IMG vill ha makt över fotbollen
/Skrivit avtal med Malmö FF om att vara en part i det nya arenabygget och ge MFF finansiell kraft att bli en storklubb i Europa. Här pratas om hundratals miljoner som mål.
/Diskuterat med Svenska Fotbollförbundet och hittat en formel för att bli en betydande del av en ny nationalarena.
/Inlett samtal med flera andra allsvenska klubbar om avtal, liknande det som är upprättat med MFF. Dvs IMG vill ha tillgång till reklamrättigheter och göra bättre affärer.
/Intensifierat ansträngningarna för att få del av tv-avtalet med Svenska Fotbollförbundet. Med Viasat/TV4/Svt samt Canal+ som tuffaste konkurrenter.
- Den kunskap vi står för är vi ganska ensamma om. Vi har inte så värst mycket konkurrens. Det är ett antal faktorer som gör att vi just nu har en möjlighet att växa i våra affärer, säger Martin Englund, ansvarig för IMG:s verksamhet i Skandinavien.
- Vi ser att det finns bra möjligheter på den svenska och skandinaviska marknaden. Ekonomin är relativt stark. En övergripande trend är att företagen väljer att aktivera sig mer kring de sponsorskap de gör. Det gör att värdena i sponsorskapen blir större, säger Martin Englund.
Det är nya bevis för att traditionell sponsring är på väg att minska. Nu utvecklas i stället sponsringen mot ett större innehåll, där exponering är en del, event mot kunder, publik, anställda en växande del. Där finns det alltså mer pengar att hämta.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.