Sportindustrin laddar också för VM

Berlin-VM och New York Maraton i antågande, då laddar sportindustrin. När Asics ska lansera en ny kampanj har företag valt Eurosport med ideliga tv-spotar och budskap via sajten, därtill full exponering av företagets stjärnor i Berlin.

Asics valde Eurosport för förmågan att nå konsumenter över hela Europa eftersom kanalen kan täcka 117 miljoner hushåll i 59 länder, därtill 9,9 miljoner Internetanvändare med sitt nätverk av hemsidor.

Den första vågen med nya Asics-kampanjen går via Eurosports tv-sändningar och sajter samt events i Berlin under VM 15-23 augusti. En andra våg fokuserad startar 22 augusti, samma dag som herrarnas maraton i Berlin, och kulminerar 1 november då New York Maraton äger rum. Asics har valt att koncentrera sin kampanj kring stora maratontävlingar för att visa sin relevans både för elitidrottare och motionärer.

På TV kommer kampanjens första del att omfatta nya 25- och 10-sekunders reklamfilmer samt specialproducerade program med några av stjärnorna i Asics stall, däribland finske spjutkastaren Tero Pitkamäki. Asics stora affischnamn, Lolo Jones, blir dessutom gäst i Eurosports dagliga magasin ”Berlin Photo Finish” som expertkommentator. 

TV-kampanjen ska stärkas med en onlinekampanj på Eurosports nätverk runt om i Europa. För att aktivera löpintresserade på internet har Asics tagit fram applikationen ”Real World Championships” där användarna kan interagera med andra löpare och Asics genom att ladda upp egna träningsresultat.

I NHL talas om en ”sweep”, en svepning, fyra raka segrar i en serie om sju matcher och allvarligt förödmjukade motståndare. Att bli ”swept” är varje hockeyspelares mardröm –  spelarna i Färjestad och Luleå sveptets på onsdagskvällen av Rögle och Växjö efter 4-0 i respektive matchserie. 
Förudmjukade värmlänningar

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.