Uppgörelse mellan Marta och Umeå
Under 2008 ökade LDB FC Malmö omsättningen med 1,3 miljoner kronor jämfört med 2007, till cirka 7,4 miljoner kronor. ”Vi har fått en trygghet och en garanti i och med LDB Marketing, det ger oss säkerhet, nu behöver vi bara se till att få föreningen att gå runt i princip”, säger Kenny Jönsson, sportchef i LDB, till Sydsvenskan.
Nya sponsoravtal med bland annat Intersport och Pågen stärker klubben. Numera är det LDB Marketing som marknadsför varumärket och har rättigheterna till laget och samtliga spelare.
Sponsorpengar och tv-pengar ger LDB Malmö störst pengar. Inte minst har tv-ersättningen ökat markant inom damfotbollen under de två senaste säsongerna.
I Umeå är det inte lika muntert. När Skatteverket kräver Marta på straffavgift för en utebliven deklaration undrar hon själv varför inte klubben har skött det på samma sätt som tidigare samtidigt som de ansvariga inte alls känner igen den versionen.
- Det är inte jag som har skött om det här. Det är UIK. Jag har bara fått lön på kontot. Aldrig några lönebesked. Jag vet inte hur mycket jag betalat i skatt, säger Marta till Västerbottens-Kuriren.
Dessutom framkommer att Umeå IK fortfarande är skyldig Marta 40 000 kronor i bonus för skytteligaseger samt utmärkelsen världens bästa spelare. ”De pengarna kommer Marta att få. Det ska bara räknas bort några smärre poster som vi haft utlägg för i de sammanhangen, försäkrar UIK:s klubbchef Britta Åkerlund i VK
Britta Åkerlund betonar att klubben vill hjälpa Marta med den försenade självdeklarationen och att också pengarna ska betalas ut.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.