Golfleverantörerna ser ljusare tider

Efter några tuffa år laddar golfleverantörerna för ökad försäljning. ”Det värsta är över. Jag tror 3-5 procents ökning under 2010”, säger Peter Wallgren, Sales Director, Northern Europé, på Callaway Golf Europé Ltd. Branschorganisationen SGLF passar också på att skapa ett nytt koncept för den årliga Golfmässan.

Golfleverantörsbranschen, med stora företag som Acuschnet, Callaway Golf Europé, Taylor Made/Adidas Golf, Ping Scandinavia och Calvin Green omsätter cirka 1,4 miljarder kronor och sysselsätter cirka 400 anställda i leverantörsledet.

"Vi klarade oss ändå bättre"

Precis som alla andra satte dessa företag kaffet i halsen september 2008 när krisen kom.

- Många av oss har amerikanska moderbolag, och där märktes krisen starkare. Vi drogs med och fick bland annat mindre pengar till marknadsföring. Det var inte fel, snarare en naturlig följd, men det kändes som att Sverige klarade sig bättre.

Alla som fick behålla jobbet, vilket ju var de flesta, fick mer pengar i plånboken, bland annat tack vare sänkta räntor. Vi leverantörer märkte samtidigt att konsumenterna höll hårt i plånboken, säger Peter Wallgren och fortsätter:

- Vi drabbades av en nedgång på cirka tio procent i branschen, men tycker ändå att vi kom väl ur krisen.

Skillnad varje månad

Vändningen märktes redan i slutet av 2009. Peter Wallgren säger:

- Det blev mer positiva tongångar bland beställarna. Från och med 2010 märks det också på orderingången. Varje månad från och med januari 2010 visar bättre försäljning än motsvarande månad 2009.

En av storsäljarna just nu är fairwaywoods.

- Många konsumenter har upptäckt att en hybrid inte ersätter en fairwaywood, utan ett lägre järn. När de provar en fairwaywood, och märker att den går längre än hybriden, kompletterar de bagen med en eller ett par fairwaywoods. Tillväxten på järnset har också varit god årets första månader.

En inköpsmässa i år

2010 återvänder Callaway till Golfmässan på Elmia i Jönköping.

- Det kändes helt rätt att ställa ut igen när branschorganisationen SGLF, Sveriges Golfleverantörers Förening, enhälligt tog beslutet att verka för en inköpsmässa 2010. Vi är övertygade om att vi kan ge kunderna det underlag de behöver för att lägga order på mässan, och därmed spara tid och pengar både för kunderna och för oss själva.

I april 2010 köpte Puma Nordic Cobra av Acuschnet. Puma Nordics vd, Ulf Kinneson, förklarar varför:

- Genom köpet stärker vi vår redan växande och framgångsrika golfkategori.  Cobra Golf har en historia av innovativa performance-produkter, och är därför en perfekt match för oss. Vi uppnår en mer komplett produktportfölj med två unika och starka varumärken med stor potential.  På en alltmer komplex marknad är det viktigt med synergier och stordriftsfördelar. 

Ska vara mest åtråvärda

- Vi tror att vi kan tillföra branschen en injektion med våra två varumärken presenterade i ett och samma företag. Köpet av Cobra Golf leder oss även mot vår övergripande mission att vara det mest åtråvärda sportlifestyleföretaget.

Om marknadsutvecklingen säger Ulf Kinneson.

- 2010 har fått en förhållandevis långsam start på grund av bland annat dåligt väder för golf.  Detta medför att majoriteten av handlare och leverantörer får ägna resten av året att jaga ikapp den uteblivna businessen från första kvartalet.  

- Den största utmaningen inför 2011 är att få golfarna att spela mer golf.  Med ökat utövande kommer också ökad konsumtion.  Beträffande klubbor, som är en mer sällanköpsvara än bollar och konfektion, tror jag det fortsätter på temat ”individuell anpassning”.

Blir en mera effektiv mässa

Branschorganisationen SGLF, vrider nu om den årliga Golfmässan för att passa marknadens önskemål: Från en ”visa upp produkter”-mässa till en inköpsmässa för stora inköpare, såsom fristående shopar och kedjor.

- Vi har lyssnat på både utställare och inköpare, och kommit fram till att de vill ha en mer effektiv mässa där de kan sälja mer och lägga orders redan under mässdagarna. I år inleds mässan därför en dag tidigare med en visning av olika produkter, samt en möjlighet att träffa folk i branschen och boka möten, förklarar Anders Westerlund på Sveriges Golfleverantörers Förening.

Årets mässa arrangeras 27-30 september på Elmia i Jönköping.

Svensk fotbolls ledarduo, ordföranden Fredrik Reinfeldt och generalsekretaren Andrea Möllerberg har efter framgångsrikt lobbying arbete inom RF öppnat för ett förändrat ”tak” vad gäller RF:s ekonomiska stöd till specialidrottsförbunden, som SvFF, Svenska Fotbollförbundet..

Vid kommande Riksidrottsforum i Norrköping finns på dagordningen bland annat ett nytt förslag gällande det ekonomiska stödsystemet för perioden 2026-2035.

Svenska Skidskytteförbundet gör en historisk satsning på anläggningar – 10 miljoner kronor avsätts till en ny anläggningsfond. Det är det största enskilda projektet i förbundets historia,

Syftet är att ge föreningar runt om i landet möjlighet att nå utveckling med förbundets bygge som mall. Med den här investeringen  finns förhoppningen att säkra sportens tillväxt.

Malmö FF:s 24:e fotbollsguld väckte heta känslor i Helsingborg!  I centrum tre tårtor som hyllar MFF-guldet, beställda av Puma som sponsrar MFF men har kontor i Helsingborg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Folkspel är föreningslivet eget lotteribolag. Sedan i våras erbjuder de föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

Senaste dragningen var det Kungälvs HK som hade en vinnare och som dessutom genererade lika mycket till den egna klubbkassan.

Ordförande Björn Norberg:

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.