Zidane har byggt en miljardindustri

Zinédine Zidanes stjärnstatus är oförändrad och han tjänar omkring 33 miljoner kronor om året i reklamintäkter. Hans förmögenhet är anseenlig och dessutom är han involverad i flera företag som genererar nya miljonintäkter.

Han skallade en motspelare och ett rött kort förvisade honom av planen. Men Zinédine Zidane är legendarisk och hans sagolika fotbollskunskap glömmer inte någon.

Tyst, lite butter och omgiven av flera frågor än svar är denne franske nationalidol, född 23 juni 1972 i Marseille, Frankrike. Han korades till världens bästa fotbollsspelare 1998, 2000 och 2003 och blev mottagare till Guldbollen (som delas ut av France Football) 1998. Samma år utsågs han även till världens bäste idrottsman.

Den franska journalisten Besma Lahouri har skrivit ”Zidane – une vie secrète”, alltså ”Zidane - ett hemligt liv”, ett porträtt av Zidane, muslim och av algeriskt ursprung, en är född och uppvuxen i Marseille under fattiga förhållanden.

En fantastisk speluppfattning och en lysande teknik gjorde honom till en stjärna under hela 90-talet. Han avgjorde VM-finalen 1998 med två mål – båda på nick, förresten - mot Brasilien.

Zidane har själv inte bidragit till boken utan snarast velat att hans bekanta skulle hålla tyst. Han gillar att verka i det tysta och låta resultatet tala. Han har också gjort en fantastisk resa i livet.

Han driver ett finansbolag, ett fastighetsbolag, men framför allt sitt eget märke, ”Zinédine Zidane”, där bl a hans syster och tre bröder jobbar. Han är ägare till företag som tillverkar sportartiklar och dataprodukter, han har köpt ett antal fastigheter under åren, men det är framför allt reklamkontrakt som han gillar mest.

Det gäller allt från ett treårigt kontrakt med telefonoperatören Orange som gav honom 57 miljoner euro. Han har haft flera uppdrag vida italienska försäkringsbolaget Generali. Adidas, optikerkedjan Grand Optical och livsmedelsindustrins Danone är också företag som vill förknippas med Zidane. 
 
 

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.