Golfleverantörerna ser ljusare tider

Efter några tuffa år laddar golfleverantörerna för ökad försäljning. ”Det värsta är över. Jag tror 3-5 procents ökning under 2010”, säger Peter Wallgren, Sales Director, Northern Europé, på Callaway Golf Europé Ltd. Branschorganisationen SGLF passar också på att skapa ett nytt koncept för den årliga Golfmässan.

Golfleverantörsbranschen, med stora företag som Acuschnet, Callaway Golf Europé, Taylor Made/Adidas Golf, Ping Scandinavia och Calvin Green omsätter cirka 1,4 miljarder kronor och sysselsätter cirka 400 anställda i leverantörsledet.

"Vi klarade oss ändå bättre"

Precis som alla andra satte dessa företag kaffet i halsen september 2008 när krisen kom.

- Många av oss har amerikanska moderbolag, och där märktes krisen starkare. Vi drogs med och fick bland annat mindre pengar till marknadsföring. Det var inte fel, snarare en naturlig följd, men det kändes som att Sverige klarade sig bättre.

Alla som fick behålla jobbet, vilket ju var de flesta, fick mer pengar i plånboken, bland annat tack vare sänkta räntor. Vi leverantörer märkte samtidigt att konsumenterna höll hårt i plånboken, säger Peter Wallgren och fortsätter:

- Vi drabbades av en nedgång på cirka tio procent i branschen, men tycker ändå att vi kom väl ur krisen.

Skillnad varje månad

Vändningen märktes redan i slutet av 2009. Peter Wallgren säger:

- Det blev mer positiva tongångar bland beställarna. Från och med 2010 märks det också på orderingången. Varje månad från och med januari 2010 visar bättre försäljning än motsvarande månad 2009.

En av storsäljarna just nu är fairwaywoods.

- Många konsumenter har upptäckt att en hybrid inte ersätter en fairwaywood, utan ett lägre järn. När de provar en fairwaywood, och märker att den går längre än hybriden, kompletterar de bagen med en eller ett par fairwaywoods. Tillväxten på järnset har också varit god årets första månader.

En inköpsmässa i år

2010 återvänder Callaway till Golfmässan på Elmia i Jönköping.

- Det kändes helt rätt att ställa ut igen när branschorganisationen SGLF, Sveriges Golfleverantörers Förening, enhälligt tog beslutet att verka för en inköpsmässa 2010. Vi är övertygade om att vi kan ge kunderna det underlag de behöver för att lägga order på mässan, och därmed spara tid och pengar både för kunderna och för oss själva.

I april 2010 köpte Puma Nordic Cobra av Acuschnet. Puma Nordics vd, Ulf Kinneson, förklarar varför:

- Genom köpet stärker vi vår redan växande och framgångsrika golfkategori.  Cobra Golf har en historia av innovativa performance-produkter, och är därför en perfekt match för oss. Vi uppnår en mer komplett produktportfölj med två unika och starka varumärken med stor potential.  På en alltmer komplex marknad är det viktigt med synergier och stordriftsfördelar. 

Ska vara mest åtråvärda

- Vi tror att vi kan tillföra branschen en injektion med våra två varumärken presenterade i ett och samma företag. Köpet av Cobra Golf leder oss även mot vår övergripande mission att vara det mest åtråvärda sportlifestyleföretaget.

Om marknadsutvecklingen säger Ulf Kinneson.

- 2010 har fått en förhållandevis långsam start på grund av bland annat dåligt väder för golf.  Detta medför att majoriteten av handlare och leverantörer får ägna resten av året att jaga ikapp den uteblivna businessen från första kvartalet.  

- Den största utmaningen inför 2011 är att få golfarna att spela mer golf.  Med ökat utövande kommer också ökad konsumtion.  Beträffande klubbor, som är en mer sällanköpsvara än bollar och konfektion, tror jag det fortsätter på temat ”individuell anpassning”.

Blir en mera effektiv mässa

Branschorganisationen SGLF, vrider nu om den årliga Golfmässan för att passa marknadens önskemål: Från en ”visa upp produkter”-mässa till en inköpsmässa för stora inköpare, såsom fristående shopar och kedjor.

- Vi har lyssnat på både utställare och inköpare, och kommit fram till att de vill ha en mer effektiv mässa där de kan sälja mer och lägga orders redan under mässdagarna. I år inleds mässan därför en dag tidigare med en visning av olika produkter, samt en möjlighet att träffa folk i branschen och boka möten, förklarar Anders Westerlund på Sveriges Golfleverantörers Förening.

Årets mässa arrangeras 27-30 september på Elmia i Jönköping.

Häcken har utvecklats till en unik klubb i Sverige.
-Men så har vi också jobbat hårt för att komma dit vi är i dag, betonar klubbdirektören, Marcus Jodin.
Han njuter av den ekonomiska bilden och uppmärksamheten – på ett annorlunda sätt.  Han ska nämligen göra dubbla starter i Vasaloppet!
Häcken har två lag i stafett-Vasan, Marcus ingår i det ena laget på fredagen och dessutom ska han starta i det stora loppet på söndag.
Han säger själv att han är rätt bra tränad och kan åka med ett leende.
Här är projektet som inte bara gynnar en idrott utan flera. Alla med något gemensamt – nämligen vatten.
Arena Vattnet är ett samarbete mellan idrottsförbund som har vattnet som sin arena – som segling, kanot, rodd, issegling, vattenskidor, wakeboard och motorsport på vatten.
Det skulle jag önska, ja, unna er allihopa.  Att se och höra det fantastiska, det som är få förunnat, att vara på plats i Sälen nu på på söndagsmorgonen. Bara några hundra personer förmånen att få  titta på. Desto fler, inte mindre än 15 000 skidåkare har huvudrollerna.
Det är några oförglömliga timmar i Berga By .

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Viaplay Group trycker gasen i botten och maxar utbudet av motorsport med den nya satsningen "Motorhelg" i TV10-  med flera svenskar i reportage.. Framför allt  om svenskarna som konkurrerar i  IndyCar-premiären den 10 mars, och porträtt av  om det svenska löftet, Dino Beganovics resa i Formel 3. I premiären blir det även dokumentärer, om F1-kval och highlights från F2-race..

Efter 62 minuters spel i allsvenskan för AIK förra säsongen såldes 16-årige Jonah Kusi-Asare på torsdagen till tyska mästarlaget Bayern München för 73 miljoner kronor, inklusive bonusar.

Det är den femte dyraste övergången genom tiderna från allsvenskan och är ännu ett exempel på hur allsvenska klubbar blir allt rikare på försäljning av unga spelare.