Gillette lämnar Tiger Woods

Nu backar även Gillette som sponsor till Tiger Woods. Tidigare tog företaget beslutet att avvakta händelserna, men i amerikanska medier uppges nu att Gillette blir den femte sponsorn som lämnar världsettan.
Annons

Tidigare har klocktillverkaren Tag Heurer, teknikkonsulterna i Accenture, dryckesjätten Gatorade och telefonföretaget AT&T hoppat av gällande kontrakt.

Samtidigt har tunga sponsorer som Nike, Gillette och EA fortsatt att stödja honom efter att otrohetsaffärerna som avslöjades i slutet av november i fjol.

"Han ska inte bli störd"

Nu kommer skarpa ord från rakhyvelstillverkaren:

- Han ska inte bli störd av vår reklam – och omvänt, det samma gäller för oss, som Gillettes vd, Bob McDonald uttrycker det.

Via reklamkampanjer i tv, radio, affischer, vepor, ja, överallt i synnerhet i USA har Tiger Woods. Ingen annan idrottsutövare har tjänat så stora pengar på sina sponsorer.

Nu går miljontals dollar förlorade.

Tiger Woods ymniga kärleksaffärer kostar sponsorerna och företagens aktieägare runt 12 miljarder dollar, uppgav tre amerikanska forskare sedan de hade synat kändissponsring och dess konsekvenser.

- Vår analys visar att även om det onekligen finns fördelar med att ha stöd från en kändis av Tiger Woods rang, så är risken för negativa konsekvenser stor, säger Victor Stango, professor i nationalekonomi vid University of California till The Age.

Forskarnas hårda dom

De undersökte aktiernas påverkan under 13 när stormen pågick som värst. Forskarna jämförde avkastningen för Woods sponsorer jämte deras respektive största konkurrent.

Victor Stange och hans kollegor synade nio sponsorer, Accenture, American Express, AT&T, Tiger Woods PGA Tour Golf (Electronic Arts), Gillette, Nike, Gatorade, TLC Laser Eye Centers och Golf Digest.

De kom fram till att företagen tappade 12 miljarder dollar i aktievärde. Granskningen visade ett tapp på 2,3 procent. Forskarna var också noga med att betona att motsvarande förändringar inte kunde förklaras med normala variationer i aktiekurserna.

Tidigare har det finansiella informationsföretaget, Bloomberg, hävdat att TV-nätverken och sponsorerna förlorar 220 miljoner dollar, drygt 1,5 miljard kronor, när Woods försvinner från tävlingsbanorna.

Fria Europa (inte verifierad)

fre, 2010-02-26 09:30

1. Väntat

Det är både väntat och det kommer mera. TW har minst tre förmodligen fem år innan hans varumärke kan vara i närheten av nivån för första november 2009. Hans prispengar från golfen är kaffepengar och räcker inte ens till att underhålla båten så sponsorerna är en förutsättning för att gå runt. Det är troligt att också EA lämnar när lagren är slut och det finns möjlighet att till vettiga kostnader lansera nästa version. Kvar är Nike som dels inte har något alternativ och dels inte behöver drabbas av "bad boy" image. Den intressanta räkneövningen hu rmcyket varje utomäktenskapligt nummer har kostat Tiger är inte helt enkel med beloppen hamnar hur man än räknar på miljonbelopp och det är före skumpan och pillren.

Håkan (inte verifierad)

fre, 2010-02-26 19:22

2. Tiger W

Tiger W back on the tour go Tiger you is number one, thanks come back Tiger W.

Riksidrottsförbundet drabbades i maj 2018 för olaga i ntrång i IT-systemet. Nu hävdar Säpo att  hackergruppen Fancy Bears på uppdrag av rysk underrättelsetjänst, GRU, låg bakom brottet, 

Är det en ny affärsidé, eller..?För att nyttja entréhallen vid Tegera arena som vaccinationscentral tar Leksands IF 3 000 kr per dag. Några mil bort väljer Smedjebackens kommun  att inte ta en krona i betalning för att att regionen ska kunna använda Barken Arena i samma syfte.

Smått fantastiska 3 000 personer  har redan anmält sig. Trots att över fyra månader återstår till start. Men redan nu har Salming Idre Fjällmaraton nått deltagartaket 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Rådgivnings- och revisionsföretaget EY blir ny huvudpartner till Svensk Innebandy. Det signerade avtalet sträcker sig över 2023 och innebär att EY blir huvudpartner för de svenska landslagen, de allsvenska serierna, SM-finalen samt officiell partner för Svenska Cupen. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

IFK Göteborg förstärker truppen med Marek Hamsik – en sensationell övergång och av många betraktad som allsvenskans fräckaste värvning genom tiderna.

 Denoch slovakiske storstjärnan kom till Göteborg på söndagen, undersöktes av läkare på måndagen då han också besökte Kamratgården och skrev sedan på ett sex månader långt kontrakt med IFK.