Golfleverantörerna ser ljusare tider

Efter några tuffa år laddar golfleverantörerna för ökad försäljning. ”Det värsta är över. Jag tror 3-5 procents ökning under 2010”, säger Peter Wallgren, Sales Director, Northern Europé, på Callaway Golf Europé Ltd. Branschorganisationen SGLF passar också på att skapa ett nytt koncept för den årliga Golfmässan.

Golfleverantörsbranschen, med stora företag som Acuschnet, Callaway Golf Europé, Taylor Made/Adidas Golf, Ping Scandinavia och Calvin Green omsätter cirka 1,4 miljarder kronor och sysselsätter cirka 400 anställda i leverantörsledet.

"Vi klarade oss ändå bättre"

Precis som alla andra satte dessa företag kaffet i halsen september 2008 när krisen kom.

- Många av oss har amerikanska moderbolag, och där märktes krisen starkare. Vi drogs med och fick bland annat mindre pengar till marknadsföring. Det var inte fel, snarare en naturlig följd, men det kändes som att Sverige klarade sig bättre.

Alla som fick behålla jobbet, vilket ju var de flesta, fick mer pengar i plånboken, bland annat tack vare sänkta räntor. Vi leverantörer märkte samtidigt att konsumenterna höll hårt i plånboken, säger Peter Wallgren och fortsätter:

- Vi drabbades av en nedgång på cirka tio procent i branschen, men tycker ändå att vi kom väl ur krisen.

Skillnad varje månad

Vändningen märktes redan i slutet av 2009. Peter Wallgren säger:

- Det blev mer positiva tongångar bland beställarna. Från och med 2010 märks det också på orderingången. Varje månad från och med januari 2010 visar bättre försäljning än motsvarande månad 2009.

En av storsäljarna just nu är fairwaywoods.

- Många konsumenter har upptäckt att en hybrid inte ersätter en fairwaywood, utan ett lägre järn. När de provar en fairwaywood, och märker att den går längre än hybriden, kompletterar de bagen med en eller ett par fairwaywoods. Tillväxten på järnset har också varit god årets första månader.

En inköpsmässa i år

2010 återvänder Callaway till Golfmässan på Elmia i Jönköping.

- Det kändes helt rätt att ställa ut igen när branschorganisationen SGLF, Sveriges Golfleverantörers Förening, enhälligt tog beslutet att verka för en inköpsmässa 2010. Vi är övertygade om att vi kan ge kunderna det underlag de behöver för att lägga order på mässan, och därmed spara tid och pengar både för kunderna och för oss själva.

I april 2010 köpte Puma Nordic Cobra av Acuschnet. Puma Nordics vd, Ulf Kinneson, förklarar varför:

- Genom köpet stärker vi vår redan växande och framgångsrika golfkategori.  Cobra Golf har en historia av innovativa performance-produkter, och är därför en perfekt match för oss. Vi uppnår en mer komplett produktportfölj med två unika och starka varumärken med stor potential.  På en alltmer komplex marknad är det viktigt med synergier och stordriftsfördelar. 

Ska vara mest åtråvärda

- Vi tror att vi kan tillföra branschen en injektion med våra två varumärken presenterade i ett och samma företag. Köpet av Cobra Golf leder oss även mot vår övergripande mission att vara det mest åtråvärda sportlifestyleföretaget.

Om marknadsutvecklingen säger Ulf Kinneson.

- 2010 har fått en förhållandevis långsam start på grund av bland annat dåligt väder för golf.  Detta medför att majoriteten av handlare och leverantörer får ägna resten av året att jaga ikapp den uteblivna businessen från första kvartalet.  

- Den största utmaningen inför 2011 är att få golfarna att spela mer golf.  Med ökat utövande kommer också ökad konsumtion.  Beträffande klubbor, som är en mer sällanköpsvara än bollar och konfektion, tror jag det fortsätter på temat ”individuell anpassning”.

Blir en mera effektiv mässa

Branschorganisationen SGLF, vrider nu om den årliga Golfmässan för att passa marknadens önskemål: Från en ”visa upp produkter”-mässa till en inköpsmässa för stora inköpare, såsom fristående shopar och kedjor.

- Vi har lyssnat på både utställare och inköpare, och kommit fram till att de vill ha en mer effektiv mässa där de kan sälja mer och lägga orders redan under mässdagarna. I år inleds mässan därför en dag tidigare med en visning av olika produkter, samt en möjlighet att träffa folk i branschen och boka möten, förklarar Anders Westerlund på Sveriges Golfleverantörers Förening.

Årets mässa arrangeras 27-30 september på Elmia i Jönköping.

En jättenyhet – som försvann! På tisdagen gick RF-ordföranden Björn Eriksson ut med beskedet att svensk idrott får 500 nya miljoner i återstartstöd.

Ett avslöjande med betydelsefulla och nya konsekvenser. Nämligen en historisk satsning, där också SOK utgör en del av en efterlängtad ökning av resurser.

26 miljoner satsas av en rad företag och institutioner på forskning om fysisk aktivitet och parasport för personer med funktionsnedsättning.  Förhoppningen är att bidra till att öka möjligheterna för personer att bli mer fysiskt aktiva och även gynna paraidrott.

En sådan här tjusig hatt ska du vara  klädd i om du tillhör de 50 000 besökarna på Elitloppet i helgen. ATG har till en av  Sveriges största publikfester har skapatillsammans med mode-duon Rami Hanna, fotograf, och Julian Hernandez, stylist, en jubileumsversion av evenemangerts starkaste publiksymbol - Hatten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Daniel Ek ville först köpa Arsenal och presenterade ett bud för de amerikanska ägarna, familjen Kroenke,  som emellertid inte var intresserade av en försäljning. Kanske lika bra det för i dag är Daniel i stället huvudsponsor för FC Barcelona och med sitt miljardföretag, Spotif namnger han den så välkända arenan,NouCamp. På onsdagen träffades parterna och undertecknade kontraktet som sträcker sig över tre fotbollssäsonger, t o m våren 2024, och ska var värt 2,9 miljarder kronor.

Överskottet som ideella Folkspel har delat ut till svenskt föreningsliv det senaste verksamhetsåret uppgår till inte mindre än 352 miljoner kronor. Det slår alla rekord!.Det kan jämföras med året innan, då utdelningen blev 232 miljoner. Störst del av överskottet – 978 000 kronor – har Södertälje Sportklubb tjänat ihop genom sin lottförsäljning. 

¬¬– Ett oerhört viktigt och väsentligt bidrag till vår verksamhet, säger SSK:s klubbdirektör Robert Andersson. 

Två av motorsportens absoluta största klassiker avgörs på samma dag – Monacos Grand Prix och Indianapolis 500, och just där finns två svenskar på startlinjen.

– För racingfansen är det som att fira midsommar och julafton samma helg, säger Rickard Rydell, racingexpert på Viaplay Group.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.