Golfleverantörerna ser ljusare tider

Efter några tuffa år laddar golfleverantörerna för ökad försäljning. ”Det värsta är över. Jag tror 3-5 procents ökning under 2010”, säger Peter Wallgren, Sales Director, Northern Europé, på Callaway Golf Europé Ltd. Branschorganisationen SGLF passar också på att skapa ett nytt koncept för den årliga Golfmässan.

Golfleverantörsbranschen, med stora företag som Acuschnet, Callaway Golf Europé, Taylor Made/Adidas Golf, Ping Scandinavia och Calvin Green omsätter cirka 1,4 miljarder kronor och sysselsätter cirka 400 anställda i leverantörsledet.

"Vi klarade oss ändå bättre"

Precis som alla andra satte dessa företag kaffet i halsen september 2008 när krisen kom.

- Många av oss har amerikanska moderbolag, och där märktes krisen starkare. Vi drogs med och fick bland annat mindre pengar till marknadsföring. Det var inte fel, snarare en naturlig följd, men det kändes som att Sverige klarade sig bättre.

Alla som fick behålla jobbet, vilket ju var de flesta, fick mer pengar i plånboken, bland annat tack vare sänkta räntor. Vi leverantörer märkte samtidigt att konsumenterna höll hårt i plånboken, säger Peter Wallgren och fortsätter:

- Vi drabbades av en nedgång på cirka tio procent i branschen, men tycker ändå att vi kom väl ur krisen.

Skillnad varje månad

Vändningen märktes redan i slutet av 2009. Peter Wallgren säger:

- Det blev mer positiva tongångar bland beställarna. Från och med 2010 märks det också på orderingången. Varje månad från och med januari 2010 visar bättre försäljning än motsvarande månad 2009.

En av storsäljarna just nu är fairwaywoods.

- Många konsumenter har upptäckt att en hybrid inte ersätter en fairwaywood, utan ett lägre järn. När de provar en fairwaywood, och märker att den går längre än hybriden, kompletterar de bagen med en eller ett par fairwaywoods. Tillväxten på järnset har också varit god årets första månader.

En inköpsmässa i år

2010 återvänder Callaway till Golfmässan på Elmia i Jönköping.

- Det kändes helt rätt att ställa ut igen när branschorganisationen SGLF, Sveriges Golfleverantörers Förening, enhälligt tog beslutet att verka för en inköpsmässa 2010. Vi är övertygade om att vi kan ge kunderna det underlag de behöver för att lägga order på mässan, och därmed spara tid och pengar både för kunderna och för oss själva.

I april 2010 köpte Puma Nordic Cobra av Acuschnet. Puma Nordics vd, Ulf Kinneson, förklarar varför:

- Genom köpet stärker vi vår redan växande och framgångsrika golfkategori.  Cobra Golf har en historia av innovativa performance-produkter, och är därför en perfekt match för oss. Vi uppnår en mer komplett produktportfölj med två unika och starka varumärken med stor potential.  På en alltmer komplex marknad är det viktigt med synergier och stordriftsfördelar. 

Ska vara mest åtråvärda

- Vi tror att vi kan tillföra branschen en injektion med våra två varumärken presenterade i ett och samma företag. Köpet av Cobra Golf leder oss även mot vår övergripande mission att vara det mest åtråvärda sportlifestyleföretaget.

Om marknadsutvecklingen säger Ulf Kinneson.

- 2010 har fått en förhållandevis långsam start på grund av bland annat dåligt väder för golf.  Detta medför att majoriteten av handlare och leverantörer får ägna resten av året att jaga ikapp den uteblivna businessen från första kvartalet.  

- Den största utmaningen inför 2011 är att få golfarna att spela mer golf.  Med ökat utövande kommer också ökad konsumtion.  Beträffande klubbor, som är en mer sällanköpsvara än bollar och konfektion, tror jag det fortsätter på temat ”individuell anpassning”.

Blir en mera effektiv mässa

Branschorganisationen SGLF, vrider nu om den årliga Golfmässan för att passa marknadens önskemål: Från en ”visa upp produkter”-mässa till en inköpsmässa för stora inköpare, såsom fristående shopar och kedjor.

- Vi har lyssnat på både utställare och inköpare, och kommit fram till att de vill ha en mer effektiv mässa där de kan sälja mer och lägga orders redan under mässdagarna. I år inleds mässan därför en dag tidigare med en visning av olika produkter, samt en möjlighet att träffa folk i branschen och boka möten, förklarar Anders Westerlund på Sveriges Golfleverantörers Förening.

Årets mässa arrangeras 27-30 september på Elmia i Jönköping.

Bygget av en jättelik commumity för svensk idrott växer. Nu avslöjas att det bakomvarande företaget, Wimt med vd:n Sebastian och projektets initiativtagare Sebastian Lundgren i spetsen, har fått investeringar på närmare 40 miljoner kr.  Och pengarna fortsätter att rulla in.
- Det har blivit möjligt tack vare en framgångsrik beta-lansering med klubbar som Frölunda HC och Växjö Lakers och det arbetet fortsätter. På tur står bl a Brommapojkarna, säger Sebastian

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

Orienteringens paradnummer O-ringen,  tidigare 5-dagars,  är i högsta grad en kommunal angelägenhet. Oskarshamns kommun, cirka 27 000 invånare  varav 19 000 i tätorten och de senaste åren uppmärksammat för sitt SHL-lag i ishockey,  satsar 7,5 miljoner kronor på nästa veckas jakt efter kontroller i skogarna längs Smålandskusten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö Redhawks  bygger nytt och  förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom.  Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.

Den sista fotbollsmatchen i EM är nu färdigspelad och folkfesten är över. Men statistiken hos behandlingsföretaget Spelfriheten visar klart på något annat än festliga siffror. Istället kan vi se hur mycket ett mästerskap av denna kaliber inebär för antalet personer som behöver söka hjälp för sitt spelande.

I Sverige finns det runt en halv miljon aktiva golfentusiaster. Vad de gör de närmaste fyra dagarna råder det inget tvivel om.  Tro inte att de är på golfbanan, nej, de  tillbringar ett stort antal timmar framför TV:n.

British Open pågår i fyra dagar, timme efter timme.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.