VM redan en blågul succé

Lars Lagerbäck har angett tonen. Fräckt och respektlöst presenterade han sina 23 mannar och 75-talet journalister var grundlurade, ingen hade räknat med just de 23 spelarna. Det var förbundskaptenens show och möjligen en försmak om vad som väntar i fotboll-VM. För Sverige är en vinnare eftersom förbundet redan vet att VM ger minst tio miljoner i överskott.
Lars Lagerbäck har angett tonen. Fräckt och respektlöst presenterade han sina 23 mannar och 75-talet journalister var grundlurade, ingen hade räknat med just de 23 spelarna. Det var förbundskaptenens show och möjligen en försmak om vad som väntar i fotboll-VM. För Sverige är en vinnare eftersom förbundet redan vet att VM ger minst tio miljoner i överskott.

Fredrik Stenman, Kalle Svensson, Rami Shabban, Johan Elmander – den ena överraskningen efter den andra. Lasse Lagerbäck radade upp dem, utöver alla självklara namn, och njöt av de allt mera förvånade minerna bland journalisterna på Millesgården i Stockholm.
- Jag vill ha många valmöjligheter. Jag har även tittat på ålder och därför är några med som på sikt kan bli nyckelspelare, sa Lagerbäck och det ryckte i mungipan som om när som helst skulle börja gapskratta.
Han är ändå inte så förutsägbar, vår mest framgångsrike förbundskapten någonsin.


Sune Hellströmer redovisade hur mycket pengar som fotbollförbundet tjänar på VM.

Kollegan Roland Andersson underströk:
- En bra dag kan vi slå vilket lag som helst. Men det gäller att ha sju bra dagar på jobbet.
Han syftade alltså på antalet matcher för att det bära hela vägen fram i VM. Andersson redovisade fakta runt truppen. 35 spelare har nagelfarits under sex-sju månader, 23 blev utvalda. Där gäller ett snitt om 38 landskamper, 27 år är medelåldern, 13 spelare har erfarenhet från minst två mästerskap, sex är mästerskapsdebutanter och elva av 23 spelar i en nordisk klubb.

Det var leenden överlag vid presskonferensen. En som redan känner sig som en segrare är generalsekreterare Sune Hellströmer.
- Vi vet att det blir ett överskott om minst tio miljoner kronor.
Men miljonrullningen är mer omfattande än så.
– Det är ett otroligt samhällsvärde att så många svenskar samlas runt fotbollen. Att vi deltar i VM och att vi förhoppningsvis lyckas betyder mycket för Sverige även ute i världen.


Så här ser fotbollslandslagets alternativa spelardräkter ut. Anders Svensson och Mattias Jonsson är fotomodeller.

Bland många företag, framför allt fotbollens stora sponsorer, pågår intensiva förberedelser inför marknadsaktiviteter, resor till Tyskland och kampanjer av olika karaktär. Inför och under mästerskapet blir det VM för hela slanten i all kommunikation, som tidningar, tv, affischer överallt, mm.
- Därtill säljs olika produkter, som är licensierade av oss, till ett marknadsvärde uppemot 100 miljoner kronor.
Apropå fans kommer allt flera svenskar över biljetter till matcherna. Ursprungligen beställde 134 000 svenskar över 304 000 biljetter när det fanns en tillgång om 32 000 biljetter, varav halva antalet gällde matchen Sverige-Paraguay på Olympiastadion i Berlin.


Förbundets infoansvarige Jonas Nystedt introducerar Tomas Ledin och hans nygamla VM-låt.

Fotbollens marknadsvärde har aldrig varit större.
- Vi har kommit fram till den bedömningen att vårt varumärkesvärde är ca en miljard, hävdade Hellströmer.
Han lät triumfatorisk.

- Fotbollen tjänar enormt mycket på ett VM. De här mästerskapen blir bara allt större i affärsavseende.
Via sponsorer och tv-rättigheter tar Fifa in enorma pengar som innebär att varje land får sex miljoner kronor i bidrag till förberedelserna och 36 miljoner som en premie för medverkan.

- Samtidigt är kostnaderna omfattande. Vi räknar med att förberedelser och planering ska gå på runt sex miljoner. Sedan kommer resor, boende, personal, spelaravtal med mera på ca 24. Det innebär utgifter om totalt runt 30 miljoner.
Ändå blir det minst tio miljoner kronor över för förbundet.

- Allt ska investeras i vår rörelse. Vi vill utveckla över hela linjen, från talanger, bredden och till såväl damernas som herrarnas elit.
EM i Portugal gav ett överskott om 33 miljoner som gick till motsvarande åtgärder.

De riktigt stora pengarna hägrar för de allra bästa lagen. En åttondelsfinal ger 15 miljoner. Därpå väntar 18 miljoner vid en kvartsfinal, 60 vid en semifinal och efter finalen tilldelas världsmästarna 18 miljoner medan tvåan får 6 miljoner.
Utöver VM-guldet kan segrarna räkna in minst 150 miljoner kronor.

Thomas Ejderhov
Foto: Mats Gustafsson

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.