Finallagens ojämna ekonomiska kamp
54 procent av omsättningen i Bayern München kommer från sponsring och marknadsföring. Totalt får tyskarna här in nästan 160 miljoner euro. Ett belopp som är mycket högre än Inter, där sponsorintäkterna utgör endast 26 procent (52,6 miljoner).
20 miljoner från tröjsponsorn
I tröjsponsring får Bayern får 20 miljoner euro från T-Home och det är nästan dubbelt så mycket som Inter (5 miljoner euro) får från Pirelli.
Detsamma gäller inkomster från tv-sändningar. Inter kan redovisa 115 miljoner euro vilket motsvarar 60 procent av intäkterna medan Bayern genererar endast 25 procent av sina inkomster från tv, enligt Sport + Markt.
Intäkterna från biljettförsäljningen skiljer också klubbarna. Tillgången till fotbollsstadion Bayerns Allianz Arena ger enorma möjligheter. Här har samtliga biljetter sålts under de senaste tre säsongerna med en genomsnittlig intäkt om 60,6 miljoner euro per år.
Inters sämre publiksnitt
På San Siro är det däremot endast fullsatt till 68 procent. I Italien är det mycket bra täckning, men 28,2 miljoner euro i årligt snitt, visar att här finns mycket att jobba på för Inter.
Bayerns fantastiska biljettförsäljning innebär att här finns en femtedel av klubbens intäkter.
I Madrid har över 120 000 människor samlats för finalen. Alla får inte plats på Santiago Bernabeu, men många nöjer sig med att uppleva atmosfären på plats. Fansen beräknas tillsammans öka omsättningen i stan med 50 miljoner kronor.
170 miljoner TV-tittare
Kvällens match väntas få en TV-publik om ca 170 miljoner personer.
Belöningen för lagen, då? Segrande lag ökar sitt marknadsvärde, spelartruppen blir mer attraktiv, och med prispengar, publik- och sponsorintäkter och kommande ersättning för tv-rättigheter talas om en vinst för segrande klubb på cirka 120 miljoner euro. Över en miljard i svenska kronor, alltså.
Förlorarna får nöja sig med 70 miljoner euro...
Mest lästa just nu
Fotbollens lobbyingarbete, för att fasa ut Riksidrottsförbundets, RF:s kritiserade bidragstak , har misslyckats. I stället föreslår Riksidrottsstyrelsen, RS, att ”taket” behålls men höjs från 10 till 12 procent.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Göteborg blir åter scen för världstennis – för första gången på 18 år spelas Davis Cup i staden.
Sverige ställs mot Tunisien i en betydelsefull landskamp den 12-13 september. Segrarenn går till nästa års Davis Cup Qualifiers.
I det svenska laget förväntas båda bröderna Ymer ingå.
I dt senska laget förväntas båda bröderna Ymer ingå.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
I rena glädjeyran storspelade Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.
SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.