Gillette lämnar Tiger Woods

Nu backar även Gillette som sponsor till Tiger Woods. Tidigare tog företaget beslutet att avvakta händelserna, men i amerikanska medier uppges nu att Gillette blir den femte sponsorn som lämnar världsettan.

Tidigare har klocktillverkaren Tag Heurer, teknikkonsulterna i Accenture, dryckesjätten Gatorade och telefonföretaget AT&T hoppat av gällande kontrakt.

Samtidigt har tunga sponsorer som Nike, Gillette och EA fortsatt att stödja honom efter att otrohetsaffärerna som avslöjades i slutet av november i fjol.

"Han ska inte bli störd"

Nu kommer skarpa ord från rakhyvelstillverkaren:

- Han ska inte bli störd av vår reklam – och omvänt, det samma gäller för oss, som Gillettes vd, Bob McDonald uttrycker det.

Via reklamkampanjer i tv, radio, affischer, vepor, ja, överallt i synnerhet i USA har Tiger Woods. Ingen annan idrottsutövare har tjänat så stora pengar på sina sponsorer.

Nu går miljontals dollar förlorade.

Tiger Woods ymniga kärleksaffärer kostar sponsorerna och företagens aktieägare runt 12 miljarder dollar, uppgav tre amerikanska forskare sedan de hade synat kändissponsring och dess konsekvenser.

- Vår analys visar att även om det onekligen finns fördelar med att ha stöd från en kändis av Tiger Woods rang, så är risken för negativa konsekvenser stor, säger Victor Stango, professor i nationalekonomi vid University of California till The Age.

Forskarnas hårda dom

De undersökte aktiernas påverkan under 13 när stormen pågick som värst. Forskarna jämförde avkastningen för Woods sponsorer jämte deras respektive största konkurrent.

Victor Stange och hans kollegor synade nio sponsorer, Accenture, American Express, AT&T, Tiger Woods PGA Tour Golf (Electronic Arts), Gillette, Nike, Gatorade, TLC Laser Eye Centers och Golf Digest.

De kom fram till att företagen tappade 12 miljarder dollar i aktievärde. Granskningen visade ett tapp på 2,3 procent. Forskarna var också noga med att betona att motsvarande förändringar inte kunde förklaras med normala variationer i aktiekurserna.

Tidigare har det finansiella informationsföretaget, Bloomberg, hävdat att TV-nätverken och sponsorerna förlorar 220 miljoner dollar, drygt 1,5 miljard kronor, när Woods försvinner från tävlingsbanorna.

Fria Europa (inte verifierad)

fre, 2010-02-26 09:30

1. Väntat

Det är både väntat och det kommer mera. TW har minst tre förmodligen fem år innan hans varumärke kan vara i närheten av nivån för första november 2009. Hans prispengar från golfen är kaffepengar och räcker inte ens till att underhålla båten så sponsorerna är en förutsättning för att gå runt. Det är troligt att också EA lämnar när lagren är slut och det finns möjlighet att till vettiga kostnader lansera nästa version. Kvar är Nike som dels inte har något alternativ och dels inte behöver drabbas av "bad boy" image. Den intressanta räkneövningen hu rmcyket varje utomäktenskapligt nummer har kostat Tiger är inte helt enkel med beloppen hamnar hur man än räknar på miljonbelopp och det är före skumpan och pillren.

Håkan (inte verifierad)

fre, 2010-02-26 19:22

2. Tiger W

Tiger W back on the tour go Tiger you is number one, thanks come back Tiger W.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.