30 miljoner - utan Percys pengar

Inte en krona från Percy Nilsson, men nu står Malmö Redhawks på egna ben. Åtminstone enligt vd:n, Mats Westerback, som har gett sportchefen Peo Larsson, klartecken till att bygga en spelartrupp för 30 miljoner kronor. Mycket tack vare en gigantisk tv-skärm, 300 meter lång.
- Peo Larsson har fått beskedet att han tills vidare ska arbeta utifrån en budget på 30 miljoner kronor, säger Mats Westerback, vd i Malmö Redhawks.

- Vi är ganska så säkra på att vi kan dra in så mycket via sponsorförsäljningen, fortsätter han i Sydsvenska Dagbladet, och anser att den penningpungen torde räcka för att avancera till elitserien.
30 miljoner är förvisso en prutning med tre miljoner, men ändå fullt tillräckligt för att truppen ska bli stark nog.

De främsta elitlagen har spelarbudgetar på närmare 40 miljoner. Allra främst är Färjestad och Frälunda.

Redhawks ökar sponsorförsäljningen med minst 12-13 miljoner tack vare Malmö Arena. Mats Westerback påvisar vilka enorma möjligheter den nya hallen innebär, inte minst när det gäller reklamplatser. Runt arenan, mellan den övre och undre läktarsektionen, löper en gigantisk tv-skärm, 300 meter lång och 90 centimeter hög. En skärm som kan utnyttjas till såväl information som reklam.

- Det blir ett nytt sätt att köpa reklam på och vi har nya sponsorpartners på gång som inte hade någon tanke på ishockey i första hand, säger Mats Westerback.

Ett Malmö Redhawks utan Percy Nilssons pengar – är det möjligt?
– Det har hela tiden varit tanken, oavsett om det blev spel i elitserien eller allsvenskan. Istället ger han oss med arenan i Hyllie helt andra möjligheter, säger Mats Westerback i Sydsvenskan.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.