerna med Björn Borg som varumärke och noterat allt större framgångar.
Affärsidén är att driva och utveckla varumärket för egenägda och licensierade produktgrupper, i första hand underkläder, men också kläder, parfym, väskor, skor och glasögon. Försäljningen sker i egna konceptbutiker, i franchisebutiker samt hos butikskedjor som NK, MQ och Åhléns. Verksamheten bedrivs på sju europeiska marknader.
WBM är inne i ett expansivt skede. Under det senaste året har en ny ledning för WBM förberett en ny tillväxtstrategi och köpt ut två av de tre grundarna. Största ägare i dag är en av grundarna, Vilhelm Schottenius, samt VD Nils Vinberg och finansmännen Håkan Roos, Martin Bjäringer och Mats H Nilsson.
Björn Borg är stor än i dag även om många av dagens köpare av främst underkläder inte ens var födda när han vann Wimbledon fem gånger. Men han är likväl Sveriges kanske största idrottsman genom tiderna och varumärkets kraft är omfattande. Det är vad WBM tagit tillvara och omsatt i affärer.
- På nya marknader öppnas dörren för att vi är Björn Borg, men vi håller mer och mer på att bli ett varumärke helt fristående från personen som Lacoste, kommenterar Nils Vinberg.
Han avser den legendariske franske tennisspelaren Henri Lacoste, vars namn i dag nyttjas på en rad produkter utan att köparna förknippar dessa med just en person och en idrott.
Nu vill WBM göra en nyemission på 30 miljoner kronor och noterar sig samtidigt på Nya Marknaden. Med början på fredagen kan allmänheten köpa aktier i Worldwide Brand Management Holding AB (WBM) för 68 kronor styck.
- Vi tänker använda pengarna i nyemissionen för att växa, dels där vi finns i dag, dels på nya marknader i Europa. Vi vill också äga fler bolag än vi gör i dag, säger WBM:s vd och delägare Nils Vinberg.
Förhoppningen är att få in 30 miljoner kronor och få önskvärd kraft för satsningen.
- Vi räknar med att gå in i tre till fem nya länder och ha en tillväxt på 15 procent per år mot slutet av den kommande treårsperioden", säger Nils Vinberg, VD på Worldwide Brand Management, WBM.
Enligt Winberg är nyemissionen redan garanterad av befintliga ägare och externa parners.
Totalt uppgick försäljningen av Björn Borg-produkter till 600 miljoner kronor under det senaste året. WBM omsatte 115 Mkr förra året och resultatet före skatt var 12 Mkr.
Mest lästa just nu
SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021, slutade med tårar mot Växjö Lakers.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.