Gillette lämnar Tiger Woods

Nu backar även Gillette som sponsor till Tiger Woods. Tidigare tog företaget beslutet att avvakta händelserna, men i amerikanska medier uppges nu att Gillette blir den femte sponsorn som lämnar världsettan.

Tidigare har klocktillverkaren Tag Heurer, teknikkonsulterna i Accenture, dryckesjätten Gatorade och telefonföretaget AT&T hoppat av gällande kontrakt.

Samtidigt har tunga sponsorer som Nike, Gillette och EA fortsatt att stödja honom efter att otrohetsaffärerna som avslöjades i slutet av november i fjol.

"Han ska inte bli störd"

Nu kommer skarpa ord från rakhyvelstillverkaren:

- Han ska inte bli störd av vår reklam – och omvänt, det samma gäller för oss, som Gillettes vd, Bob McDonald uttrycker det.

Via reklamkampanjer i tv, radio, affischer, vepor, ja, överallt i synnerhet i USA har Tiger Woods. Ingen annan idrottsutövare har tjänat så stora pengar på sina sponsorer.

Nu går miljontals dollar förlorade.

Tiger Woods ymniga kärleksaffärer kostar sponsorerna och företagens aktieägare runt 12 miljarder dollar, uppgav tre amerikanska forskare sedan de hade synat kändissponsring och dess konsekvenser.

- Vår analys visar att även om det onekligen finns fördelar med att ha stöd från en kändis av Tiger Woods rang, så är risken för negativa konsekvenser stor, säger Victor Stango, professor i nationalekonomi vid University of California till The Age.

Forskarnas hårda dom

De undersökte aktiernas påverkan under 13 när stormen pågick som värst. Forskarna jämförde avkastningen för Woods sponsorer jämte deras respektive största konkurrent.

Victor Stange och hans kollegor synade nio sponsorer, Accenture, American Express, AT&T, Tiger Woods PGA Tour Golf (Electronic Arts), Gillette, Nike, Gatorade, TLC Laser Eye Centers och Golf Digest.

De kom fram till att företagen tappade 12 miljarder dollar i aktievärde. Granskningen visade ett tapp på 2,3 procent. Forskarna var också noga med att betona att motsvarande förändringar inte kunde förklaras med normala variationer i aktiekurserna.

Tidigare har det finansiella informationsföretaget, Bloomberg, hävdat att TV-nätverken och sponsorerna förlorar 220 miljoner dollar, drygt 1,5 miljard kronor, när Woods försvinner från tävlingsbanorna.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Fria Europa (inte verifierad)

fre, 2010-02-26 09:30

1. Väntat

Det är både väntat och det kommer mera. TW har minst tre förmodligen fem år innan hans varumärke kan vara i närheten av nivån för första november 2009. Hans prispengar från golfen är kaffepengar och räcker inte ens till att underhålla båten så sponsorerna är en förutsättning för att gå runt. Det är troligt att också EA lämnar när lagren är slut och det finns möjlighet att till vettiga kostnader lansera nästa version. Kvar är Nike som dels inte har något alternativ och dels inte behöver drabbas av "bad boy" image. Den intressanta räkneövningen hu rmcyket varje utomäktenskapligt nummer har kostat Tiger är inte helt enkel med beloppen hamnar hur man än räknar på miljonbelopp och det är före skumpan och pillren.

Håkan (inte verifierad)

fre, 2010-02-26 19:22

2. Tiger W

Tiger W back on the tour go Tiger you is number one, thanks come back Tiger W.

Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt. 

I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.

En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.

Gothia Cup bara bara fortsätter att växa. Snart räcker inte ens Ulevi till för invigningen.  Där är det fullsatt intill sista decimetern vid öppningsshowen.

Arangörerna vill att så många som möjligt av gästerna från jordens alla hörn ska få vara med på inmarschen och uppleva den flera timmar långa musikshkavalkaden och det gigantiska fyrverkeriet på nära håll.

Sveriges största event, oavsett bransch eller sammanhang tar andan ur alla närvarande

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Viaplay Group värvar Jonas Karlsson som med erfarenhet  oh rutin som få andra ansluter till Viaplays sportredaktion där han främst kommer att jobba med golf och vintersport.

– Jag är supertaggad, säger Jonas .

I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.

I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan  Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm,  valts som nummer tre av Chicago.