Sportindustrin laddar också för VM
Asics valde Eurosport för förmågan att nå konsumenter över hela Europa eftersom kanalen kan täcka 117 miljoner hushåll i 59 länder, därtill 9,9 miljoner Internetanvändare med sitt nätverk av hemsidor.
Den första vågen med nya Asics-kampanjen går via Eurosports tv-sändningar och sajter samt events i Berlin under VM 15-23 augusti. En andra våg fokuserad startar 22 augusti, samma dag som herrarnas maraton i Berlin, och kulminerar 1 november då New York Maraton äger rum. Asics har valt att koncentrera sin kampanj kring stora maratontävlingar för att visa sin relevans både för elitidrottare och motionärer.
På TV kommer kampanjens första del att omfatta nya 25- och 10-sekunders reklamfilmer samt specialproducerade program med några av stjärnorna i Asics stall, däribland finske spjutkastaren Tero Pitkamäki. Asics stora affischnamn, Lolo Jones, blir dessutom gäst i Eurosports dagliga magasin ”Berlin Photo Finish” som expertkommentator.
TV-kampanjen ska stärkas med en onlinekampanj på Eurosports nätverk runt om i Europa. För att aktivera löpintresserade på internet har Asics tagit fram applikationen ”Real World Championships” där användarna kan interagera med andra löpare och Asics genom att ladda upp egna träningsresultat.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.