"Vi skulle ha byggt en mindre hall"

Det trodde man aldrig att en klubbdirektör i hockeyns elitserie skulle säga: ”Vi skulle ha byggt en lite mindre arena”. Hans-Göran Karlsson är bister när han ser hur Brynäs förlorar pengar.

Det är flera lag i Elitserien som tappar publik. Södertälje är hårdast drabbat eftersom var tionde åskådare har försvunnit. Brynäs har förlorat sju-åtta procent av publiken och sett över en hel säsong försvinner en miljoner kronor i intäkter.

- Vi skulle ha byggt en lite mindre arena, det är min personliga uppfattning. Vi tar in 8 200 åskådare och får inte det suget efter biljetter som i exempelvis Jönköping. Där finns det en stor skillnad, säger Brynäs klubbdirektör Hans-Göran Karlsson till Arbetarbladet.

HV71 fyller sin arena effektivt, i klartext 95,5 procent i beläggning.

- Det finns ett stort intresse här och en tradition. Och så gäller det att ha ett lag med profiler. I vår A-trupp finns 14 spelare från trakten, vilket skapar en koppling och att folket berörs av laget, säger Tommy Fritz, klubbdirektör i HV71.

- Det blir inte samma sak om det är glest på läktarna, hävdar han i Arbetarbladet.

Brynäs tänker nu skifta taktik för att locka flera människor till arenan. Från att allt fokus varit inriktat mot företag ska nu privatpersoner prioriteras.

- Fyller man arenan får man en bra inramning – och då kommer folk tillbaka. Vi ska sy ihop olika paketlösningar för privatpersoner, exempelvis biljetter ihop med souvenirer eller biljetter och en korv med läsk.

I stort sett alla lag i elitserien har drabbats av minskad publik. Allra värst är det för Södertälje som jämfört med samma tidpunkt i fjol har tappat drygt var tionde åskådare.



Fakta

Antal åskådare i procent i förhållande till utrymme:
1) HV71 99,3
2) Luleå 92,0
3) Frölunda 87,6
4) Rögle 86,6
5) Djurgården 85,6
6) Skellefteå 83,5
7) Timrå 80,9
8) Färjestad 78,5
9) Linköping 77,6
10) Modo 75,4
11) Brynäs 67,2
12) Södertälje 57,7
Fakta: Arbetarbladet

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.